|
کدخبر: 84665

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن خودروسازان مطرح شد:

عاملی که قیمت تمام خودروها را حداقل ۲ میلیون بالا می‌برد!

دبیر انجمن خودروسازان گفت: برای تبدیل خودروها به یورو ۵ نیاز به ارتقای برخی قطعات از جمله کاتالیست وجود دارد که همین کاتالیست ۱۵۰ یورو از مدل یورو ۴ گران‌تر است.

گسترش‌نیوز: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال آشفتگی بازار خودرو نیز بیشتر شده است. در این میان قیمت انواع خودروها در بازار افزایش یافته و اختلاف نرخ با کارخانه نیز بالا رفته است. بحث تبدیل خودروها به مدل یورو ۵ نیز برای سال بعد مطرح است. قاعدتا این قضیه هم به دلیل تغییر در یک سری قطعات قیمت‌ها را بالا خواهد برد هر چند که پیش از این در افتتاح خط تولید پژو ۲۰۶ یورو ۵ فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد که هیچ‌گونه افزایش قیمتی از این بابت برای سال بعد نخواهیم داشت. برای پیگیری بیشتر این مسئله گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

NEMAT1.jpg

نعمت‌بخش در خصوص تبدیل خودروها به استاندارد یورو ۵ اظهار کرد: برای دستیابی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ باید یک سری قطعات مانند کاتالیست، دریچه گاز برقی، سنسورها و کامپیوتر ارتقا یابند. در خودروهای مجهز به کاتالیست یورو ۴ اگر بنزین یورو ۴ استفاده کنیم باید ۹۰ هزار کیلومتر کار کند. اما در خصوص کاتالیست یورو ۵ که حدود ۱۵۰ یورو گران‌تر است باید حداقل ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کند. در واقع زمانی که سوخت یورو ۵ در این کاتالیست‌ها استفاده نشود عمر ۱۵۰ هزار کیلومتری آن به ۵۰ هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت. در نتیجه مردم نیز به مشکل می‌خورند و نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. فقط تعویض کاتالیست حدود ۲ میلیون تومان روی قیمت خودروها اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: از زمان دولت احمدی‌نژاد هر موقع که بحث ارتقای استاندارد خودرو مطرح بود باید سوخت مربوط به آن از ۶ ماه قبل تامین و توزیع می‌شد. ما از وزارتخانه درخواست کردیم با توجه به این که سوخت یورو ۵ تامین نشده انجام این کار را تا رفع تحریم‌ها عقب بیاندازند. در حال حاضر نیز برخی از سازندگان داخلی خودروی یورو ۵ عرضه می‌کنند و نمونه‌های وارداتی نیز با همین سطح استاندارد هستند. اما این خودروها مرتب باید به تعمیرگاه بروند و دچار مشکل می‌شوند که ماجرا مربوط به همین قضیه کیفیت سوخت می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اشاره‌ای به روند قیمت‌گذاری خودروها کرد و گفت: روند قیمت‌گذاری خودروهای داخلی اشتباه است و گفته شده که خودروسازان محصولات را با قیمت‌های بهمن ۹۷ به فروش برسانند. در بهمن ۹۷ در سازمان حمایت گفته شد که قیمت تمام شده پراید ۱۳۲ مبلغ ۳۹ میلیون تومان است. به این رقم ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد هزینه شماره‌گذاری و حدود ۳ درصد نیز بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود اما به ما گفته شده که این خودرو را به مبلغ ۳۷ و نیم میلیون تومان بفروشیم. بقیه خودروها نیز به همین نسبت با زیان فروخته شده و به همین دلیل اختلاف قیمت خودرو در بازار با کارخانه بسیار زیاد شده است. باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها