|
کدخبر: 64438

معرفی انواع اتوبوس‌های مسافربری در ایران

این روزها تنوع و امکانات و خدماتی که در اتوبوس‌های بین شهری ارائه می‌شود، بسیار متنوع و گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

گسترش‌نیوز - شاید چندین سال پیش برای سفرتان اتوبوس را انتخاب کرده باشید و الان از این انتخاب پشیمان باشید و دیگر سفر با اتوبوس بین گزینه‌های شما نباشد؛ اما شرایط اتوبوس‌های بین شهری بسیار فرق کرده و یک بار دیگر هم که شده باید این وسیله نقلیه ارزان را برای سفرتان امتحان و بار دیگر نظرتان را اعلام کنید. این روزها تنوع و امکانات و خدماتی که در اتوبوس‌های بین شهری ارائه می‌شود، بسیار متنوع و گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

تا چند سال پیش تنها اتوبوس‌های موجود برای سفرهای بین شهری، همان اتوبوس‌های معمولی بود که هیچ امکاناتی نداشت و شما تا رسیدن به مقصد روی صندلی‌های سفت آن‌ها خشک می‌شدید. اما امروز شما می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس در سایت‌های معتبر، هم نوع اتوبوس خود و هم صندلی مورد نظر خود را انتخاب کنید و با خیال راحب به سفری خوب و دل نشین بروید.

انواع اتوبوس‌های ساده و VIP حالا در اختیار شما هستند که هر کدام امکانات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. تفاوت بین این اتوبوس‌ها تعیین کننده قیمت بلیط آن‌ها بوده و شما در زمان خرید بلیط اتوبوس می‌توانید با توجه به شرایط‌تان و امکانات و قیمت بلیط اتوبوس، هر کدام را که می‌خواهید خریداری کنید و سفرتان را آغاز کنید.

اتوبوس‌های VIP همان طور که از اسم‌شان پیداست، ویژه‌تر هستند و خدمات بیش‌تری برای شما دارند. اتوبوس‌های VIP از اتوبوس‌های معمولی ابعاد بزرگ‌تری دارند و تعداد صندلی‌های موجود در این نوع اتوبوس‌ها نیز کم‌تر است، پس هم فضای بیش‌تری در اختیار مسافران است و هم صندلی‌ها بزرگ‌تر و راحت‌تر هستند. شاید همین موضوع راحتی را بتوان تفاوت اصلی انواع اتوبوس‌ها دانست؛ چرا که در مسائل فنی این اتوبوس‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو مدل‌ها ساخت شرکت‌های مشترکی هستند.

بعضی از اتوبوس‌های VIP این امکان را دارد که صندلی آن‌ها به تخت تبدیل شود و شما می‌توانید در طول مسیر استراحت کنید، اگر مسیرتان طولانی است یا مشکلی دارید که نمی‌توانید مدت زیادی را نشسته بمانید، پیشنهاد می‌کنیم هزینه اضافی‌تر این بلیط اتوبوس را بپردازید و سفر راحتی داشته باشید.

  • اتوبوس‌های معمولی

اتوبوس‌های ساده شاید برای مسافت‌های طولانی همان تجربه ناخوشایند را برای مسافران ایجاد کند و بهتر باشد در سفرهایی که قرار نیست مدت زمان طولانی را در جاده سپری کنید، استفاده شوند. تعداد صندلی‌ها در اتوبوس‌های معمولی از ۳۸ شروع و در برخی مدل‌ها به ۵۰ صندلی هم می‌رسد که عمده آنها اتوبوس های شرکت ولوو هستند؛ بدیهی است که هر چه تعداد صندلی‌ها بیش‌تر می‌شود، فضای بین آن‌ها کم‌تر می‌شود و نشستن برای مسافران سخت‌تر خواهد شد.

صندلی‌های اتوبوس‌های معمولی شاید آن راحتی مورد انتظارتان را نداشته باشد و تنها شما بتوانید کمی آن‌ها را عقب‌تر ببرید، اما نمی‌توانید آن‌ها را بخوابانید و استراحت کنید. اگر فرد بدخوابی هستید و خوابیدن در طول مسیر برای شما مهم است، اتوبوس‌های معمولی نمی‌توانند گزینه مناسبی برایتان باشد؛ چرا که هم شرایط صندلی‌تان خوب نیست و هم بعضی از اتوبوس‌های معمولی به دلیل عایق نبودن بدنه اتوبوس و همچنین موتور قدیمی، سر و صدای زیادی تولید می‌کنند که مزاحم خواب شما خواهد شد.

از مزیت‌های اتوبوس‌های معمولی می‌توان به صفحات نمایشگر اشاره کرد که در ابتدا و وسط اتوبوس قرار دارد و در طول مسیر برای شما فیلم پخش خواهد کرد. سیستم سرمایش و گرمایش، تهویه، کپسول آتش نشانی و جعبه کمک‌های اولیه نیز از جمله امکانات این اتوبوس‌ها است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

طبیعی است که با توجه به امکانات و خدمات ارائه شده در اتوبوس‌های معمولی، هزینه بلیط اتوبوس معمولی از اتوبوس‌های VIP کم‌تر است و اگر در سر دارید که یک سفر ارزان را تجربه کنید، اتوبوس‌های معمولی در این راه به شما کمک فراوان خواهد کرد.

scania-travel02.png

  • اتوبوس‌های VIP

حضور اتوبوس‌های VIP که ساخت شرکت‌های مختلفی مثل ولوو، بنز، اسکانیا، مان، باگی و ... است، به طور کلی خدمات و انتظارات سفر با اتوبوس را تغییر داد. تعداد صندلی‌های کم اتوبوس‌های VIP که از ۲۰ صندلی شروع می‌شود، باعث شده تا فضای راحتی در اختیار مسافران این اتوبوس‌ها قرار گیرد تا بتوانند سفر بهتری را با اتوبوس تجربه کنند؛ همچنین امکانات رفاهی و خدماتی که در این اتوبوس‌ها ارائه می‌شود، نوید یک سفر ارزان ولی خوب را می‌دهد.عمده اتوبوس های وی آی پی در ایران، اتوبوس های i8 اسکانیا است.

در اتوبوس‌های VIP دیگر خبری از سر و صدای موتور و تکان‌های اتوبوس نیست. بدنه عایق و موتورهای بی صدای اتوبوس‌های VIP باعث می‌شود دورن اتوبوس شما صدای آزاردهنده‌ای نشوید و بتوانید راحت به استراحت بپردازید؛ همچنین به خاطر فاصله چرخ‌های اتوبوس تا کف بدنه اتوبوس، شما هیچ تکان و ضربه‌ای در اثر ترمز یا مشکلات جاده، احساس نخواهید کرد. فرقی هم ندارد صندلی شما کجای اتوبوس واقع شده باشد، حتی اگر صندلی‌تان روی چرخ هم باشد، می‌توانید راحتی را در طول سفر حس کنید.

سیستم سرمایشی و گرمایشی، تهویه، یخچال، پرده، آفتاب‌گیر برقی، جعبه کمک‌های اولیه و ... برخی از امکانات این اتوبوس‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سیستم صوتی و تصویری نیز مانند اتوبوس معمولی در اختیار شما هست و می‌توانید فیلمی که پخش می‌شود را تماشا کنید، با این تفاوت که مانیتور این بار روبه‌روی شما و پشت صندلی نفر جلویی قرار دارد و می‌توانید کنترل آن را به دست گیرید و اگر نخواستید آن را خاموش کنید، سیستم صوتی نیز همین طور است و بالای سر شما روی سقف است که می‌توانید آن را نیز خاموش یا روشن کنید. همه چیز برای راحتی بیش‌تر شما برنامه‌ریزی شده است.

در بین اتوبوس‌های VIP موجود در اتوبوسرانی بین شهری ایران شاید بتوان گفت اتوبوس‌های شرکت مان از کیفیت بیش‌تری به نسبت بقیه اتوبوس‌ها برخوردار هستند؛ چرا که هم سیستم تهویه ان بسیار بهتر از دیگر مدل‌ها است و هم فضای اتوبوس با این‌که به نسبت دیگر اتوبو‌س‌های VIP، تعداد بیش‌تری صندلی دارد، باز و راحت‌تر است. اتوبوس‌های باگی نیز به خاطر سه محوره بودن‌شان، تکان‌های کم‌تری دارد و همچنین به دلیل بدنه کشیده‌تر آن حدود ۵۰ صندلی در خود جا داده است که این اتوبوس نیز از انواع راحت و با کیفیت به حساب می‌آید.

ارسال نظر