|
کدخبر: 58057

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

۵ راهکاری که زندگی زنان شاغل را متحول می‌کند

در جهان امروزی زنان سهم ویژه و قابل توجهی را در اقتصاد کشورها به خود اختصاص داده‌اند. بسیاری از زنان در سطوح عالی به تحصیل می‌پردازند، هم پای بسیاری از مردان مهارت‌های متنوع و متعددی می‌آموزند و سهمی از بازار کار را نصیب خود می‌کنند؛ سهمی که سالیانه افزایش می‌یابد و زنان بیشتری را پیرامون خود می‌بینیم که با کسب درآمد در اقتصاد خانواده نقش مؤثری دارند و به مرز خودکفایی و استقلال رسیده‌اند.

گسترش‌نیوز: داشتن یک شغل مناسب برای هر زن تحصیل‌کرده‌ای مهم است چنانچه می‌بینیم امروزه زنان بیش از گذشته شغل‌های مهم و پردرآمد را در اختیار گرفته‌اند و جامعه را به حضور خود نیازمند کرده‌اند.

madarshaghel.jpg

اما زنان وظایفی را در محیط خانه و خانواده نیز بر عهده دارند، وظایفی که موقعیت‌هایی را رقم می‌زند که گاه با اشتغال تمام‌وقت و همیشگی آنان بیرون از خانه جور درنمی‌آید؛ مثلاً زمانی که یک زن باردار است امکان کار کردن تمام‌وقت را ندارد و یا زمانی که فرزند او بیمار است باید زمانی را به او اختصاص دهد و مرخصی بگیرد، کاری که مردان به‌ندرت انجام می‌دهند. بنابراین لازم است زنان توانایی هماهنگ‌کردن زندگی حرفه‌ای را با زندگی خانوادگی پیدا کنند مخصوصاً اگر مادر باشند؛ درحال‌حاضر در بیشتر کشورهای پیشرفته بیش از نیمی از زنان ۲۵ تا ۴۹ سال در کنار زندگی خانوادگی خود، زندگی حرفه‌ای‌شان را نیز دنبال می‌کنند.

در ادامه پیشنهاد‌هایی را به زنان شاغل ارائه می‌دهیم تا بتوانند هماهنگی بین زندگی حرفه‌ای با زندگی خانوادگی خود را راحت‌تر ایجاد کنند؛

  • داشتن برنامه‌ریزی

زنانی که شاغل هستند باید برای ساعت‌ها و دقایق خود برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده داشته باشند؛ حتی برای روزهای تعطیلشان. مثلاً بهتر است بخشی از روزهای تعطیل را به اداره امور منزل مثل آشپزی برای روزهای هفته و نظافت بپردازند. اگر در روزهای تعطیل بتوانند برای روزهای هفته غذا درست کنند در طول هفته زمان بیشتری در اختیار خواهند داشت تا به امور فرزندانشان و کارهای شخصی‌شان بپردازند.

  • کمک گرفتن از همسر

معمولاً کار کردن زنان بیرون از خانه تصمیمی است که زن و مرد هر دو درباره آن با یکدیگر توافق کرده‌اند. پس زنان می‌توانند در اداره امور خانه از همسران خود کمک بگیرند و با مشارکت هم کارهای خانه و رسیدگی به فرزندان را انجام دهند.

  • اختصاص دادن زمان به خود

کار کردن بیرون از خانه و در خانه نباید باعث شود که زنان به زندگی یکنواخت و ماشینی عادت کنند. تاب‌آوری جسمی و روحی زنان با مردان متفاوت است و نیاز است زنان گاهی زمان بیشتری را در مقایسه با مردان برای استراحت و تفریح خود در نظر بگیرند. پیاده‌روی، ورزش کردن روزانه یا حتی خرید رفتن می‌تواند به زنان کمک کند تا احساس خستگی را از خود دور کنند.

  • یادگیری موضوعات روز و جدید

زنانی که شاغل‌اند و در کنار مردان به ایفای نقش کاری خود می‌پردازند ضروری است هر هفته چند ساعتی را به فراگیری موضوعات روز و جدیدی که به کارشان مربوط است اختصاص دهند. به روز بودن و آگاهی داشتن از آخرین تحولات حیطه کاری، مخصوصاً در دنیایی که هر روز فناوری جدید و دست آورد علمی جدیدی تعریف می‌شود، باعث می‌شود زنان در محیط کار دست بالا را داشته باشند و جایگاه شغلی‌شان تثبیت شود.

  • افزایش راندمان کاری

زنان و به‌ویژه مادران شاغل وقت محدودتری در اختیار دارند. بهتر است زنان شاغل سعی کنند راندمان کار خود را بالا ببرند و با کیفیت بیشتری کار کنند. مدیران زن بسیاری اذعان می‌کنند که گاه چند برابر همتایان مرد خود کارآمدی نشان داده‌اند.

ارسال نظر