|
کدخبر: 78501

اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست خبری همایش موتورهای درونسوز و نفت:

برنامه استفاده از موتور ملی پایه گاز روی خودروها / تاثیر طراحی‌ پیشرانه در کاهش آلایندگی

امروز ۸ دی ۹۸ نشست خبری یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت برگزار شد.

گسترش‌نیوز : در نشست خبری یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای دورنسوز و نفت افرادی چون سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس همایش، علیرضا حاجی علی محمدی رئیس انجمن علمی موتور ایران و برات قبادیان دبیر علمی حضور داشتند.

مصطفی میرسلیم، رئیس همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت گفت: از ۲۹ بهمن الی ۱ اسفند یازدهمین همایش موتورهای درونسوز و نفت را خواهیم داشت. یازدهمین همایش به دنبال همایش‌های موفق قبلی از لحاظ همکازی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی بوده است‌. از نام این همایش پی می‌برید که موضوع آن به قوای محکرکه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: این عنوان ما را به چند بخش می‌برد که همه مورد توجه مردم است. نمی‌توان خودرویی را بدون قوای محرکه در نظر گرفت. این قوای محرکه نیاز به سوخت دارد. مقدار بنزین متوسطی که در کشور صرف می‌شود روزانه ۹۰ میلیون لیتر است. با توجه به این قضیه اقدامات خوب وزارت نفت باعث شده نیاز داخلی خود را بر خلاف سال‌های گذشته از طریق داخل تامین می‌کنیم‌. سوخت عرضه شده در کشور سوخت جوابگوی استاندارد داخلی ما و یورو ۵ است.

میرسلیم گفت: صنعت خودرو بدون استفاده از قوای محرکه نمی‌تواند جوابگوی نیاز مردم باشد. اعتراض این است که چرا صنعت خودرو نمی‌تواند پساخگوی نیاز مردم باشد. یکی از راه‌های جلب رضایت مردم قوای محرکه مورد اعتماد روی خودروها است. فعالیت را متمرکز کردیم تا قوای محرکه مورد اطمینان روی خودروهای داخلی قرار دهیم.

وی افزود: امروز می‌توان گفت با افتخار قدرت پاسخگویی به نیاز داخلی کشور را داریم. پشت این همایش جریان گسترده‌ای قرار دارد. در کشور ما ۲۷ درصد سوخت در ترابری مصرف می‌شود‌. بخشی از نیروگاه‌های ما نیز از قوای محرکه استفاده می‌کنند. هیچ بخشی از کشور نیست که با این وسایل و قوای محرکه مواجه نباشد. چه در سطح شهرها و چه خارج از شهرها مسئله قوای نحرکه مطرح است.

میرسلیم خبر داد: فعالیت‌ها در این مرکز شامل موتورهای بنزینی، دیزل و گازسوز است‌. برنامه این است که موتور ملی پایه گاز را به تمام تولیدات خودرو تعمیم دهیم‌.

وی اظهار کرد: از لحاظ اجتماعی باید به این سمت برویم که ترابری عمومی را تجهیز کنیم و اولویت با آنها است. استفاده از وسایل شخصی ما را با ترافیک‌ها مواجه کرده است. تولید خودروهای شخصی باعث شده که از سرعت حرکت‌ها در شهر کاسته شود‌. به‌تدریج تمایل به سمت مترو و اتوبوس می‌رود. باید به سمتی برویم که تامین‌کننده قوای محرکه وسایل نقلیه عمومی باشیم.

رئیس همایش موتورهای درونسوز و نفت گفت: از نظر علمی چند بخش مهم در مقالات داریم. یکی از این بخش‌ها بهبود بازده و کاهش مصرف سوخت است. خودروهای ما به طور متوسط ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. تلاش این است که این عدد به ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر برسد. موفقیت در آن خدمت به اقتصاد کشور و مردم است. مردم به دنبال وسایل با بازده بالاتر هستند. در کشور ما واردات خودرو به این دلیل است که بفهمیم صنعت خودرو تا کجا باید پیش رود‌. آیا ما قادر هستیم که کیفیت مورد نظر مردم را ارائه دهیم؟ مقالات این زمینه بیانگر این است که فعالیت‌های مختلفی در این زمینه در حال صورت گرفتن است.

میرسلیم در پایان اشاره کرد: در کشور ما بیش از ۷۰ درصد آلاینده‌ها به قوای محرکه بازمی‌گردد. خودروهای ما باید آلاینده کمتری تولید کنند و با بهبود طراحی می‌توان این کار را انجام داد. آلاینده‌ها دو بخش هستند که یک بخش آن تولید co۲ می‌کنند و باعث گرمایش عمومی می‌شوند. در نتیجه در زمستان شاهد بارش برف نخواهیم بود‌. اکسیدهای گوگرد، ازت، ذرات معلق، بنزن‌ها و.... مشکلات متعدد سلامتی برای مردم به وجود می‌آورد. کوشش‌هایی که باید به لحاظ علمی صورت پذیرد تا وسایلی به مردم عرضه شوند و تولیدکننده کمتر این مواد باشند. طراحی مناسب تا حدود زیادی بر کاهش آلایندگی اثربخش است اما تولیدکنندگان خودرو و سازمان محیط‌زیست موظف است از تولید خودروهای آلاینده جلوگیری کنند‌.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها