|
کدخبر: 85826

گسترش‌نیوز از همایش موتورهای درونسوز گزارش می‌دهد:

زیر و بم تولید موتور ملی در کشور

میرسلیم در همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت بر همکاری میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد.

گسترش‌نیوز: مصطفی میرسلیم، رئیس همایش موتورهای درونسوز گفت: زمانی که می‌خواستیم موضوع خودکفایی را در زمینه قوای محرکه انجام دهیم اولین گام تاسیس یک مرکز پژوهشی و دانش‌بنیان بود. مبنا توجه به اهمیت پژوهش و کار دانش‌بنیان بود.

mirsalim.jpg

وی ادامه داد: دومین قدم این بود که ما آمدیم و گردهمایی از اهل فن و متخصصان در بخش قوای محرکه ترتیب دادیم. ۴۰۰ نفر در سال ۷۸ دور هم جمع شدند که مطالب خود را عرصه کردند. نطفه تشکیل انجمن علمی موتور ایران همانجا ایجاد شد. قدم سوم این بود که در کشور چه اطلاعاتی از لحاظ قوای محرکه وجود دارد، بنابراین گردآوری اطلاعات صورت گرفت.

میرسلیم افزود: بعد به یک موضوع اساسی پرداختیم که آن تحلیل بود. ای کاش به وضعیت آلودگی هوا بیشتر توجه می‌شد و کارها عملی می‌شد تا شاهد تعطیلی‌ها هفتگی نباشیم. در آن زمان آلایندگی پیکان را توانستیم کاهش دهیم. هنوز تولید قوای محرکه پیکان ادامه دارد.

رئیس این همایش اظهار کرد: در اینجا باید گفت که به نظر ما رسید که می‌شود حرکتی استقلالی انجام داد. طرح راهبردی تحت عنوان امکان ساخت و تولید موتور در کشور ارائه شد. ۴ راه‌حل اعلام شد و به هیات دولت تقدیم کردیم. این کار در سال ۸۱ صورت گرفت و برای همکاری میان دانشگاه و صنعت انجام شد. تصمیم گرفته شد که طراحی و ساخت موتور پایه گاز با استفاده از تجربیات مشاوران صاحب‌نام صورت گیرد.

میرسلیم گفت: ما سراغ کسانی رفتیم که با تجربه بودند و از ۱۰ شرکت برای همکاری درخواست کردیم. ما گفتیم که می‌خواهیم به دانش فنی طراحی و تولید موتور برسیم در نتیجه برون‌گرایی صورت گرفت. در ادامه افراد متخصص در زمینه موتور استخدام شدند.

وی اشاره کرد: ما در این مرکز ابتدا در قالب کارآموزی به دانشجویان پیشنهاد دادیم به فعالیت بپردازند. دانشجو باید چاره‌جوی مسائل صنعت به خصوص حوزه خودرو باشد. در این راه یک سری مطالب نیز اعلام کردیم تا حتی دانشجویان برای پایان‌نامه‌های خود روی آن‌ها کار کنند.

میرسلیم اظهار کرد: با توجه به همه این موارد تولید موتور ملی بالاخره راه افتاد. در ادامه پیش‌بینی ارتقای محصول را کردیم هرچند که ما ادعا نمی‌کنیم اولین موتور ملی بدون اشکال بود. این موارد همه مربوط به دهه ۸۰ است. اولین موتور ملی ما مربوط به EF7 پایه گاز بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها