|
کدخبر: 73004

با سهمیه‌بندی بنزین خودرو ارزان می‌شود

با افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن، احتمال آن زیاد است که مانند دفعات گذشته با تغییر نرخ بنزین، نرخ بیشتر خودروها با کاهش قابل توجه مواجه شود.

گسترش‌نیوز: در تمام دفعات افزایش نرخ بنزین و اعمال سهمیه‌های محدود برای خودروها، شاهد بوده‌ایم که نرخ بیشتر خودروها در بازار با کاهش مواجه شده است. این کاهش برای برخی خودروها جزئی بوده و برای برخی خودروها قابل توجه است. بدیهی است که با افزایش نرخ بنزین، بیشترین افت نرخ در میان خودروهای پر مصرف دیده می‌شود و کمترین افت نرخ برای خودروهایی با مصرف معقول ثبت خواهد شد.

اما باور این مسئله که با آغاز سهمیه بندی و تغییر نرخ بنزین، بهای خودروهای کم مصرف افزایش پیدا می‌کند، کاملا اشتباه است! زیرا این بار بحث افزایش نرخ به شکلی متفاوت مطرح شده و قرار است که بنزین سهمیه بندی عددی در محدوده ۱۵۰۰ تومان داشته باشد.

از سویی سهمیه ۶۰ لیتر در هر ماه و بنزین آزاد ۲۵۰۰ تومانی نشان می‌دهد که در صورت تغییر فرآیند تخصیص بنزین به خودروها، با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بیشتر خودروها با کاهش نرخ مواجه خواهند شد. در این میان تنها احتمال دارد که بهای خودروهای هیبریدی افزایش پیدا کند و با توجه به رکود موجود در بازار خودروی کشور، افزایش نرخ این خودروها بسیار جزئی و در حد ثبات قیمتی پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی و خارجی، مشخص است که بنزین ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ تومانی می‌تواند به شکل ناگهانی هزینه‌های مالک خودرو را افزایش دهد. برای همین صرفه خرید خودرو در شرایط فعلی جامعه کمتر خواهد شد و دلالان و فروشندگان خودرو راهی جز کاهش نرخ در وضعیت کنونی نخواهند داشت.

در روزهای گذشته برخی دلالان به واسطه گروه‌های تلگرامی و استفاده از فضای مجازی سعی دارند تا با انتشار آگهی‌های جعلی نرخ خودرو را افزایش دهند. اما مشخص است که این افزایش نرخ در واقعیت رخ نداده و تنها به دنبال راه انداختن جو رشد نرخ هستند. با این وجود در صورت اجرایی شدن سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین، شاهد آن خواهیم بود که دلالان دوباره مجبور به فروش خودروها با نرخ کمتر از امروز خواهند شد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها