|
کدخبر: 40867

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش نیوز

چرا هیچ‌کس جلوی سد سازی را نگرفت؟

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی معتقد است سد سازی یکی از عوامل بروز ریزگردها در مناطق جنوب است و باید پرسید چرا سازمان محیط زیست در مقابل سد سازی‌ها سکوت کرد؟

گسترش نیوز: سدسازی پدیده‌ای است که امروزه به دلیل تغییراتی که در اکوسیستم منطقه ایجاد می‌کند، در جهان رد شده است. در ایران، سد گتوند به عنوان بزرگترین گاف سدسازی کشور اثرات جبران ناپذیری برای کشور ایجاد کرد. در جنوب نیز کارشناسان سد سازی را عامل ایجاد پدیده گرد و غبار می‌دانند به شکلی که هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است. چرا که این تغییر اکوسیستم علاوه بر نابودی پوشش گیاهی، زندگی بومیان این منطقه را نیز با مخاطره مواجه کرده است. در این میان سازمان محیط زیست به عنوان متولی این امر باید پاسخ گوی این موضوع باشد.

gotevand.jpg

عباس پاپی‌زاده، عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با گسترش نیوز به بررسی وضعیت سد‌سازی در کشور پرداخت.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت سد گتوند اظهار کرد: یکی از دلایل مهم تغییر اکوسیستم کشور سد سازی ها است. در حال حاضر بخش اعظم آبی که در تالاب ها و رودخانه ها جاری بود در پشت سد ها جمع آوری شده است. در این شرایط این پرسش مطرح است که چرا سازمان محیط زیست در مقابل سد سازی‌ها سکوت کرد؟

راهکار طبیعت برای مصون ماندن از ریزگردها عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طیعی با اشاره به مشکلاتی که سد سازی در مناطق پایین دست ایجاد کرد، گفت: پیش از مهار آب‌های سطحی در خوزستان، هر سال پهنه این استان چند بار با سیلاب‌های فصلی، آبیاری طبیعی می‌شد. این چند بار آبیاری در سال باعث ایجاد پوشش گیاهی گسترده‌ای در جنوب کشور شده و رونق دام پروری را در پی داشت. اجتماعات انسانی نیز در این مناطق وجود داشت. به شکل کلی این آبیاری راهکار طبیعت برای مصون ماندن جنوب کشور از معضل ریزگردها بود. بعد از کنترل آب این مناطق بوسیله سدی که در خوزستان زده شد، زیست بوم این منطقه تحت الشعاع قرار گرفت. پوشش گیاهی از بین رفت و محل سیلاب‌ها کانون وقوع ریزگرد‌ها شد.

مالچ پاشی راهکاری برای مقابله با ریزگردها وی در ادامه با اشاره به طرح مالچ‌پاشی برای مقابله با ریزگردها افزود: برای مقابله با ریزگردها مالچ پاشی در دستور کار قرار گرفت. امسال ۵۲۰ هزار تن قیر رایگان برای مالچ پاشی جنوب کشور تأمین کردیم. اگر قیمت هر تن قیر را حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، مبلغی بالغ‌بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فقط برای تأمین مالچ هزینه صرف شده است. البته باید توجه داشت که مالچ پاشی تنها یکی از راهکارهایی است که برای مقابله با ریز گردها به کار می‌رود و به‌تنهایی قابلیت کنترل ریز گردها ندارد. بلکه در کنار آن باید راهکارهایی همچون درخت‌کاری، کانال‌کشی انجام شود که خود این راهکارها نیز هزینه‌های خاصی دارند. در مجموع برای مقابله با پدیده ریزگردها باید سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرد تا شاید بتوان این معضل را کنترل کنیم. حال پرسش اصلی این است که آیا ساختن این سد، چنین میزان درآمدی داشته است؟ چرا سازمان محیط‌زیست در مقابل ساخت سدهایی این‌چنینی سکوت کرد؟ چرا مجوز ساخته‌شدن این سدها را داد؟ و اگر مجوز این سدها از سازمان محیط‌زیست گرفته نشده، چرا این سازمان به‌عنوان سازمان هشداردهنده و بازدارنده این پروژه‌ها را متوقف نکرد؟

توسعه غیراستاندارد وی در آخر خاطرنشان کرد: مشکلات سد سازی تنها به گتوند و منطقه خوزستان محدود نمی‌شود. در شمال غربی ایران نیز توسعه غیراستاندارد کشاورزی، آب‌بند و سدهایی که بر روی دریاچه ارومیه زده شد، عامل خشک شدن این دریاچه است. نکته مهم اینجاست که چرا در مقابل پروژه‌های غلط انتقال آب سکوت می‌شود؟ چرا مطالعات دقیقی برای ساخت سدها انجام‌نشده است تا ظرفیت‌های آ‌بی هر منطقه در خود آن منطقه صرف شود و بر اساس آن برای آب آن منطقه برنامه‌ریزی شود. این‌ها پرسش‌هایی است که سازمان محیط زیست به عنوان متولی این امر باید پاسخ گوی این موضوع باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها