|
کدخبر: 86495 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش‌نیوز در گفت‌و‌گو با رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو:

اختلاف قیمت خودرو در بازار با کارخانه به ۵۷ میلیون رسید!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار از ۱۲ به ۵۷ میلیون تومان رسیده است.

گسترش‌نیوز: این روزها بازار خودرو وضعیت عجیب و غریبی پیدا کرده است و قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است. از طرفی مسئولان مختلف تلاش می‌کنند که وضعیت قیمت‌ها را ثابت نگه دارند اما با این وجود شرایط تاکنون تغییری نکرده است. نزدیک شدن به شب عید نیز باعث شده که شرایط وخیم‌تر از قبل شود. در این میان برخی از افراد عامل اصلی گرانی خودرو را اعلام قیمت‌های بالا در سایت‌های آگهی می‌دانند هرچند که چند روزی است اکثر قیمت‌ها در سایت‌ها به صورت توافقی درآمده است. برای بررسی بیشتر وضعیت بازار خودرو و قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو انجام داد‌ایم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

motameni.jpg

موتمنی ابتدا اظهار کرد: هرچند که در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم اما بازار خودرو در رکود قرار دارد. اما وضعیت در فضای مجازی متفاوت است و قیمت‌های اعلام شده در سایت‌های با نمایشگاه‌ها کاملا فرق می‌کند. به عنوان مثال خودرویی که در سایت‌ها قیمت گذاشته می‌شد با کف مغازه‌ها ۱۰ میلیون تومان تفاوت داشت. در نتیجه می‌توان گفت بازار خودرو در فضای مجاز داغ است اما نکته اینجاست که سقف قیمتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عرضه با تقاضا همخوانی ندارد و تقاضای کاذب در بازار ایجاد شده است. زمانی که یک خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومانی حدود ۵۵ میلیون تومان حاشیه بازار داشته باشد چنین تقاضاهای کاذبی ایجاد می‌شود. اگر در ماه‌های گذشته عرضه خودرو وضعیت مناسبی داشت امروز با چنین شرایط قیمتی در بازار خودرو مواجه نمی‌شدیم. هر کسی قیمت بالا می‌گذارد یا خودرویی که از شرکت های تحویل گرفته را نمی‌فروشد. طی ماه‌های اخیر اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بالا رفته و افرادی که خودروهای پیش‌خرید شده را تحویل می‌‌گیریند دیگر اقدام به فروش نمی‌کنند تا شاید قیمت‌ها بیش از این بالا رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره میزان اختلاف قیمت بازار و کارخانه گفت: فاصله قیمتی خودرو تقریبا ۶ ماه گذشته بین کارخانه تا بازار ۳ الی ۱۲ میلیون تومان بود اما هم‌اکنون این عدد به ۲۵ تا ۵۷ میلیون تومان رسیده است. دلیل این افزایش فاصله به نحوه عرضه و تقاضا باز می‌گردد و زمانی که در این مسئله مشکل ایجاد می‌شود بازار خودرو بر هم می‌خورد. عرضه باید بیشتر شود و اپلیکیشن و سایت‌های آگهی نیز کنترل شوند چرا که برخی از افراد سعی دارند قیمت‌های سلیقه‌ای و بالا در سایت‌ها اعلام کنند.

وی در پایان اشاره کرد: تولیدکننده باید خودرو را با مبلغ مشخصی که اعلام می‌کنند به فروش برساند اما باید نهاد نظارتی نیز قیمتی مشخص کنند تا افراد پس از تحویل خودرو آن را با مبلغ مشخصی به فروش برسانند. به عنوان مثال باید شرایط به گونه‌ای باشد که طرف نهایتا بتواند خودرو را با ۲۰ درصد قیمت بالاتر آگهی کند و قیمت‌های سلیقه‌ای ندهد. اگر می‌گذاشتند که قیمت‌گذاری در اختیار اتحادیه‌ها و اتاق اصناف باشد با چنین مشکلاتی رو‌به‌رو نمی‌شدیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها