|
کدخبر: 52686

بررسی عملکرد ۱۴ خودروساز چینی در ایران

سهم چینی‌ها از تولید اتومبیل سواری در ایران چقدر است؟

با وجود بازگشت تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ خودروسازان چینی در میانه دو راهی رفتن و ماندن به چالش کشیده شدند و تعدادی از آنها شریک ایرانی خود را رها کردند و برخی دیگر در ایران به ادامه تولید امیدوار ماندند و تلاش کردند تا سهم بیش‌تری از بازار را در آینده از آن خود کنند.

گسترش‌نیوز: اما سال ۱۳۹۷ برای چینی‌های حاضر در ایران چندان خوشایند نبود و بیش‌تر آنها افت تولید را تجربه کردند. با این حال خودروسازان چینی توانستند در سال ۱۳۹۷، سهم ۱۸.۴ درصد از تولید خودروهای سواری ایران را از آن خود کنند. این در حالی است که کل میزان تولید خودروهای سواری در ایران، با تیراژ ۸۹۱،۷۸۶ دستگاه نیز با افت ۳۸.۲ درصدی همراه بوده است.

chinese1.jpg

۱۴ شرکت چینی محصولات سواری خود را در ایران تولید کردند که در این میان چری با تولید ۳۷۲۸۱ دستگاه خودرو با دو برند چری و ام‌وی‌ام بیش‌ترین سهم تولید را با ۴.۱۸ درصد از آن خود کرد. بعد از محصولات مدیران خودرو، برلیانس، جک، دانگ‌فنگ، هایما و چانگان به ترتیب با تیراژ تولید ۳۳،۱۴۸ دستگاه، ۲۶،۳۶۸ دستگاه، ۱۹،۰۸۷ دستگاه، ۱۳،۱۵۲ دستگاه و ۱۰،۷۵۷ دستگاه قرار دارند.

chinese2.jpg

سهم دیگر برندهای چینی از تولید خودروهای سواری در ایران در مجموع به ۲.۷۱ درصد می‌رسد که شامل ۲۴،۳۷۷ دستگاه می‌شود که متعلق شرکت‌های زوتی، FAW، سایک، جیلی، هاوال، لیفان، بی‌وای‌دی و بایک است. تولید شرکت‌های چینی و شریک‌های ایرانی آنها در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۶۴،۱۷۰ دستگاه بوده که ۱۸.۴ درصد از کل تولید اتومبیل‌های سواری را به خود اختصاص داده است.

chinese3.jpg

پس از برندهای فرانسوی، خودروسازان چینی بیش‌ترین سهم تولید اتومبیل‌های سواری پ را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال خروج برلیانس از ایران و کاهش تولید در دیگر خودروسازان خصوصی که سهم قابل توجه‌ای در تولید خودروهای چینی داشتند، چشم‌انداز تولید این خودروهای در سال ۱۳۹۸ چندان روشن نیست.

منبع: اتومبیل فارسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها