|
کدخبر: 65746

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

جزئیات ارائه وام ۴۰ میلیونی به تاکسیرانان / واردات تاکسی در صف بررسی هیات دولت

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران گفت: برای نوسازی تاکسی‌ها می‌توانیم وام ۴۰ میلیون تومانی ارائه کنیم که البته اولیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

گسترش‌نیوز: مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی در خصوص وضعیت نوسازی ناوگان تاکسی تهران اظهار کرد: از سال ۹۶ نوسازی ناوگان تاکسی با آن سرعتی که لازم بود انجام نشد و تقریبا در حالت توقف بود.

taxinew.jpg

در سال ۹۷ تنها ۸۵۰ دستگاه خودرو از ناوگان تاکسی نوسازی شد و این کار به صورت نقدی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی بود. در دوره‌های قبل وام در نظر گرفته می‌شد اما شرایط برای سال ۹۷ متفاوت بود. لازم به ذکر است که در سال ۹۸ نیز با مشکل افزایش قیمت خودرو مواجه شدیم و نرخ‌ها از ۳۲ به ۷۲ میلیون تومان رسید و همچنان طرح نوسازی تاکسی‌ها تمدید نشد. هیچ بانکی تسهیلات نداد و خودروسازان نیز قیمت‌ها را افزایش دادند. در سال جاری حدود ۲۲۰ دستگاه تاکسی را توانستیم به صورت نقدی و با همت تاکسیران‌ها نوسازی کنیم.

ebrahimitaxi2.jpeg

زیر و بم وام ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌ها

وی ادامه داد: پیگیری‌هایی نیز با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران داشتیم که یک تفاهم‌نامه ما بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با صندوق کارآفرینی صورت گرفت. در نتیجه این تفاهم‌نامه می‌توانیم برای نوسازی تاکسی‌ها با توجه به اولویت‌بندی که انجام خواهد شد وام ۴۰ میلیون تومانی ترتیب داده خواهد شد. از جمله مزایای این وام می‌توان گفت که کارمزد ۴ درصد دارد و اقساط آن به صورت ۵ ساله است. اما با این وجود همچنان مسئله قیمت بالای خودرو و همچنین تولید پابرجاست. مذاکراتی با ایران‌خودرو داشتیم و حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ دستگاه پژو به صورت آماده وجود دارد و امیدواریم که توانایی پاسخگویی به سفارشات وجود داشته باشد.

۲۵ هزار تاکسی فرسوده در تهران!

ابراهیمی درباره تعداد تاکسی‌های فرسوده تهران گفت: ما در حال حاضر حدود ۲۵ هزار دستگاه تاکسی در تهران داریم که در سن فرسودگی قرار دارند و این خودروها می‌توانند نوسازی را انجام دهند. چنانچه تا پایان سال نوسازی تاکسی‌ها انجام نشود، رقم ذکر شده به بالای ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید. حدود ۷ هزار نفر از این ۲۵ هزار نفر در سامانه نوسازی تاکسی ثبت‌نام و اعلام آمادگی کردند هرچند که در سالیان اخیر نوسازی تقریبا متوقف شده بود. این خودروها از لحاظ تاریخ ثبت‌نام، میزان فعالیت در حوزه حمل و نقل و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای استفاده از تسهیلات نوسازی دعوت می‌شوند. نکته این است که به هر حال اگر ۷۲ میلیون تومان قیمت خودرویی باشد، ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد ارائه می‌شود و حدود ۶ میلیون تومان تومان از بحث اسقاط به راننده تاکسی خواهد رسید. مابقی مبلغ یعنی حدود ۲۶ میلیون تومان را باید صاحب تاکسی به عنوان آورده نقدی با خود داشته باشد.

واردات تاکسی به کشور

وی درباره سن فرسودگی تاکسی‌ها و واردات به کشور اظهار کرد: فرسودگی در حوزه تاکسی ۱۰ سال است البته برای خودروهای هیبریدی و استانداردهای یورو ۵ به بالا قابل افزایش است. بحث واردات خودرو به صورت کلی متوقف شده است اما پیشنهادی از طرف تاکسیرانی به هیات دولت ارسال شد که در مراحل تصویب است. در نتیجه این پیشنهاد قرار است ردیف جداگانه‌ای در ثبت سفارش برای ورود خودروهایی با کاربری عمومی از جمله تاکسی قائل شوند تا بتوانیم از این خودروها استفاده کنیم. البته یک سری خودرو نیز که از طریق شرکت‌های خصوصی پیش از این به کشور وارد شده، پیشنهاد شده که پلاک تاکسی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند. در روزهای آینده تعداد قابل توجهی از خودروهای وارد شده به کشور به مجموعه تاکسیرانی شهر تهران اضافه خواهد شد. این خودروها از قبل به کشور وارد شوند و پروسه اخذ مجوز تاکسی و تعویض رنگ آن‌ها در حال انجام است.

چقدر تاکسی مدرن داریم؟

ابراهیمی در پایان گفت: یک بحث مربوط به خودروهای وارداتی است و بحث دیگر به خودروهایی مانند آریو است. در مجموع محصولاتی مانند این خودرو و سایر خودروهای وارداتی که به عنوان تاکسی در شهر تهران استفاده می‌شوند را می‌توان تحت عنوان خودروی مدرن اعلام کرد. تعداد خودروهای مدرن موجود در تهران بیش از ۲ هزار دستگاه است که در حال خدمات‌دهی در سطح شهر تهران هستند. ما باید خودروی با کیفیت را در تاکسی مورد استفاده قرار دهیم و این کار در کشورهای مختلف انجام می‌شود. خودروهای داخلی استفاده شده در تاکسی تهران نیز حتی در حالت شخصی از کولر نمی‌توانند استفاده کنند. حتما باید قطعات با کیفیت توسط خودروسازان استفاده شود و از طرف دیگر نیز واردکنندگان و سازندگان قطعه باید به این مسئله توجه داشته باشند.

ارسال نظر