|
کدخبر: 91662

تدابیر سازمان راهداری برای حمل کالاهای اساسی

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سال گذشته با توجه به دستور وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای تدابیر ویژه‌ای برای حمل کالای اساسی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اتخاذ شد.

گسترش‌نیوز: غلامحسین دغاغله، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درخصوص فعالیت حمل و نقل جاده ای در تامین کالاهای اولیه در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم کمبود در تامین کالاها اظهار داشت: سال گذشته با توجه به دستور مقام عالی وزارت و تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار کشور گرفته شد و طبق دستور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تدابیر ویژه ای برای حمل کالای اساسی با توجه به پایان سال و شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور اتخاذ شد.

وی با برشمردن این اقدامات تصریح کرد: تشکیل ستاد حمل کالاهای اساسی در ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و کلیه ادارات راهداری سراسری کشور، ارسال ناوگان به بنادر جهت روانسازی حمل کالا، برداشتن محدودیت های تردد کالای اساسی در ایام تعطیل با هماهنگی پلیس راهور، تخصیص سهمیه تشویقی سوخت برای ناوگانی که بارنامه حمل کالای اساسی از بنادر کشورمان از اسفندماه تا پایان فروردین داشته باشند که شامل بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی، چابهار، انزلی، امیرآباد و بوشهر بود، سهمیه تشویقی لاستیک برای حمل کالای اساسی از جمله اقداماتی بود که در این خصوص اعلام و تصمیم گیری شد.

اتخاذ تدابیر مناسب جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

وی در ادامه با برشمردن مجموعه اقدامات انجام گرفته در بحث جلوگیری از شیوع کرونا در بحث حمل و نقل کالا، گفت: در این چارچوب اقدامات دیگر اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در پایانه ها، محل تجمع راننده ها به خصوص در بنادر بود.

دغاغله گفت: مطابق دستور ویژه ریاست سازمان در جلسات، اثرانگشت در پایانه ها تا اطلاع ثانوی هم در بحث ورود و هم در انجام کارهای مربوط به نوبت گیری حذف شد. همچنین برای سالن های اعلام بار براساس پروتکل های وزارت بهداشت یک دستورالعمل تهیه شد که از جمله آن ها این بود که یکسری بارها به خصوص در بنادر از سالن اعلام بار خارج و به فضای باز منتقل شد.

وی افزود: همچنین یکسری پروتکل برای مراوده بارنامه بین راننده و شرکت حمل و نقل اندیشیده شد که به شکل پوز باشد و بارنامه در پلاستیک یک بار مصرف تحویل و در همین چارچوب تجمعات به حداقل کاهش یابد. سالن های اعلام بار، محل تجمع و عبور و مرور رانندگان روزانه ضدعفونی و غربالگیری و تب سنجی هم درب پایانه ها انجام می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی شد یکسری بسته های بهداشتی به خصوص در بنادر بین همکاران توزیع شود و در این راستا با پلیس راه هماهنگی انجام گرفت تا امکان بارگیری ۲ تن بیشتر از حد تعیین شده برای حمل کالای اساسی تا پایان فروردین بلامانع باشد. پیش از این بعد از بارگیری ماشین را راننده باسکول می کرد و اگر اضافه داشت باید برمی گشت که با برداشتن این مانع توقف به حداقل رسید.

وی بیان داشت: تسریع در پرداخت کرایه رانندگان در مقصد به محض تخلیه بار، دو برابر شدن سهمیه حواله بارنامه شرکت های حمل و نقل برای اینکه در روزهای تعطیل با مشکل مواجه نشوند، اعلام برنامه ورود کشتی های حامل کالای اساسی به ادارات کل استان و تنظیم ورود ناوگان به بنادر از جمله دیگر موارد که باعث شد در این مدت یک برنامه ریزی خوب انجام گیرد.

حمل ۴۶ میلیون تن کالا براساس اعلام بارنامه ها

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به میزان کالای حمل شده در جاده های کشور در بازه زمانی ابتدای اسفندماه سال گذشته تا پایان ۱۵ فروردین ۹۹ اظهار داشت: در ۷ بندر امام خمینی (ره)، چابهار، شهید رجایی، امیرآباد، نوشهر، فریدونکنار و بندر انزلی در بازه زمانی ابتدای اسفندماه ۹۸ تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۳۹۹ میزان میزان کالای حمل شده در جاده های کشور براساس بارنامه های صادره ۴۶ میلیون تن بوده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی تعداد سفر کامیون انجام شده در جاده های کشور براساس بارنامه ۳ میلیون سفر اعلام شده است.

دغاغله در ادامه گفت: در بحث کالای حمل شده در فروردین امسال و تا پایان روز پانزدهم این مقدار ۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: در همین چارچوب تعداد سفر کامیون انجام شده ۳۹۷ هزار سفر بوده که در همین دوره زمانی اعلام شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد را شاهد هستیم. در این میان محصولات کشاورزی، دامی و مواد غذایی ۳۱ درصد و مواد شیمیایی و نفتی با ۲۶ درصد بیشترین سهم جا به جایی کالا را تا پانزدهم فروردین ۹۹ به خود اختصاص دادند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه بیان داشت: محصولات کشاورزی، دامی و مواد غذایی حمل شده در ایام نوروز تا پانزدهم فروردین یک میلیون و ۸۲۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در بحث حمل کالای اساسی تا پانزدهم فروردین ۹۹ از بنادر کشور از ۲۵ اسفند سال گذشته، این میزان ۸۱۶ هزار تن از بنادر ذکر شده است. در همین چارچوب آمار تعداد سفر کامیون حمل کالای اساسی از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین، ۳۳ هزار سفر اعلام شده است.

وی در پایان گفت: در بین بنادر کشور هم در بندر امام خمینی (ره) با ۵۳ درصد کالای اساسی بیشترین حمل را از آن شاهد بودیم و بعد از این بندر امیرآباد با ۱۶ درصد رتبه دوم را داشته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر