|
کدخبر: 31594

ایران ۱۷هزار بار لرزید

در سال ۱۳۹۶ ایران ۱۷ هزار و ۹۰ بار لرزید.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از خبرگزاری مهر، سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۰ زمین لرزه به بزرگی بیش از یک ریشتر در ایران به وقوع پیوست. از مهم ترین زلزله ها در سالی که گذشت می توان به زمین لرزه کرمانشاه، هجدک کرمان، زلزله اطراف تهران اشاره کرد.

کرمانشاه؛ مهم ترین زلزله سال در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه (به‌وقت محلی) روز ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ هجری‌شمسی، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای۷.۳ در مقیاس امواج پیکری(mb) در ۵ کیلومتری ازگله و ۴۳ کیلومتری شمال سرپل ذهاب استان کرمانشاه، مرز ایران و عراق به‌وقوع پیوست. این زمین‌لرزه دارای ۳ پیش لرزه با بزرگای بین ۱.۹-۴.۵ بود.

کانون این زمین‌لرزه در ۱۶ کیلومتری گسل زاگرس مرتفع و ۲۵ کیلومتری گسل جبهه کوهستان زاگرس قرار داشت. می توان گفت عملا فعالیت لرزه‌ای قابل‌توجهی در منطقه مشاهده نمی شود؛ ولی به گفته کارشناسان زلزله، زمین لرزه کرمانشاه درسالی که گذشت، از مهم ترین زلزله ها بود.

زلزله های آذرماه در هجدک کرمان کمتر از یک ماه بعد از زمین لرزه کرمانشاه، روز ۱۰ آذرماه ۱۳۹۶ هجری‌شمسی در ساعت ۶ و ۲ دقیقه صبح (به‌وقت محلی) زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۳۷ کیلومتری خاور هجدک از توابع شهرستان راور و ۵۸ کیلومتری شمال ‌خاوری کرمان رخ داد. مرکز این رویداد براساس لرزه‌نگاشت‌های ثبت شده در مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن پژوهشگاه کانون این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری گسل لکرکوه و ۱۹ کیلومتری گسل سیرچ قرار داشت؛ که بعد از این زمین‌لرزه، ۳ رویداد لرزه‌ای با بزرگای مساوی و بزرگتر از ۵ در منطقه روی داد.

همچنین در ساعت ۱۲ و ۱۳ دقیقه ظهر (به‌وقت محلی) روز ۲۱ آذرماه ۱۳۹۶ هجری‌شمسی، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۲ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۳۱ کیلومتری خاور هجدک و ۵۵ کیلومتری شمال خاوری کرمان رخ داد. کانون این زمین‌لرزه‌ در ۹ کیلومتری گسل لکرکوه و ۲۱ کیلومتری گسل سیرچ بود. روز۲۲ آذرماه، در ساعت ۱ و ۱۱ دقیقه بامداد (به‌وقت محلی) زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۹ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۲۹ کیلومتری شمال خاوری هجدک رخ داد. کانون این زمین‌لرزه‌ در ۲ کیلومتری گسل لکرکوه و ۲۹ کیلومتری گسل سیرچ قرار داشت.

0zelzeleh.jpg

زمین لرزه های اطراف تهران در آذرماه ۲۹ آذرماه ۹۶ بود که در ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه (به‌وقت محلی)، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۱ ریشتر در مقیاس امواج محلی(ML) در ۵ کیلومتری شمال ملارد و ۳۹ کیلومتری باختر تهران به‌وقوع پیوست. کانون این زمین‌لرزه بر روی سامانه گسلی ماهدشت- جنوب کرج قرار داشت. در یک ماه اخیر در حدود ۶۶ زمین‌لرزه در منطقه البرز محدوده استان‌های تهران و البرز رخ داد که حدود ۴۷ مورد از آنها رویدادهای لرزه‌ای پیرامون کانون زمین‌لرزه ۲۹ آذرماه ملارد هستند. کارشناسان زلزله شناسی معتقدند روند کلی رویدادهای لرزه‌ای این مدت بر خلاف روند گسل‌های شناخته شده در منطقه، روند شمالی- جنوبی را نشان می‌دهد.

زمین‌لرزه‌ دی‌ماه سومار استان کرمانشاه بعد از زمین لرزه های آذرماه، ۲۱ دی ماه سالی که گذشت در ساعت ۱۰:۲۹:۳۱ به وقت محلی (۰۶:۵۹:۳۱ به وقت GMT) زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۶ ریشتر(MN) در مقیاس امواج درونی (مرکزلرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران) و۵.۳ (ML) در مقیاس امواج محلی(مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن پژوهشگاه) در فاصله کمی از شهر سومار واقع در جنوب باختری استان کرمانشاه را به لرزه درآورد.

ارسال نظر