|
کدخبر: 81127

قیمت بنزین صادراتی چقدر است؟

بر اساس آخرین مصوبه درباره ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی در امسال، نرخ صادرات بنزین معمولی در هر تن ۵۸۴ دلار در نظر گرفته شده است.

گسترش‌نیوز: اگر مبنای تبدیل به ریال این کالا را ارز نیمایی در نظر بگیریم که درحال‌حاضر ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است، نرخ هر تن بنزین معمولی حدود ۶ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. از این رو نرخ هر لیتر بنزین معمولی برای صادرات ۶۸۹۱ تومان قیمت‌گذاری شده است.

با توجه به نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه ای، اختلاف نرخ صادراتی و فروش داخلی بنزین معمولی به ۵۳۹۱ تومان می‌رسد. همچنین بنزین آزاد با نرخ ۳ هزار تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با نرخ صادراتی ۳۸۹۱ تومان ارزان تر است.

قیمت هر تن بنزین سوپر برای صادرات نیز ۵۹۶ دلار ارزش‌گذاری شده است که اگر با ارز نیمایی محاسبه کنیم، نرخ هر تن حدود ۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان است و این بدان معناست که نرخ هر لیتر ۷۰۳۲ تومان برای صادرات ارزش‌گذاری شده است. حال با توجه به اینکه بنزین سوپر در کشور با نرخ ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، اختلاف نرخ صادراتی و فروش داخلی بنزین سوپر ۳۵۳۲ تومان است.

اما سایر فرآورده‌های نفت و گاز صادراتی این ‌گونه قیمت‌گذاری شده‌اند که هر تن نفت سفید ۵۸۸ دلار است که ارزش ریالی آن به ۶ میلیون و ۹۳۸هزار تومان در هر تن و ۶۹۳۸ تومان در هر لیتر می‌رسد. نفت گاز در هر تن ۵۴۹ دلار ارزش‌گذاری شده که برای آن با نرخ نیمایی نرخ ۶ میلیون و ۴۷۸هزار و ۲۰۰ تومان در هر تن و در هر لیتر ۶۴۷۸ تومان قابل برآورد است. سوخت هوایی در هر تن ۵۹۸ دلار ارزش دارد که با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیمایی مجموع نرخ این سوخت در هر تن به ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد که برای هر لیتر ۷۰۵۶ تومان است. گاز مایع در هر تن ۳۷۷ دلار نرخ خورده که برای محاسبه ریالی ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان است و برای هر لیتر تا ۴۴۴۸ تومان نرخ می‌خورد.

با مقایسه ارزش ریالی امسال با سال ۹۶ مشخص می‌شود که از لحاظ دلاری کاهش وجود دارد و نرخ هر تن بنزین از ۶۲۶ به ۵۸۴ دلار، نرخ هر تن بنزین سوپر از ۶۳۹ به ۵۹۶ دلار، نفت گاز از ۵۷۹ به ۵۴۹، نفت سفید از۶۱۷ به ۵۸۸، سوخت هوایی از ۷۱۴ به ۵۹۸ و گاز مایع از ۵۴۹ به ۳۷۷ کاهش داشته‌اند. این کاهش در شرایطی رخ داده که نرخ دلار افزایش داشته است. نرخ دلار در سال ۹۶ حدود ۴ هزار تومان بود که اکنون نزدیک به ۱۲ هزار تومان در بازار نیمایی معامله می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها