|
کدخبر: 69194

اختصاصی گسترش‌نیوز در گفت‌و‌گو با اعضاء هیات مدیره انجمن صنایع همگن:

چالش‌های تولید گیربکس اتوماتیک در کشور / چقدر امکان همکاری با صنایع دفاع وجود دارد؟

بحث گیربکس اتوماتیک و ساخت آن در داخل کشور یکی از موضوعاتی است که این روزها در خودروسازی مطرح است.

گسترش‌نیوز: با گذشت زمان تمایل مردم به خرید خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک افزایش پیدا کرد. امروزه روی اکثر خودروهای وارداتی این نوع گیربکس‌ها وجود دارد اما در مورد خودروهای داخلی شرایط متفاوت است. هر چند که برخی از خودروهای داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک شده‌اند اما همچنان مشکلاتی در ساخت و تامین وجود دارد. در رابطه با تولید گیربکس اتوماتیک در کشور و استفاده در محصولات داخلی گفت‌و‌گویی با احمدرضا رعنایی و مهدی مطلب‌زاده، اعضا هیات مدیره انجمن صنایع همگن صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

garbox1.jpg

مطلب زاده گفت: تا جایی که اطلاع دارم گیربکس اتوماتیک در داخل نمی‌سازیم و هنوز به صورت جدی وارد این قضیه نشده‌ایم. گیربکس‌های اتوماتیکی نیز که در حال حاضر روی خودروهای داخلی سوار می‌شود همگی به صورت وارداتی یا CKD هستند. دلیل این که هنوز برای ساخت گیربکس اتوماتیک اقدامی نشده این است که تکنولوژی جدیدی دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری نیز سنگین است و میزان آن به تیراژ وابسته است.

motalebzade1.jpg

وی ادامه داد: گیربکس اتوماتیک عموما قیمت تمام شده گران‌تری نسبت به نمونه‌های دستی دارد. در نتیجه قیمت خودرو طبیعتا بالا می‌رود اما از طرفی جامعه انتظار دارد قیمت خودروها پایین باشد. صحبت‌هایی در مورد ورود صنایع دفاع به مسئله ساخت گیربکس اتوماتیک نیز شده است اما این که تا چه میزان جدی است هنوز مشخص نیست. قطعا توانایی ساخت گیربکس اتوماتیک در داخل کشور وجود دارد اما همان بحث سرمایه‌گذاری مطرح است.

رعنایی نیز در مورد تولید گیربکس اتوماتیک در کشور اظهار کرد: یک سری اقدامات در کشور صورت گرفته اما همکاری با برند خوبی که امتحان خود را پس داده باشد هنوز انجام نشده است. به هر حال توانمندی بالایی داریم و امکان تولید گیربکس اتوماتیک در کشور وجود دارد. در حال حاضر گیربکس‌هایی که روی خودروهای داخلی قرار دارد اکثرا وارداتی هستند. لازم به ذکر است که متوسط تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک با دستی حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان تفاوت دارد.

ranayi11ghete.jpg

وی در پایان گفت: تکنولوژی گیربکس اتوماتیک خاص و پیشرفته است و صنایع دفاع نیز اعلام آمادگی کرده بود که با توجه به ساخت گیربکس اتوماتیک هلی‌کوپتر امکان انجام این کار برای خودروها نیز وجود دارد. به هر حال تفاوت سیستم صنایع دفاع با خودروسازی در این است که تمام بودجه برای ساخت تجهیزات دفاعی در نظر گرفته می‌شود چرا که خواست کشور است. اما در بحث خودرویی مسئله رقابت‌پذیری وجود دارد و بتواند با برندهای چینی و اروپایی قابل مقایسه باشد.

ارسال نظر