|
کدخبر: 55184

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند؛

اشتغال زنان؛ خوب یا بد؟

زنان به‌عنوان نیمی از جامعه، افراد مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه‌ای هستند که سهمی در زمینه گسترش کسب و کار و کارآفرینی دارند و از سویی دیگر به‌عنوان نقش مهمی که در خانواده دارند بر نیمه دیگر جامعه هم تأثیرگذار هستند.

گسترش نیوز: از بدو تاریخ همواره زنان هم پای مردان در عرصه‌های اقتصادی حضورداشته‌اند اما روند حضور زنان بعد از انقلاب صنعتی شتاب زیادی به خود گرفت و تعداد بیشتری از زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی حضور یافتند.

womenemployment.png

در قرن بیست‌ویکم، زنان به دلیل افزایش سطح تحصیلات و استقلال فکری، به خودکفایی رسیده‌اند و دیگر ضرورتی ندارد که فعالیت آنها به خانه‌داری محدود شود. این ضرورت تا جایی مهم شده است که امروزه یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی کشورها را میزان مشارکت زنان در اقتصاد آنان می‌دانند.

مادری که بیرون از خانه کار می‌کند می‌تواند کمک مالی بزرگی به اقتصاد خانواده کند و به‌این‌ترتیب استاندارد زندگی خانواده خود را بالا ببرد. این روزها به‌ندرت دختران جوانی را می‌بینید که تمایل به کار کردن بیرون از خانه نداشته باشند و در خانه بمانند.

اما کار کردن زنان بیرون از خانه مثل سکه دو رو دارد، به‌ویژه کار کردن مادران.

در این گزارش برخی از مزایا و معایب کار کردن زنان را ذکر می‌کنیم؛

آثار مثبت اشتغال زنان

۱- هنگامی‌که زن در کسب درآمد برای خانواده مشارکتی واقعی دارد همسرش فشار کمتری را از بابت کار فزاینده احساس می‌کند. اشتغال زن کمک به جبران بخشی از هزینه‌های زندگی و تأثیر آن بر ارتقاء سطح بهداشت، آموزش و… خانواده است.

۲- اشتغال زنان و درآمدی که کسب می‌کنند بر عزت‌نفسشان مؤثر واقع می‌شود و عزت‌نفس به‌خودی‌خود بر سلامت روانی تأثیر مثبت می‌گذارد. همچنین در خودباوری و بیشتر شدن استقلال زنان تأثیر دارد.

۳- ازآنجاکه استقلال مالی زن به تغییراتی در روابط زن و مرد منجر و نظام جدیدی مبتنی به مشارکت در تصمیم‌گیری حاکم می‌شود. فرزندان با مشاهده رفتار جدید و همانندسازی، خود را برای ایجاد رابطه‌ای دموکراتیک در زندگی مشارکتی آینده آماده می‌سازند و فرهنگ جدیدی در خانواده‌های نسل آینده ایجاد می‌شود.

۴- افزایش آگاهی و بینش اجتماعی و نهایتاً روحیه اعتمادبه‌نفس و ارتقای قدرت فکری و روحی در زنان.

۵- شکوفایی استعداد و ابزار وجود به‌صورت مثبت، داشتن خودپنداری مثبت، رشد و پرورش شخصیت و رفع نیازهای روانی.

۶- افزایش سطح سواد اجتماعی، زیرا در پی اشتغال زن ارتباطات او وسیع می‌شود و می‌تواند با بسیاری از پیچ‌وخم‌های زندگی آشنا شود؛ این مسئله در محیط خانواده به‌ویژه در تربیت فرزندان تأثیر به‌سزایی دارد.

۷- ارتقاء آگاهی نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و ایجاد روحیه مشارکت جدی در رفع آنها در سطح خانواده و اجتماع.

۸- ارتقاء توان مدیریت و اعمال آن در خانواده در تصمیم‌گیری اساسی؛ این موضوع به بهتر شدن تصمیم‌گیری‌ها در محیط خانواده کمک به‌سزایی می‌کند.

معایب اشتغال زنان

۱ـ ممکن است کار خارج از خانه باعث خستگی جسم و روح زنان‌شود و گاهی حتی به برخی از بیماری‌های جسمی در افراد منجر می‌شود.

۲ـ کاهش آرامش خانواده به دلیل وجود استرس بالا در زنان شاغل به‌خصوص برای افرادی که دارای برخی مشاغل خاص پراسترس هستند، پیامد دیگر اشتغال زنان است.

۳ـ زنان متأهل و مادران به دلیل داشتن نقش‌های مهم و تأثیرگذارشان در خانواده نمی‌توانند تنها به ارتقای موقعیت شغلی و مسائل کاری خود فکر کنند. آنها در تصمیم‌گیری‌های کاری به‌ویژه قبول مسئولیت‌های بیشتر، تغییر محیط و حتی زمینه شغلی ابتدا باید خانواده خود را لحاظ کنند. این موضوع علاوه بر فشار مضاعفی که به زنان در فرآیند تصمیم‌گیری‌شان وارد می‌کند موقعیت‌های پیش‌روی آنها را محدود می‌کند.

اشتغال زنان در خارج از منزل به‌هرحال جنبه‌هایی از زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسئولیت‌هایی از قبیل خانه‌داری و بچه‌داری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با توجه به این امر، بر اساس نتایج تحقیق، در بیشتر موارد، زن در شرایطی می‌تواند به اشتغال تن دهد که مشکل اداره امور خانه و نگهداری فرزندش حل‌شده باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها