|
کدخبر: 61155

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیر بازرگانی معاونت صنایع‌دستی کرمان مطرح شد:

موازی‌کاری، بلای جان صنایع دستی

سازمان‌های دخیل به‌جای موازی‌کاری باید به دنبال تعامل و هم‌اندیشی و هم‌افزایی باشند که در نهایت بهره‌وری کار، افزایش یابد.

گسترش‌نیوز: بیشتر مردم با شنیدن نام کرمان به یاد معادن و صنایع معدنی آن می‌افتند اما واقعیت آن است که این استان یکی از قطب‌ها و سنگین‌وزن‌های صنایع‌دستی هم به شمار می‌آید. در همین راستا با کاظم حسین‌زاده، مدیر بازرگانی معاونت صنایع‌دستی و کارشناس صنایع‌دستی به گفت‌وگو نشستیم تا با ابعاد مختلف رشته‌های مختلف صنایع‌دستی کرمان و به‌خصوص اقتصاد آن آشنا شویم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این مصاحبه است.

kazemhosainzadeh.jpg

معضلی به نام موازی‌کاری

حسین زاده در ادامه به مشکل مهم دیگری که اهالی و فعالان این صنف با آن مواجه هستند پرداخت و گفت: تعداد دستگاه‌هایی که به صورت موازی در این حوزه فعالیت می‌کنند زیاد است. به نظر من باید یک کارگروه تخصصی صنایع‌دستی در کشور داشته باشیم. مبحث آموزش را در نظر بگیرد. درحال‌حاضر سازمان میراث فرهنگی، سازمان فنی حرفه‌ای و حتی سازمان‌هایی مثل کمیته امداد یا بهزیستی هم در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند. سازمان‌های دخیل به‌جای موازی‌کاری باید به دنبال تعامل و هم‌اندیشی و هم‌افزایی باشند که در نهایت بهره‌وری کار، افزایش یابد.

اشتغال آفرینی بسیار با سرمایه‌گذاری اندک

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود درباره یکی از کارهای مثبت انجام‌شده سخن گفت: تسهیلات ارائه‌شده اقدام خوبی بوده و به حال هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی مفید بوده است. تسهیلات اشتغال‌زایی هم به‌نوبه خود اقدام مثبتی بوده است. نیاز روستا به جاده آسفالت و مدرسه و... محدود نمی‌شود. صنایع‌دستی واقعاً می‌تواند به رونق اقتصاد روستا و جلوگیری از مهاجرت کمک کند. علاوه بر این صنایع‌دستی در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های دیگر اشتغال قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. در صنایع بالادستی مثل صنعت خودروسازی باید در سطح میلیاردی هزینه کنید تا یک شغل ایجاد شود ولی در حوزه صنایع‌دستی با صرف ۱۰ یا ۲۰ یا حداکثر 50 میلیون تومان می‌توان اشتغال‌آفرینی کرد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بازار صنایع‌دستی اکنون با رکود مواجه شده است. به نظر من در این شرایط، دولت باید همانند صنایع دیگر به این حوزه هم کمک کند. یکی از کمک‌هایی که دولت می‌تواند ارائه کند به موضوع نمایشگاه‌ها مربوط می‌شود. باید توجه داشت که درآمد فعالیت در این حوزه در حدی است که کفاف تامین یک زندگی معمولی را بدهد. دولت در این قبیل زمینه‌ها می‌تواند یاری‌رسان باشد و با حمایت مالی، زمینه حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌ها را فراهم آورد. بخشی از فرهنگ هر کشور در صنایع دستی آن کشور تجلی یافته است، فراموش نکنیم که هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در جبهه فرهنگی کار می‌کند. این نوع هزینه باید در قالب یارانه حمایت از تولید، توسط دولت تامین شود. کم‌شدن هزینه تمام‌شده در نهایت، فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی را تقویت می‌کند. هزینه تولید به یک چالش جدی تبدیل شده و باید فکری عاجلی برای آن کرد.

نمایشگاه ابزاری نیرومند برای بازاریابی

حسین‌زاده در ادامه به فواید و کارکردهای برگزاری نمایشگاه در حوزه صنایع‌دستی پرداخت و گفت: نمایشگاه یک صنعت جدی است و سالانه گردش مالی بسیار زیادی دارد. نمایشگاه می‌تواند یک کانال و ابزار نیرومندی باشد. در نمایشگاه، کالا دیده می‌شود و طرفین به صورت چهره به چهره با همدیگر تعامل خواهند داشت.

از «اقتصاد خلاق» غفلت نکنیم

وی در ادامه گفت: صنایع‌دستی، ماهیت هنری دارند و مثل فیلم و کتاب و هنرهای دیگر به توجه و رسیدگی نیاز دارند. کشورهای پیشرفته دیگر از امریکا و چین گرفته تا آلمان و استرالیا توجه ویژه‌ای به اقتصاد خلاق نشان می‌دهند؛ چون در عین آنکه بار مالی کمتری برای آنها دارد اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد می‌کند. با کار بیشتر در این حوزه می‌توان سهم صنایع‌دستی از تولید ناخالص ملی را به مراتب بیشتر کرد. هنرمند صنایع‌دستی علاوه بر حمایت به محبت مسئولان مربوط هم نیاز دارد.

قانون سال ۹۶ به‌طور کامل اجرا شود

وی در ادامه افزود: برخی از رشته‌های صنایع‌دستی ذاتاً پاره‌وقت هستند و ماهیت تولید خانگی دارند. رشته‌های مثل گلیم‌بافی یا قالی‌بافی، سخت و طاقت‌فرسا هستند و نمی‌توان انتظار داست که فرد بتواند ۸ ساعت در روز آن را انجام دهد. یکی دیگر از مشکلات ما به موضوع سلامتی و بیمه مربوط می‌شود. در سال ۹۶ قانون بیمه استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را تصویب کرد ولی دولت باید منابع مالی لازم را اختصاص دهد که بتوان آن را اجرا کرد. باید به آینده شغلی هنرمندان صنایع‌دستی هم فکر کرد.

ارسال نظر