|
کدخبر: 92654

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج بیکاری کارگران در صنعت خودروسازی

دو کارخانه بزرگ خودروسازی هوندا و نیسان تعداد زیادی از کارگران خود در واحدهای تولیدی آمریکا را بیکار کرده‌اند. این دو کارخانه به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

گسترش‌نیوز: این روزها شیوع ویروس کرونا تقریبا تمامی کشورها را درگیر خود کرده است. در کنار این موارد یکی از مهم‌ترین صنایعی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد صنعت تولید خودرو و قطعات است. نکته مهم اینجاست که شیوع ویروس کرونا در آمریکا رتبه اول را دارد و تقریبا اکثر شرکت‌های بزرگ خودروساز به تولید در این کشور کارخانه تولید دارند. در این میان بسیاری از کارخانجات خودرو تعطیل شده و کارگران نیز بیکار شده‌اند. دو شرکتی که اخیرا کارگران خود را بیکار کرده‌اند هوندا و نیسان است.

از بیمه بیکاری استفاده کنید!

هوندا در ۲۳ مارچ امسال واحد تولید خودروی خود را که در آمریکای شمالی مستقر بود تعطیل کرد. همین کار نیز توسط نیسان در ۲۰ مارچ صورت گرفت تا از شیوع ویروس مرگبار کرونا میان کارگران جلوگیری شود. با توجه به این موارد عده زیادی از کارگران بیکار شده‌اند اما حال این دو کمپانی به کارگران بی کار خود گفته‌اند که از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند چرا که تعطیلی کارخنجات ادامه می‌یابد.

هوندا به کارگران خود ۱۰۰ درصد حقوق را پرداخت کرده‌است، در حالی که نیسان ۸۰ درصد از دستمزدها را پرداخت می‌کند. اما اکنون هر دو شرکت می‌گویند که باید پرداخت دستمزد به کارگران متوقف شود و آن‌ها واجد شرایط بیمه بیکاری هستند.

سخنگوی هوندا، teruhiko Tatebe گفت کارگران در هر ۱۰ کارخانه آمریکایی هوندا از ۱۳ آوریل تا ۱ مه دستمزدها را دریافت نخواهند کرد و آن‌ها را به سازمان مرتبط با بیمه بیکاری از سوی مقامات محلی ارجاع خواهد داد.

نیسان نیز تقریبا ۱۰ هزار نفر از نیروهای خود در بخش تولید قطعات و کارگاه‌های مونتا را اخراج کرده است و به آن‌ها گفته که تا زمان بازگشایی دوباره کارخانه در اواخر آوریل از تسهیلات بیمه بیکاری استفاده کنند.

زمان بازگشایی کارخانجات، نامعلوم

موردی که در اینجا قابل توجه است این است که هوندا هنوز می‌گوید که آن‌ها می‌توانند تولید را از ماه مه در کارخانه‌های خود از جمله در اوهایو و آلابما از سر بگیرند. در حالی که نیسان روی بازگشایی از تاریخ ۲۷ آوریل تمرکز کرده است. موردی که باید در خصوص تاریخ بازگشایی اعلام کرد این است که به طور کلی با توجه به شیوع کرونا تقریبا نامعلوم است. زیرا هیچ کس نمی‌داند که این ویروس تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و ما همچنان در راس آن قرار داریم. لازم به ذکر است که در کنار این دو کارخانه، شرکت‌های بزرگ دیگری از جمله ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، ولولو و سایز خودروسازان نیز وجود دارند که آن‌ها نیز کارخانجات خود را تعطیل کرده‌اند.

رقم‌های متفاوت دریافتی کارگران

برنامه‌های زمانی نیسان و هوندا به بیان دیگر هنوز هم خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. آن‌ها به صورت مدام به کارگران خود می‌گویند که درخواست بیمه بیکاری داشته باشند. این کارگران البته باید واجد شرایط بیمه بیکاری باشند و در آمریکا وعده ۶۰۰ دلار به صورت هفتگی در این زمینه داده شده است. اما در حقیقت آنچه که کارگران دریافت می‌کنند و در نهایت به دست آن‌های می‌رسد به طور زیادی به محل زندگی آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال در می‌سی‌سی‌پی جایی که نیسان بیش از ۵۰۰۰ نقر را استخدام کرده است میزان بیمه بیکاری درکمترین حالت خود و به صورت هفتگی ۲۳۵ دلار است. اما در اوهایو جایی که هوندا حضور پررنگی دارد حداکثر هفتگی ۴۸۰دلار داده می‌شود. این موارد در حالی است که بیکارشدگان شرکت‌های فورد، فیات و کرایسلر طبق اطلاعاتی که داده شده ۷۵ درصد از حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

منبع: https://jalopnik.com/

ارسال نظر