|
کدخبر: 56228

افزایش مهاجرت معکوس در کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: سال گذشته به طور قطع شاهد مهاجرت معکوس در کشور بوده‌ایم و مهاجرت از روستاها به شهرها از مهاجرت از شهرها به روستاها کمتر بوده است.

گسترش نیوز: محمد امید در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با اعلام اینکه ۲۶ درصد جمعیت کشور معادل ۲۱ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: دولت دوازدهم توجه خوبی به اشتغال و توسعه روستاها داشته و به این منظور نیز یک ونیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به ایجاد اشتغال پایدار در روستاها اختصاص یافت که بانک‌ها نیز معادل این رقم را به آن اضافه کرده و در مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان به منظور ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری تأمین شد.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون تخصیص چنین منابعی جهت اشتغالزایی در روستاها بی‌سابقه بوده است. نرخ سود این تسهیلات نیز پایین و بین ۴ تا ۶ درصد و دوره بازپرداخت آن ۹ ساله است.

امید با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات آثار خوبی در روستاها داشته، گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در روستاهای کشور کاهش محسوسی داشته که اعداد آن در حال استخراج است. همچنین سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کشور از پنج درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی به دیگر آثار پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۷ قطعاً مهاجرت معکوس در کشور اتفاق افتاده و مهاجرت از روستاها به شهرها کمتر ازمهاجرت از شهرها به روستاها بوده است.

امید یکی دیگر از آثار این طرح را افزایش اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای کشور عنوان کرد و گفت: سال ۱۳۹۶ تنها ۲۵۰ واحد بومگردی داشتیم که اکنون به ۱۸۵۰ واحد رسیده است. در حوزه کشاورزی، صنایع کوچک و … نیز چنین شرایطی ایجاد شده و آثار پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در حال نمایان شدن است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: برای استمرار این شرایط باید اختصاص این منابع مستمر باشد تا شاهد توسعه روستاها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ضعف‌هایی که در این طرح وجود دارد، گفت: لایحه‌ای به منظور اصلاح نقاط ضعف تهیه و در مجلس در حال بررسی است که به موجب آن محدودیت‌های موجود برداشته و اختیارات بیشتری به استان‌ها داده می‌شود.

امید در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه و اشتغال دارد، گفت: بالاترین ظرفیت استان نیروی انسانی و مدیریتی آن است که با حضور مهندس بازوند در رأس مدیریت استان، کرمانشاه از این موهبت برخوردار است.

وی همچنین جهت پرداخت منابع بیشتر برای اشتغال پایدار روستایی به استان از محل منابع متمرکز قول مساعد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها