|
کدخبر: 34212

مقابله با گرمازدگی:

با این روش‌ گرمای تابستان را دور بزنید

گرمازدگی یکی از بیماری‌هایی است که تقریبا همه مردم در طول روزهای گرم تابستان آن را تجربه می‌کنند. اما برای مقابله با گرمازدگی چه اقداماتی باید انجام داد؟

گسترش نیوز : وقتی انسان در گرمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط خفه و گرم قرار می‌گیرد، مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق دفع می‌شود و در نتیجه با گرمازدگی دست به گریبان می‌شود.

garma.jpg

به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در روزهای گرم تابستان بین ساعات ۱۰ صبح تا ۵ بعداز ظهر بیرون نروید.

خشکی دهان، خشکی اشک و احساس تنگی نفس از نخستین علائم گرمازدگی به شمار می‌آید، پس از آن افزایش یافتن ضربان قلب و بی‌حالی به سراغ فرد گرمازده می‌اید و در صورتی که اقدام به موقع انجام نشود، حال بیمار وخیم خواهد شد.

در چنین مواقعی باید پیش از هرچیز بیمار را به مکانی خنک منتقل کرد. نوشیدن مایعات خنک به ویژه آب می‌تواند به بهبود حال بیمار کمک کند. بهتر است مقداری آبلیمو و نمک نیز به آب خنک اضافه کنید تا سدیم از دست رفته بدن بیمار با سرعت بیشتری بازگردد. قرار دادن پای بیمار در آب یخ یا خنک کردن بدن وی به کمک پارچه مرطوب و باد زدن باعث کاهش دمای بدن بیمار می‌شود. یکی از علائم گرمازدگی، گرفتگی عضلات است. گرفتن عضلات به خاطر تعرق زیاد و خروج زیاد نمک از بدن اتفاق می‌افتد. در این حالت، ماساژ باعث از بین رفتن درد و گرفتگی نمی‌شود و فرد تنها باید مقداری آب و نمک بنوشد.

البته می‌دانید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بر همین اساس هم برای آنکه با گرمازدگی دست به گریبان نشوید بهتر است علاوه بر نوشیدن آب کافی، لباس‌های نخی گشاد با رنگ روشن به تن کنید تا از بالا رفتن دمای بدنتان جلوگیری شود. از کلاه لبه‌دار استفاده کنید و هرگز در ساعات گرم روز فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید.

کودکان، افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کبدی، ریوی و کلیوی دارند یا دچار سرطان هستند، بیشتر از بقیه در معرض گرمازدگی قرار دارند و به همین دلیل باید آن‌ها یا اطرافیانشان این نکات را به خاطر بسپارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها