|
کدخبر: 61564

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

این ۷ ویژگی از شما یک مدیر موفق می‌سازد

این روزها بازار سخنرا‌نی، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی که تکنیک‌های مختلف مدیریتی را آموزش می‌دهند بسیار داغ است. یکی از سوژه‌هایی که زیاد به آن پرداخته می‌شود اصول مدیریت صحیح و کارآمد است.

گسترش‌نیوز: برای اینکه فردی به یک مدیر موفق و بانفوذ تبدیل شود لازم است ویژگی‌هایی را در شخصیت خود پرورش دهد. نکته جالبی که اکثراً پژوهشگران به آن اذعان دارند این است که ویژگی‌های یک مدیر موفق، لزوماً نباید ذاتی باشند و می‌‌توان بسیاری از آنها را به‌صورت اکتسابی به‌دست آورد.

modirmovafagh1.jpg

اگر به مدیر شدن علاقه‌مندید و فکر می‌کنید روزی مدیر خواهید شد سعی کنید ویژگی‌‌های زیر را به مرور در خود ایجاد کنید؛

  • به وجود آوردن احساس امنیت در دیگران

شاید شما هم دیده باشید که برخی مدیران مقام و قدرت خود را مدام به رخ کارمندان خود می‌کشند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که فضای کاری را برای زیردستان خود امنیتی و ترسناک می‌کنند. نتیجه تحقیقاتی که نشریه فوربز آن را منتشر کرده نشان می‌دهد این دسته از مدیران در مسیر شغلی موفقیت قابل‌توجهی کسب نمی‌کنند و بالعکس مدیرانی که با ایجاد فضای دوستانه، امنیت را در محیط کاری ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند تا حس اعتمادبه‌نفس در کارمندان پررنگ شود و در نتیجه دستاوردهای بهتر و بیشتری دارند.

  • صداقت

کارمندان به مدیرانی اعتماد می‌کنند که به صداقتشان ایمان داشته باشند. کارمندان میزان صداقت در مدیر خود را با پایبندی او به قانون، دفاع از حقوق کارمندان و ثبات رویه در گفتار و عملکرد مدیر می‌سنجند. اگر مدیری صادق باشد می‌تواند به مرور دلسوزی کارمندان به کار و انگیزه آنها در محیط کار را افزایش دهد.

  • داشتن دانش کافی

یک مدیر برای آنکه بتواند پاسخ‌گوی نیازهای شغلی باشد و کارها را به نحوی مؤثرتر انجام دهد باید از دانش حرفه‌ای کافی برخوردار باشد.

معمولاً نیاز است مدیران دانش تخصصی بیشتر و عمیق‌تری در مقایسه با کارمندانشان داشته باشند. بسیاری از اوقات پیش می‌آید که مدیران با مسئله‌ای روبه‌رو می‌شوند و باید فوراً اصل موضوع را کشف کنند و مسئله را از پایه و اساس حل کنند. برای مواجهه صحیح با چنین موقعیت‌هایی اهمیت دانش برای مدیران بیش‌ازپیش مشخص می‌شود.

  • ایجاد انگیزه در کارمندان

مدیران باید بتوانند با رفتار و گفتارشان به کارمندان خود انرژی مثبت و انگیزه بدهند. یک مدیر موفق باید بتواند هنگام مواجه کارمندان با سختی و شکست به گفت‌وگو با آنها بنشیند و با همدلی اجازه ندهد شکست‌ها سرعت پیشروی گروه را کم کند و ناامیدی بر گروه تحت مدیریتش غلبه کند.

  • کشف توانمندی‌ها و استعدادهای کارمندان

اگر مدیری نتواند استعدادها و توانمندی‌های کارمندان را درست و به‌موقع تشخیص دهد به‌تدریج کارمندان احساس سرخوردگی و خستگی می‌کنند. یک مدیر موفق باید بتواند تشخیص دهد هر کارمندش چه استعداد و توانمندی دارد و از آنها استفاده کند.

به یاد داشته باشید یک مدیر موفق می‌داند در هر شرایطی چگونه از توانایی‌های منحصربه‌فرد هر کارمند بهره گیرد تا پروژه‌ها با موفقیت انجام شود.

  • ارزش قائل شدن برای کارمندان

در بسیاری از مواقع کارمندان نیاز دارند از مدیر خود تایید بگیرند تا بدانند فعالیت‌ها و حضورشان در سازمان مؤثر و مفید است. یک مدیر موفق باید این نیاز کارمندان را پاسخ بدهد و کاری کند که کارمندان احساس باارزش بودن کنند.

  • دارا بودن مهارت‌های ارتباطی

یک مدیر موفق باید بتواند به نحو مؤثری ارتباط برقرار کند. او باید بتواند به‌خوبی با دیگران ارتباط داشته باشد؛ داشتن ویژگی‌های زیر کمک می‌کند تا یک مدیر به سطح قابل‌توجهی از مهارت‌های ارتباطی دست پیدا کند:

گوش دادن دقیق به مطالبات مشتریان و حرف‌های کارمندان؛

توانایی کار تیمی ، یعنی یک مدیر باید با کارمندان خود همکاری داشته و بداند چگونه با ایده‌های نو مواجهه شود و از توانایی همه اعضای گروه برای پیشبرد ایده‌ها استفاده کند؛

نهایتاً موضوعی که مهم است اهمیت دادن مدیر به روابط انسانی است یعنی مدیران موفق به ‌دنبال اضافه کردن افراد قدرتمند و مؤثر به گروه خود هستند و از این راه می‌توانند ارزش‌افزوده بیشتری در کاری که انجام می‌دهند ایجاد کنند‌.

مدیران موفق موفقیت‌ها را با اعضای گروه تقسیم می‌کنند و دیگران را در رسیدن به این موفقیت سهیم می‌دانند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها