|
کدخبر: 64872

گسترش‌نیوز از مراسم عزاداری در آلمان گزارش می‌دهد؛

از هامبورگ تا بُن؛ روایت شور حسینی در اروپا + تصاویر

یک دانشجوی ساکن آلمان گفت: برای مراسم امسال مسجد ترک‌ها را اجاره کردیم. این مسجد قبلا از دولت مجوز گرفته و وقتی ما مسجد ترک‌ها رو می‌گیریم نیازی نیست که با دولت هماهنگ شویم و اجازه بگیریم. تا زمانی که عزاداری ما مزاحمتی برای کسی نداشته باشد، دولت دخالتی در مراسم ندارد..

گسترش نیوز: شیعیان سال‌های سال است در سراسر جهان در بزرگداشت مقام سیدالشهدا علیه السلام و ۷۱ تن از یارانش شرکت می‌کنند.

این مراسم در مراکز مذهبی و فرهنگی برگزار می‌شود. میلیون‌ها نفر در مراکز مذهبی به عزاداری می‌پردازند. هیچ قمه‌ای بالا نمی‌رود، هیچ خونی ریخته نمی‌شود و همه در کنار هم از آزادگی سخن می‌گویند و بر شهادت امام حسین علیه السلام می‌گریند. نذری از روی احسان توزیع می‌شود. میزان خشونت و جرم در دو ماه محرم و صفر در کشور‌ّهای مسلمان‌نشین به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

index654223.jpg

در این میان هیئت کوچک قمه‌زن‌ها و لطمه‌زن‌ها در خیابان‌های بن آلمان به راه می‌افتد دقیقا شو آفی از یک خشونت، چه مصیبتی بزرگ‌تر از این برای شیعیان؟ به راه افتادن دسته‌ای که نیمه برهنه به نام شیعه بر خود لطمه می‌زنند و شهروندان شاهد این هستند.‌ ای کاش نذر و احسان و عطوفت شیعیان در این روز به نمایش گذاشته می‌شد نه جهل یک عده خاص. گسترش‌نیوز تمام عزاداری شیعیان در آلمان را در قالب یک تحقیق میدانی بی‌کم و کاست بررسی می‌کند.

بسمه تعالی

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه ‌و چه عزا و چه ماتم است

مراسم دهه اول محرم در مراکز فارسی زبانان ایالت نورد راین وستفالن آلمان برگزار می‌شود.

متن بالا فراخوان شرکت در مراسم بزرگداشت سید و سالار شهیدان است.

almansham233334.jpg

در جست‌و‌جوی رسیدن به دریای عاشقان

فرشته یکی از شیعیان ایرانی - افغانستانی که در ایالت نورد راین و ستفالن آلمان زندگی می‌کند، در ارتباط با مراسم عزاداری امام حسین‌ علیه‌السلام به خبرنگار گسترش‌نیوز می‌گوید: هر ساله پیش از آغاز محرم اطلاع رسانی انجام می‌شود. عاشقان حضرت سیدالشهدا علیه السلام از سراسر ایالت در نزدیک‌ترین اجتماع شیعیان به محل زندگی خود جمع می‌شوند و همچون قطره‌ای خود را به دریای عاشقان حضرت می‌رسانند‌.

این دانشجوی شیعه گفت: بزرگترین مراسم عزاداری محرم همواره در مسجد امیرالمومنین هامبورگ آلمان برگزار می‌شود و هم‌زمان در شهرها و ایالات مختلف نیز این مراسم برگزار می‌شود. در شهر‌های کوچک معمولا یک کلیسا یا مسجد برای این دهه اجاره می‌شود. سال پیش یکی از کلیساها برای برگزاری مراسم محرم اجاره شد‌. دولت آلمان برای برگزاری مراسم با ما همکاری می‌کند و ما مشکلی در این زمینه نداریم.

نذری از روی احسان

وی افزود: آیین نذری از جمله مهم‌ترین بخش‌های این مراسم است. انواع غذاها از جمله باقالی پلو، قورمه سبزی، شله زرد، قیمه عربی، حلوا، شکلات، شیرینی، آب میوه از جمله نذری‌های این مراسم است.

وی گفت: به دلیل این که بسیاری از کسانی که برای شرکت در مراسم آمده‌اند از فواصل دور هستند در شب تاسوعا و عاشورا اجازه اقامت در محل عزاداری اخذ می‌شود. این اقامت شیعیان در کنار هم معاشرت و گفت‌وگو آشنایی بیشتر بین شیعیان امیرالمومنین را در پی دارد.

قمه‌زنی را قبول نداریم

این مسلمان شیعه با اشاره به برخی تبلیغات منفی که نسبت به شیعیان وجود دارد، گفت: هیئت‌ قمه‌زنی هر ساله اجازه راهپیمایی در شهر را می‌گیرد. تصویر وحشتناکی از شیعیان و امام حسین‌ ع با این هیئت به تصویر کشیده می‌شود. شما در نظر بگیرید هزاران نفر برای حضرت رقیه سلام الله علیها شمع روشن می‌کنند و به مظلومیت ۷۱ تن از یاران امام حسین‌ (ع) می‌گریند، اما آنچه رسانه‌ای می‌شود لطمه‌زنی‌های جمعی نادان است. ما نه تنها این رفتار را قبول نداریم بلکه آن را رفتاری غیر انسانی می‌دانیم.

index231452135.jpg

تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی‌ کم است

یک دختر شیعه ایرانی به نام پردیس که امیدوار است سال آینده دانشجوی پزشکی باشد، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تعداد ایرانی هایی که در این مراسم شرکت می‌کنند، نسبت به عراقی‌ها و افغانستانی‌ها کمتر است.

وی گفت: مراسم عزاداری معولا هر ساله از ۷ عصر شروع و تا ۱۱ شب و بیشتر ادامه می‌یابد. مراسم با سخنرانی به زبان آلمانی آغاز می‌شود چرا که زبان مشترک تمام شیعیان اینجا آلمانی است. سپس به به زبان‌های فارسی و عربی نوحه سرایی می‌شود. در بخش سوم خانم‌ها و آقایان در بخش‌های جداگانه به زبان فارسی و عربی عزاداری می‌کنند.

تا زمانی که عزاداری ما مزاحمتی برای کسی نداشته باشد، دولت دخالتی در مراسم ندارد

یکی از شیعیان در ارتباط با حضور در مراسم عزاداری به گسترش نیوز گفت: محل‌های عزاداری در شهر‌های کوچک آلمان کلیسا و یا مساجد ترک‌ها است که از آنها اجاره گرفته می‌شود. مثلا برای مراسم امسال مسجد ترک‌ها را امسال اجاره کردیم. این مسجد قبلا از دولت مجوز گرفته و وقتی ما مسجد ترک‌ها رو می‌گیریم نیازی نیست که با دولت هماهنگ شویم و اجازه بگیریم. تا زمانی که عزاداری ما مزاحمتی برای کسی نداشته باشد، دولت دخالتی در مراسم ندارد.

وی افزود: مراکز مذهبی فرهنگی که برگزاری مراسم را بین شیعیان فارسی زبان برعهده دارند، کم نیست. هر ساله مراسم بزرگداشت ۱۱ روز اول محرم را در ایالت نورد راین وستفالن آلمان برگزار می‌کند.

هیئت عزاداری هندی - پاکستانی بن آلمان

از میان عزاداری‌های آرام و بی‌سر و صدا سایت خبری General Anzeiger Bonn موضوع عزاداری امام حسین علیه السلام را با برجسته کردن قمه زنی و لطمه ( ضربه‌ به بدن که باعث جراحت می‌شود) که برخی افراطی‌ها انجام می‌دهند، رسانه‌ای کرد.

latme22243452222.jpg

این سایت آلمانی زبان عنوان کرد: در شهر بن آلمان روز عاشورا یک أنجمن هندی-پاکستانی از ساعت ٢ تا ٧ یک دسته عزاداری چیزی که در آلمان مارچ عزاداری نامیده می‌شود به خاطر امام حسین علیه السلام به راه انداختند. اجازه این مارچ در روز جمعه با شهرداری و پلیس مطرح شده و اجازه صادر شده بود. تقریبا ٣٠٠ نَفَر از سراسر آلمان با بالا تنه برهنه در این مراسم شرکت کرده بودند و سینه می‌زدند. مارچ عزاداری مشکلی برای رفت و امد وسایل نقلیه ایجاد نکرد.

latme234345.jpg

شیعیان به خود آسیب می‌زنند!

سایت خبریGeneral Anzeiger Bonn این گونه در ادامه مراسم را پوشش رسانه‌ای داده است: این مراسم به طور مداوم همه ساله برگزار می‌شود. شیعیان در روز شهادت قمر بنی هاشم و امام حسین علیه السلام نوه حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم به مراسم عزاداری در دسته‌های عزا داری می‌پردازند. لباس سیاه عزا به تن می‌کنند. این افراد از کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، هند و عراق هستند که بر زمین می‌نشینند و نوحه سرایی می‌کنند. و بعد در حالی که در خیابان مارچ می‌زنند بر سینه هایشان می‌زنند و به خود آسیب می‌زنند تا اثار عزاداری را نشان بدهند. این موضوع را آثار به جا مانده در پشت شانه عزاداران ثابت می‌کند.

این موضوع در حالی توسط سایت‌ آلمانی زبان رسانه‌ای شد که میلیون‌ها نفر در جهان و هزاران نفر در آلمان بدون هر گونه لطمه‌ای به بدن در کشور آلمان و هر جای دنیا عزاداری می‌کنند.

امسال یعنی سال ۱۳۹۸ برخی از هیات‌های مذهبی عبارت بودند از:

ا- محبان المهدی (عج) شهر دورتموند

۱ سپتامبر لغایت ۷ سپتامبر ۲۰۱۹

ساعت ۱۸ الی ۲۲

زبان سخنرانی: فارسی

Am Oelpfad ۳۰

۴۴۲۶۳ Dortmund

۲- انجمن محمدیه شهر بوخوم

۸ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۷ الی ۲۱: ۳۰

زبان سخنرانی: فارسی-آلمانی

Werner Hellweg ۴۳۱

۴۴۸۹۴ Bochum

۹ لغایت ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۸ الی ۲۲: ۳۰

زبان سخنرانی: فارسی-آلمانی

Divan Eventhalle

Darpestr. ۶

۴۴۷۹۳ Bochum

۳- مهدیه منتظران شهر نویس (دوسلدورف)

۵ لغایت ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۹ الی ۲۲: ۳۰

زبان سخنرانی: فارسی

Büdericher Str. ۵

۴۱۴۶۰ Neuss

۴-مرکز فرهنگی ولی عصر (عج) شهر کلن

۷ لغایت ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۷ الی ۲۰

زبان سخنرانی: فارسی

Delmenhoster Str. ۲

۵۰۷۳۵ Köln

۵- مسجد اباذر شهر آخن

۵ لغایت ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۹ الی ۲۲

زبان سخنرانی: فارسی

Metzger Str. ۴۹

۵۲۰۷۰ Aachen

۶- هیات متوسلین به چهارده معصوم (ع) شهر دوسلدورف

۶ لغایت ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۹

زبان سخنرانی: فارسی

Bayreuther Str. ۳۱

۴۰۵۹۷ Düsseldorf

۷- مسجد اهل بیت (ع) شهر بوخوم

۳۱ آگوست لغایت ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۸

زبان سخنرانی: فارسی-آلمانی

Maximilian-Kolbe-Str. ۴۰

۴۴۷۹۳ Bochum

۸- مسجد اهل بیت (ع) شهر دویسبورگ

۳۱ آگوست لغایت ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۹

زبان سخنرانی: فارسی-عربی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها