|
کدخبر: 45455

یک روان‌شناس در گفت‌وگو با « گسترش‌نیوز» پاسخ می‌دهد:

آیا همسران اجازه دارند به دنیای مجازی یکدیگر سرک بکشند؟

یک روان‌شناس گفت: برای اغناء شدن حس کنجکاوی همسرتان هم که شده، زمانی که مشغول کار هستید، به او بگویید گوشی شما را جواب دهد، یا می‌توانید رمز گوشی خود را به همسرتان بدهید و از او بخواهید که ببیند پیام مهمی از دوست تان دارید یا خیر؟

گسترش‌نیوز: تلفن‌همراه و فضای مجازی از جمله مهمترین دستاوردهای فناوری قرن ۲۱ در زندگی همه جوامع بشری جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند.

elhamsharifi.jpg

بسیاری از کارشناسان معتقد‌اند اگر افراد طرز استفاده درست از این وسایل ارتباط جمعی را نداند، با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. تلفن‌همراه به یکی از مهمترین چالش‌ها در خانواده تبدیل شده‌است. بسیاری از مواد مراجعه به مراکز مشاوره و روان‌شناس و یا دادگاه مربوط به وسایل ارتباط جمعی است. خانواده‌ها و زوجین باید نسبت به نحوه درست برخورد با این تکنولوژی آموزش ببینند این آموزش درست مطمئنا بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. برای بررسی این موضوع که نحوه برخورد متقابل همسران، پدر و مادر‌ها، فرزندان نسبت به وسایل ارتباط جمعی یکدیگر از جمله تلفن‌همراه چیست؟ با الهام شریفی نیا، روانشناس و مشاور خانواده به گفت‌و گو می‌نشینیم که در ادامه می‌خوانیم:

باور‌های متفاوتی نسبت به حریم خصوصی وجود دارد، بهترین آن کدام است؟

در رابطه با حریم خصوصی در زندگی، یکسری باورهای نادرستی بین زوجین وجود دارد. برخی از آنها معتقدند ازدواج کرده‌اند تا در تمامی ابعاد زندگیشان با هم شریک شوند، یا به طور مثال می‌گویند: من هم دوست همسرم هستم، هم همسر او، پس لزومی ندارد با دوستانش در ارتباط باشد. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که اگر حریم خصوصی بین آنها حفظ شود، باعث فاصله عاطفی بیشتر بین آنها می‌شود و همچنین بی‌اعتمادی به وجود می‌آید.همان گونه که در تمامی مسائل، بحث افراط و تفریط وجود دارد، این موضوع هم مستثناء نیست. گاهی دیده شده که برخی از زوجین چنان حریم خصوصی برای خودشان قائل هستند که گویی اصلا ازدواج نکرده‌اند. آنها معتقدند حریم خصوصی من پیش از ازدواج و بعد از ازدواج تفاوتی ندارد.

این‌ها همه ناشی از باورهای غلطی است که در این باره وجود دارد. در واقع حفظ حریم خصوصی نه تنها باعث ایجاد فاصله عاطفی و روانی نمی‌شود، بلکه از به وجود آمدن آن نیز پیشگیری می‌کند. واقعیت این است که کسی که به شما عشق می‌ورزد و ادعا دارد عاشق واقعی است، باید به شما، عقاید و افکار و احساسات شما و حریم خصوصی که برای خودتان ساختید، احترام بگذارد.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از به وجود آمدن خیانت در رابطه چیست؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از به وجود آمدن خیانت در رابطه، احترام گذاشتن به حریم خصوصی همسرتان است. البته منظور ما از خیانت، صرفا خیانت جنسی یا حتی عاطفی نیست. خیانت ذاتا طیفی است از هر نوع رفتار، به طوری که در آن لحظه کاری کنید که اگر همسرتان شاهدتان بود، انجامش نمی‌دادید.

آیا رفتار کسانی که تمام مدت گوشی همسر خود را چک می‌کنند، توجیه‌پذیر است؟

بنابراین با توجه به مطالب فوق می‌توان این هشدار را به زوجین داد: اگر عادت دارید درون گوشی همسرتان سرک بکشید، این عادت را ترک کنید. نه به این دلیل که ممکن است در پیامک‌ها و تماس هایش رد پای رابطه ممنوعه‌ای را ببینید، در واقع این حق همسرتان است که با خواهرش درد دل پیامکی داشته باشد و آن را دور از نگاه شما نگه دارد یا اینکه در دفترچه یادداشت گوشی‌اش، حرف‌های دلش را بنویسد.

ممکن است مادرش نظری راجع به شما از سر دلخوری به صورت پیامکی به او گفته باشد که شما نباید بدانید و دانستن آن به رابطه شما و همسرتان لطمه وارد کند. بنابراین بهتر است توقع تان را تعدیل کنید. موضوعی که معمولا مطرح می‌شود این است که بیشتر زوجین از اینکه طرف مقابل شان برای گوشی خودشان رمز گذاشته اند، احساس ناامنی و بی‌اعتمادی می‌کنند و بیان می‌کنند که اگر رمز نمی‌گذاشت، من کنجکاو نمی‌شدم و به گوشی‌اش سرک نمی‌کشیدم.

پس بهترین راه‌حل برای اعتماد‌سازی طرفین چیست؟

بهترین کار این است که برای اغناء شدن حس کنجکاوی همسرتان هم که شده، زمانی که مشغول کار هستید، به او بگویید گوشی شما را جواب دهد، یا می‌توانید رمز گوشی خود را به همسرتان بدهید و از او بخواهید که ببیند پیام مهمی از دوست تان دارید یا خیر؟ و بدین ترتیب اعتماد‌سازی کنید. در واقع راه اعتماد‌سازی متقابل، صمیمیت است. صمیمیت هم از راه پذیرش بی‌قید و شرط به وجود می‌آید. یعنی همسرتان را تمام و کمال بپذیرید و به رفتارها و احساسات او احترام بگذارید.

اگر بخواهید اعتماد، صمیمیت و پذیرش به وجود بیاید، باید برخی رفتارها را انجام دهید و برخی دیگر را انجام ندهید. به طور مثال: سین، جیم نکنید. دست از انتقاد و سرزنش بردارید. بحث‌های منطقی با او نکنید. بیشتر همدل و همدرد او باشید. اجازه بدهید همسرتان خود خودش باشد و در کنار شما، امن‌ترین جای دنیا را تجربه کند.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احترام به حریم خصوصی همسر نه تنها باعث حرمت نهادن و دادن اعتماد به نفس به او می‌شود، بلکه از به وجود آمدن فاصله عاطفی بین آنها، جلوگیری می‌کند. اگر به حریم خصوصی یکدیگر احترام نگذارید، همسرتان بعد از مدّتی دچار خستگی در رابطه شده و احساس خفقان به او دست می‌دهد. در هر چیزی تعادل لازم است حتی در با هم بودن.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها