|
کدخبر: 65577

سریال کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد!

هر چند هفته گذشته مصادف با تعطیلات عزای حسینی پیش‌بینی می‌شد که قیمت‌ها در بازار ثبات یافته و پیرو آن در هفته جاری نیز این ثبات حفظ شود.

گسترش نیوز: آن‌طور که فعالان خودرو عنوان می‌کنند بازار همچنان روند نزولی داشته و نرخ بسیاری از خودروها به‌خصوص محصولات پرتیراژ افتی چهار تا پنج میلیون تومانی داشته‌ است. در این بین بسیاری از متقاضیان خودرو با پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید امتناع کرده‌اند که همین موضوع بر رکود چند هفته‌ای بازار خودرو افزوده است.

در این زمینه فعالان بازار تاکید دارند که مشتری در بازار نیست و فروشنده و خریدار در انتظار تحولی در عرضه و قیمت‌گذاری خودرو هستند به همین دلیل وارد بازار نمی‌شوند. با توجه به شرایط کنونی این سوال مطرح است که چرا با وجود رکود در خرید و فروش خودرو، قیمت‌ها همچنان روند نزولی دارد؟ و سوال دوم اینکه این افت از کجا نشات می‌گیرد؟ در این مورد اظهارنظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان و فعالان بازار شنیده می‌شود حال آنکه بسیاری معتقدند در کنار ثبات بازار ارز و بهبود عرضه خودرو، آرامش بار دیگر بر بازار خودرو حاکم شده است.

آنچه مشخص است نرخ خودرو با توجه به حوادث اقتصادی و سیاسی کشور با نوسان همراه می‌شد و دلالان این بازار با هر اتفاقی که بر نرخ ارز و سکه تاثیرگذار بود، قیمت‌ها را افزایش می‌دادند، حال که این بازارها روی آرامش به خود می‌بینند خودرو نیز ثبات و حتی کاهش نرخ را تجربه کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و حتی افرادی که در خرید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بودند حالا با ضرر بازار را ترک می‌کنند.

بر همین اساس برخی فعالان بازار از جمله رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به عموم مردم توصیه می‌کنند که اگر در خرید خودرو عجله ندارند بهتر است خرید خود را به آینده نزدیک موکول کنند چرا که روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. مؤتمنی اما دلیلی نیز برای این توصیه خود دارد چرا که تصریح می‌کند افرادی که طی ماه‌های گذشته برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند حالا قصد فروش این خودروها را دارند و همین مسئله بر کاهش قیمت‌ها در بازار موثر است.

به گفته وی، تغییر و تحول در مدیریت شرکت‌های خودروساز، مقابله با انحصار فروش خودرو و برخورد با چند نمایندگی متخلف در کاهش نرخ خودرو در بازار موثر بوده است. همان‌طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اشاره کرده برخورد با نمایندگی‌های متخلف در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شده و این موضوع مورد تایید بسیاری از فعالان بازار خودرو است و از آن به‌عنوان اتفاق دیگری در روند کاهشی بازار یاد می‌کنند. این کارشناسان تاکید دارند که توقف عرضه عمده محصولات شرکت‌های خودروساز به چند نمایندگی خاص تاثیر مثبتی بر بازار داشته است.

اشاره فعالان به شیوه عرضه محصولات خودروسازان است که در اصطلاح به آن «فروش سبدی» می‌گویند. پیش‌تر خودروسازان محصولات تولیدی خود را به چند نمایندگی مشخص تحویل می‌دادند و خودروها توسط آنها به بازار تزریق می‌شد. به‌طور مثال خودروسازان تعداد دو هزار خودرو را در اختیار یک نمایندگی قرار می‌دادند و آن نمایندگی محصولات را در بازار توزیع می‌کرد. اما این شیوه توزیع درحال‌حاضر متوقف شده و خودروسازان به‌صورت مستقیم خودرو را توزیع می‌کنند.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر