|
کدخبر: 44090

چالش صنعت دارو با سیاست‌های غلط

رئیس انجمن داروسازان تهران بر این عقیده است که علت بحرانی شدن صنعت دارو در کشور، سیاست‌های غلط وزارت بهداشت بوده است.

گسترش‌نیوز: در نشست اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان تهران که با حضور محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد، مشکلات و چالش‌های صنعت داروسازی کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

daroo123.jpg

در ابتدا، سید حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران، با انتقاد از سیاست‌های دارویی وزارت بهداشت در چند سال اخیر و قبل از انتصاب سرپرست برای این وزارتخانه، گفت: در ۶ ماهه اول امسال پیش‌بینی وزیر وقت بهداشت این بود که در سه ماهه آخر سال ۹۷، کمبود دارویی به ۱۱۰ تا ۲۰۰ قلم خواهد رسید. اما، حالا که وارد ماه یازدهم سال شده ایم، این تعداد کمبود به ۵۰ قلم هم نمی‌رسد.

وی افزود: دلیل آن هم، فداکاری داروسازان بوده است که توانسته‌ایم با وام‌های بانکی، قفسه‌های داروخانه‌ها را خالی نگذاراند.

خوئی با عنوان این مطلب که سیاست‌های دارویی وزارت بهداشت جفا در حق صنعت داروسازی بوده است، ادامه داد: این وضعیت باعث شده که داروخانه‌ها علاوه بر اینکه باید به فکر پاس کردن چک‌های ۶ ماه قبل خودش باشند، بایستی بتوانند خریدهای خود را نقدی انجام دهند.

رئیس انجمن داروسازان تهران، تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت، حمایت از واردات دارو بود و این جفا به تولید است.

وی خطاب به عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که حاضر در نشست بود، افزود: اوراق قرضه‌ای که در اختیار قرار گرفته می‌بایست ۳۰ درصد زیر نرخ فروش برود تا تبدیل به پول شود.

خوئی با گلایه شدید از سیاست‌های دارویی حاکم بر وزارت بهداشت در دوران وزیر سابق، اظهارکرد: با قاطعیت می‌گویم که در سال‌های جنگ، وضع داروسازی کشور به اندازه امروز خراب نبود.

محمدرضا شانه‌ساز عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، با عنوان این مطلب که در ۶ ماهه اول امسال ۱۵۰ میلیون دلار به تولید دارو تخصیص داده شد و در مقابل ۵۵۰ میلیون دلار برای واردات دارو اختصاص یافت، گفت: این در حالی است که ۵۵۰ میلیون دلار ارز واردات کمتر از ۱.۵ درصد نیاز دارویی کشور را تامین می‌کند و ۱۵۰ میلیون دلار ارز تولید دارو، در حدود ۱۹ درصد نیاز داخلی را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می‌شود، ادامه داد: برای ۳ درصد داروهای وارداتی، ۱.۲ میلیارد دلار ارز اختصاص می‌یابد.

شانه‌ساز تاکید کرد: اگر قرار باشد شرایط به همین صورت تداوم یابد، با ۲۰ میلیارد دلار هم نمی‌توان مشکل صنعت داروسازی را حل کرد و باید به فکر حمایت از این صنعت بود که زمین نخورد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، شرایط بازار دارویی کشور به گونه‌ای است که بعضی از کمبودها تصنعی بوده و می‌بایست نسبت به اصلاح نرخ داروهای تولید داخل اقدام کرد. زیرا، ما شاهد قاچاق داروی تولید داخل به آن سوی مرزها هستیم و دلیل آن نیز، پایین بودن نرخ دارو است.

رهبر مژدهی آذر رئیس سابق انجمن داروسازان ایران و پیشکسوت داروسازی، با گلایه شدید از سیاست‌های دارویی که در سال‌های اخیر در پیش گرفته شده بود، گفت: باید بسیاری از کارها به انجمن‌های صنفی واگذار شود. زیرا، دولت روز به روز در حال چاق شدن است و یک روزی خسته خواهد شد.

وی با گلایه از اینکه چرا باید ۵۰ درصد داروها در سطح داروخانه‌های دولتی و هلال احمر توزیع شود، افزود: سهم ۱۲ هزار داروخانه خصوصی در کشور از توزیع دارو، کمتر از ۵۰ درصد است.

حسام شریف‌نیا یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، با انتقاد از سیاست‌های دارویی وزیر سابق بهداشت، گفت: افزایش ۹ درصدی سبد دارویی کشور، باعث خروج تولید‌کننده داخلی از مسیر تولید دارو شده است و این موضوع به مردم آسیب می‌زند.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ دارو در کشور، افزود: این وضعیت باعث شده داروی آلبومین در سلیمانیه عراق به نرخ ۱۲ تا ۱۳ یورو به فروش برسد. در حالی که واردات این دارو برای ما بین ۲۵ تا ۲۷ یورو هزینه داشته و با نرخ ۱۷۰ هزار تومان با ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌دست بیمار می‌رسد.

در ادامه محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن تایید گلایه‌ها و انتقادات داروسازان، بر همکاری بیش از پیش مجلس با سرپرست وزارت بهداشت برای برون رفت از وضعیت فعلی در صنعت داروسازی کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه سرپرست وزارت بهداشت، اشراف کاملی بر صنعت دارو دارد.

وی با قبول این واقعیت که در گذشته کمتر به موضوع قیمت‌گذاری دارو توجه شده است، افزود: برای سال ۹۸، ۷۵ هزار میلیارد تومان با اختصاص درآمدهای اختصاصی برای وزارت بهداشت بودجه پیش‌بینی شده است و علاوه بر این، ۳.۳ میلیارد دلار نیز برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی، پیش‌بینی شده است.

قربانی با اشاره به موضوع ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: گفته شده که تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم به بیمه سلامت داده شده است. اما شنیده‌ایم که در جاهای دیگر هزینه شده و ما نگران این موضوع هستیم.

منبع: مهر

ارسال نظر