|
کدخبر: 85334

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد؛

۵ خودروی جدید داخلی را بشناسید / از جایگزین مدرن پراید تا رانا و سورن جدید

دو خودروسازی بزرگ قرار است طی سال‌های آینده تعدادی محصول جدید راهی بازار کنند.

گسترش‌نیوز: بازار خودروی ایران در حال طی کردن شرایط خاصی است چرا که از یک طرف درهای واردات بسته شده و از طرف دیگر تحریم‌ها نیز گریبانگیر این صنعت شده است. در چنین شرایطی که تنوع در بازار خودرو کاهش یافته از همین بابت خودروسازان داخلی تلاش‌هایی می‌کنند تا بتوانند محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند. در این میان بحث توقف تولید خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نیز مطرح شده و خودروسازان جایگزین‌هایی برای این ۲ خودرو اعلام کرده‌اند. سایپا در همین رابطه خودروهای رهام و تیبا را به عنوان جایگزین پراید در نظر گرفته است.

قرار است طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ محصولات جدیدی که خودروسازان قول آن‌ها را داده‌اند به بازار وارد شود. از جمله خودروهایی که باید منتظر آن‌ها ماند می‌توان به رهام، دنا پلاس توربو اتوماتیک، نسخه‌های جدید رانا و سورن تحت عنوان مدل سال و پژو ۲۰۷ پانوراما (سقف شیشه‌ای) اشاره کرد. هرچند که به طور کلی در میان این خودروها تنها می‌توان از رهام به عنوان یک محصول کاملا جدید نام برد. در ادامه این گزارش قصد داریم معرفی اجمالی درباره این خودروها داشته باشیم.

رهام

rohamn1.jpg

roham2.jpg

سایپا در نمایشگاه شیراز که سال ۹۷ برگزار شد از محصول جدید خود با نام رهام رونمایی کرد. این سدان کامپکت که در کلاس c قرار دارد روی پلتفرم داخلی s100 ساخته شده است. با نگاه به ظاهر رهام می‌توان پی برد که این خودرو چهره به‌روز و مدرن‌تری نسبت به سایر محصولات تولید داخل دارد و حال قرار است جایگزین پراید شود. با توجه به این که رهام هنوز وارد بازار نشده سوالاتی در رابطه با امکانات و مشخصات فنی این خودرو مطرح می‌شود. خبرهای مختلفی درباره پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو اعلام شده اما هنوز هیچ چیز به صورت قطعی مشخص نیست. در بخش فنی پیشرانه‌های احتمالی در نظر گرفته شده می‌توانند بین ۸۷ الی ۱۵۰ اسب‌بخار توان را ارائه دهند ضمن این که رهام در دو نسخه با گیربکس ۵ سرعت دستی و ۶ سرعت اتوماتیک عرضه خواهد شد.

علاوه بر این موارد به نظر می‌رسد که رهام در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود که در زمینه امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت دارند. فول‌ترین نمونه به نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، رادار نقطه کور، تریم داخلی چرمی، صندلی برقی، کروزکنترل، ۶ کیسه هوا، سنسور باد، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب و سامانه کنترل حرکت در سربالایی مجهز شده همچنین تمام نسخه‌ها از فرمان کمکی برقی نیز بهره می‌برند. لازم به ذکر است که تیپ ۵ و ۶ این خودرو به گیربکس اتوماتیک مجهز است.

آنطور که اعلام شده تولید این خودرو از سال آینده کلید خواهد خودرو و قرار است ۱۲ هزار دستگاه از آن تولید شود. اما هیچ صحبتی درباره قیمت آن نشده و باید منتظر ماند و دید که جایگزین مدرن پراید با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

denaplus10.jpg

چندی پیش خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو افتتاح و راه‌اندازی شد. این روزها بازار خودرو تشنه‌ی مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک است بنابراین خودروسازان نیز سعی دارند این آپشن را روی محصولات جدید خود قرار دهند. هرچند که هنوز گیربکس‌های اتوماتیک ساخت داخل در تولیدات ملی استفاده نمی‌شود و آنطور که گفته شده دنا پلاس توربو نیز از گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک ساخت کشور چین و برند DAE بهره می‌برد.

اگر بخواهیم به مشخصات فنی این خودرو اشاره کنیم، دنا پلاس توربو از پیشرانه ارتقا یافته EF7 بهره می‌برد و با توجه به تغیییراتی که روی آن اعمال شده می‌تواند حداکثر توان ۱۵۰ الی ۱۵۵ اسب‌بخار را ارائه دهد. این در حالی است که نسخه تنفس طبیعی همین پیشرانه توان ۱۱۴ اسب‌بخاری داشت. در مورد گشتاور نیز میزان آن به ۲۱۵ نیوتن‌.‌متر رسیده که در نسخه تنفس طبیعی مقدار آن ۱۵۵ نیوتن.متر بود.

denaplus2.jpg

با توجه به تمامی این موارد یکی از مهم‌ترین بخش‌ها همان گیربکس اتوماتیک این خودرو است که در حقیقت نمونه‌ای مشابه گیربکس آیسین است اما برای اظهار نظر در مورد کیفیت آن هنوز زود است. این گیربکس دو حالت برفی و اسپرت دارد و قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ‌ترونیک را نیز به راننده می‌دهد. اگر بخواهیم به سایر امکانات دنا پلاس توربو اشاره کنیم می‌توانیم مواردی نظیر فرمان کمکی برقی، کروز کنترل،‌ آینه‌های برقی تاشو، دوربین دید عقب، چراغ‌های جلو مجهز به دی‌لایت، آنتن سقفی طرح باله کوسه، سانروف برقی و رینگ اسپرت آلومینیومی اشاره کنیم.

قیمت این خودرو نیز به صورت دقیق اعلام نشده اما پیش از این طرح پیش‌فروش مشارکت در تولید برای آن انجام شده است و موعد تحویل آن نیز تابستان و پاییز ۱۴۰۰ اعلام شده است.

سورن و رانا سال

در حاشیه این مراسم افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک سه خودروی دیگر نیز قرار داشتند که دو مورد از آن‌ها رانا و سورن سال بودند. اگر بخواهیم به تغییرات نسخه جدید رانا ( رانا پلاس هم نامیده می‌شود) در بخش طراحی خارجی اشاره کنیم یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به چراغ‌های جلو و عقب جدید می‌شود که گرافیک آن‌ها متفاوت و کمی اسپرت‌تر شده است. از جمله موارد دیگر نیز می‌توان به آینه‌های جانبی جدید با چراغ راهنما، دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه، جلوپنجره و قالپاق جدید اشاره کرد.

runnaplus2.jpg

runnaplus1.jpg

runnaplus5.jpg

runnaplus4.jpg

داخل کابین نیز دستخوش تغییراتی شده که با ورود به آن شاهد یک غربیلک فرمان و سردنده مشابه نمونه استفاده شده در پژو ۲۰۷ خواهید بود. در نتیجه امکان تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان نیز فراهم شده است. علاوه بر این نیز برای افزودن ظاهر اسپرت‌تر کنسول میانی با طرح فیبر کربن قرار داده شده و گرافیک پشت آمپر نیز تغییر پیدا یافته است.

runnaplus6.jpg

سورن سال نیز محصول جدید دیگری از ایران‌خودرو است که نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته است. همانند رانای سال مهم‌ترین تغییر به بازطراحی گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب ختم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که با دقت بیشتر متوجه آن خواهید شد قرار گرفتن یک اسپویلر یا بال کوجک روی صندوق عقب است که ظاهر خودرو را اسپرت‌تر کرده است. علاوه بر این موارد یک سری بازنگری‌ها داخل کابین نیز صورت گرفته و شاهد دوخت قرمز‌رنگ برای روکش صندلی‌ها و غربیلک فرمان هستیم ضمن این که ظاهر سردنده این خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر کرده است.

sorensal12.jpg

sorensal3.jpg

sorensal2.jpg

در بخش امکانات رفاهی نیز مواردی جچون کامپیوتر سفری جدید و سیستم کروزکنترل به این خودرو اضافه شده است. این نکته را نیز باید گفت که دو خودروی سورن و رانای سال تغییری در بخش قوای محرکه نداشته‌اند و تنها بازنگری‌ها به بخش طراحی داخلی و خارجی می‌شود که این کار نیز قاعدتا برای جلب بیشتر مشتریان و به‌روزرسانی محصولات صورت گرفته است.

پژو ۲۰۷ سقف پانوراما

پژو ۲۰۷ را می‌توان جزو محصولات پرطرفدار ایران‌خودرو دانست که به واسطه برخورداری از گیربکس اتوماتیک و ظاهر جوان‌پسند همچنان مورد توجه خریداران است. ایران‌خودرو در سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران پژو ۲۰۷ هاچ‌بک و صندوق‌دار مجهز به سقف پانوراما را در معرض دید مخاطبان قرار داد. این خودروساز به مرور تغییراتی در محصول ۲۰۷ ایجاد کرد تا بتواند نظر مشتریان را به سمت خود جلب کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ظاهر جدید چراغ‌های جلو و عقب، غربیلک فرمان جدید، کروز کنترل و ماینتور لمسی اشاره کرد. اکنون این شرکت قصد دارد با سقف شیشه‌ای یا پانوراما، آپشن به‌روزتری را به این محصول اضافه کند.

207shishe1.jpg

امروزه اکثر خودروهای وارداتی به سانروف مجهز شده‌اند و حتی برخی از محصولات داخلی نیز این آپشن را دارند. سانروف در قسمت جلوی سقف خودرو قرار دارد و امکان باز و بسته شدن آن نیز وجود دارد اما سقف پانوراما شرایط متفاوتی دارد. سقف پانوراما در حقیقت نوعی سانروف است که حالت کشیده‌تری دارد و از جلو تا عقب سقف را پوشش می‌دهد. با توجه به شرکت سازنده این نوع سقف‌ها در برخی موارد امکان باز شدن را دارند و در بعضی نمونه‌ها این امکان نیست. جالب است بدانید که سقف پانوراما برای نخستین بار در سال ۱۹۵۳ توسط برند آمریکایی لینکلن بر روی مدل xl-۵۰۰ قرار گرفت. لازم به ذکر است که در پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو نمی‌توان سقف شیشه‌ای را باز و بسته کرد و تنها امکان ورود نور به داخل خودرو وجود دارد.

پژو ۲۰۷ در دو نسخه هاچ‌بک و سدان در حال حاضر عرضه می‌شود. این نکته را باید گفت که نمونه سدان علاوه بر سقف شیشه‌ای به تجهیزات دیگری مانند فرمان کمکی برقی، آینه تاشو برقی و غربیلک فرمان چرمی مجهز شده است. این مورد در خصوص نمونه هاچ‌بک وجود ندارد اما همچنان اطلاعات دقیقی در مورد تجهیزات مورد استفاده در نمونه هاچ‌بک مجهز به سقف شیشه‌ای وجود ندارد.

207shishe2.jpg

معمولا خودروهای مجهز به سانروف یا سقف پانوراما دارای یک قطعه به سان‌شید هستند که همانند پرده عمل می‌کند. زمانی که تابش نور آفتاب شدید است می‌توان این پرده را جلو کشید تا نور اضافی سرنشینان را آزار ندهد. سان‌شید در خودروهای مجهز سانروف معمولا به هر دو صورت برقی و دستی جابه‌جا می‌شود. در پژو ۲۰۷ ایران خودرو، سان‌شید به صورت دو تکه است و جابه‌جا کردن آن تنها به صورت دستی انجام می‌شود. با توجه به این که سقف شیشه‌ای تا بخش انتهایی سقف کشیده شده، جابه‌جا کردن سان‌شید برای راننده و سرنشینان جلو تا انتها به سختی انجام شود.

لازم به ذکر است که در بخش فنی تغییری نسبت به نسخه‌های قبلی ایجاد نشده است و در مورد این خودرو نیز تنها به تغییرات ظاهری بسنده شده است. به طور کلی می‌توان گفت اکثر خودروهای موجود در این لیست که قرار است به زودی عرضه شوند فقط شاهد تغییرات ظاهری بوده‌اند به جز رهام که به طور کلی محصول جدیدی است و هنوز اطلاعات دقیق و جامعی از آن در دسترس نیست.

  • امیررضا ارسالی در

    در جریانید جایگزین یه ماشین ارزون باید هم قیمتش باشه؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها