|
کدخبر: 86032

۴ شرط ترخیص خودروها از گمرک

در حالی مصوبه ترخیص خودروهای دپویی از سوی هیات دولت تمدید شده که با گذشت مدت زمانی از این مصوبه، نه تنها هنوز کار ترخیص این خودروها آغاز نشده بلکه روند اجرای آن نیز با موانعی روبه‌رو شده است.

گسترش‌نیوز: هرچند سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کل کشور اعلام کرده که با هماهنگی وزارت صمت، خودرو‌های دپو شده در منطقه آزاد اروند و هزار و ۴۸ خودرویی که همه حقوق و عوارض آن پرداخت شده به سرعت ترخیص می‌شود، اما در عین حال تاکید کرده که باید برای بقیه خودرو‌ها مراحل ثبت سفارش از طریق وزارت صمت انجام شود که این موضوع زمان برخواهد بود.

او اظهار امیدواری کرده که با ورود رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده در گمرک، تا سه ماه آینده همه پنج هزار و ۱۰۸ خودرو مانده در گمرک، تعیین تکلیف شود.

اما در همین حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به عدم همکاری وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برای ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات اظهار می‌کند: در شرایطی که دستورالعمل صادر شده و همه در انتظار ترخیص خودروهایی هستند که دو سال از زمان دپوی آنها در گمرکات می‌گذرد، به دلیل عدم همکاری نهادهای مرتبط این موضوع همواره به تاخیر می‌افتد این در حالیست که بدون شک هرگونه تاخیر در اجرای این مصوبه، کار را دشوارتر می‌کند.

وی ۴ شرط را لازمه ترخیص خودروهای دپویی می‌داند و می‌افزاید: نخستین شرط، انجام ثبت سفارش جدید برای همه این خودروها و دیدن این موضوع در مصوبه است که با وجود اعلام انجام این موضوع، هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است. ضمن آن که باید برای همه این خودروها شرایط خرید بدون انتقال ارز یا ارز متقاضی با معرفی منشا ارز لحاظ شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در تشریح سومین شرط ترخیص این خودروها نیز ادامه می‌دهد: باید در دستورالعمل ترخیص خودروهای دپویی پیش‌بینی شود، در صورتی که مرجع قضایی، خودروهای توقیفی را بعد از اتمام مهلت دستورالعمل آزاد کرد، این دستورالعمل مشمول این دسته از خودروها نیز خواهد شد.

دادفر می‌افزاید: در نهایت این که موردی که در دستورالعمل قبلی وجود داشت اما اجرایی نشد در خصوص قوانین و مقررات استاندارد و محیط زیستی بود بر این اساس توجه به این نکته ضروری است که هرگونه مقررات دیگر در خصوص این خودروها باید مطابق قبض انبار لحاظ شود و اگر خودرویی دوساال پیش وارد شده با مقررات دو سال پیش به لحاظ زیست محیطی و لحاظ استانداردی بررسی شود و هرچند که احتمال پاس نکردن این استانداردها وجود نداشته باشد اما با این حال نسبت به ترخیص آنها اقدام شود.

وی با اشاره به همکاری رئیس گمرک و وزارت امور اقتصاد و دارایی برای ترخیص این خودروها تصریح می‌کند: این شرایط در حالیست که هزار و ۴۸ خودرو دارای برگ سبز ترخیص و گواهینامه گمرکی بوده و هیچ مشکلی بابت ترخیص آنها وجود ندارد اما با این حال همچنان مقاومت هایی در این زمینه وجود دارد در حالی که این سرمایه‌های مردمی است که در گمرکات دپو شده است. در این شرایط کرمان موتور می‌تواند به دلیل در اختیار داشتن همه مستندات نسبت به ارائه شکایت خود مبنی بر عدم ترخیص این خودروها از گمرک اقدام کند.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو بر همکاری بیشتر وزارت صمت تاکید می‌کند و می‌گوید: هم اکنون اقداماتی از سوی دولت با هدف بهبود شرایط انجام می‌شود اما به دلیل درج برخی از اخبار مبنی بر واردات دوباره خودروهای لوکس، مصوبه ترخیص خودروهای دپویی با موانعی مواجه شده است.

این روند در حالیست که پیش از این نیز وزیر اقتصاد با ارائه پیشنهادی خواستار ترخیص همه این خودروها از گمرکات شد اما وزیر صمت بنابه دلایل نامعلوم از اجرایی شدن این پیشنهاد استقبال نکرد که در نهایت با دستور و مصوبه هیات وزیران، مصوبه ترخیص خودروهای دپویی تمدید شد که بدون شک این مصوبه لازم الاجرا است اما از آن جا که نهاد اجرایی این امر، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت هستند، درحال‌حاضر کارشکنی هایی دیده می‌شود که کار را به تاخیر انداخته است. حال باید دید با ورود وزارت اقتصاد و گمرک این گره چگونه باز خواهد شد؟

منبع: خودروکار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها