|
کدخبر: 39738

کشف ۱۸۸ بهله پرنده شکاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: ۱۸۸بهله پرنده شکاری در معرض انقراض نسل در بندر عسلویه این استان کشف شد.

گسترش‌نیوز : فرهاد قلی‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: افراد سودجو قصد داشتند این پرندگان که ارزش آنها ۵۶ میلیارد ریال برآورد شده را به‌صورت قاچاقی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس انتقال دهند.

parandeshekkari.jpg

وی اضافه کرد: ۶۰ بهله از این پرندگان شکاری از خانواده شاهینیان و ازگونه‌های شاهین، بحری و بالابان، ۱۱۳ قطعه هوبره و ۱۵ قطعه قرقاول است که با انجام کار اطلاعاتی و زیر نظر گرفتن این افراد توسط پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان عسلویه کشف شدند.

وی بیان کرد: قاچاقچیان قصد خروج این پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را داشتند.

قلی نژاد ادامه داد: قاچاقچیان پرندگان را به ساحل هاله عسلویه رسانده بودند تا از طریق شناور آنها را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس قاچاق کنند.

وی گفت: در این ارتباط ۲ دستگاه سواری و یک موتور سیکلت توقیف و یک نفر نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

قلی نژاد یادآور شد: این محموله دومین محموله بزرگ قاچاق پرندگان کشف شده طی چند دهه اخیر در استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این محموله قاچاق با هوشیاری و اقدام بموقع همکاران در پلیس آگاهی انتظامی شهرستان عسلویه کشف و ضبط شده و هم اکنون مراحل قضایی آن توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با جدیت در دست اجراست.

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر افزود: این دارای ظرفیت مهم در زیست و زاد و ولد انواع پرندگان نادر و کمیاب است که برای صیانت از آنها و انواع حیات وحش برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده است.

قلی نژاد ادامه داد: این پرندگان به دلیل اینکه در شرایط بسیار نامطلوب توسط سودجویان نگهداری و حمل می‌شدند هم اکنون شرایط نامساعدی دارند که به محض کشف محموله اقدام‌های دامپزشکی برای بهبود شرایط زیستی شماری از آنها آغاز شده است.

وی گفت: با آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری به کشور، با همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضایی و عموم دوستداران محیط زیست، امیدواریم شرایط مساعدتری از نظر کاهش زنده گیری و قاچاق این پرندگان داشته باشیم.

قلی نژاد بیان کرد: این اداره کل همچون گذشته فرهنگ‌سازی عمومی، آموزش جوامع محلی و جلب مشارکت دوستداران محیط‌زیست برای حفاظت و صیانت از این پرندگان در معرض انقراض را در سرلوحه برنامه‌های خود داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر