|
کدخبر: 52677

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با کارشناس خودرو:

بازار خودرو امنیتی شد / پیش‌بینی افزایش قیمت در اواخر سال

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص وضعیت و آینده بازار خودرو گفت: در حال حاضر فضای بازار خودرو امنیتی شده و در نتیجه معاملات فروکش کرده است. پیش‌بینی‌ می‌شود در اواخر سال موج افزایش قیمت در بازار خودرو وجود داشته باشد.

گسترش‌نیوز : مدتی است که بازار خودروی کشور با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند و خریداران نیز سردرگم شده‌اند. اخیرا قیمت‌ها نیز از سایت‌های آگهی حذف شد و اطلاعات دقیقی از وضعیت بازار و آینده وجود ندارد. در خصوص وضعیت قیمت‌ها و بازار، بحث واردات خودروهای کارکرده و هیبریدی گفت‌وگویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

zave1.jpg

موج‌های تورمی در بازار خودرو

زاوه در رابطه با قیمت خودروهای موجود در بازار گفت: چیزی که در حال مشاهده آن در بازار هستیم قیمت خودروهای وارداتی با کاهش چشمگیری مواجه نشده است. به طور کلی موج‌های تورمی زمانی که به بازار ورود می‌کنند، قیمت را تا حدودی بالا می‌برند و این مورد یک بحث تعادلی است. این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند تا میزان خرید به صفر برسد و از آنجا به بعد آنقدر قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند تا دوباره بازار فعال شود. معنی این مورد آن است که در حال حاضر موج تورمی در بازار خودرو به سقف رسیده است و این موضوع همانند اتفاقی است که در خصوص ارز افتاده است.

اگر پول دارید، بخرید

وی در خصوص خرید خودرو و پیش‌بینی‌های آینده بازار خودرو اظهار کرد: اگر کسی پول کافی برای خرید خودرو را دارد می‌تواند اقدام به خرید کند. در هر صورت یک تعدیل در قیمت خودروها برای مدتی خواهیم داشت اما در آینده و احتمالا در اواخر سال باز هم موج افزایشی در قیمت خودرو به وجود خواهد آمد. سیاست‌های پولی و مالی کشور تغییری نکرده است و به دلیل این که روند تولید نقدینگی و تورم در کشور کاهنده نیست پیش‌بینی می‌شود که چنین اتفاقی در اواخر سال بیفتد. لازم به ذکر است که فضای هر بازار امنیتی شود معاملات در آن فروکش می‌کند و در حال حاضر نیز فضای بازار خودرو امنیتی شده است. در درازمدت کاهش قیمت تابع سیاست‌ها و نظام پولی و مالی کشور است که متاسفانه تغییر مثبتی نداشته است. قیمت ارز آزاد تاثیر خاصی بر قیمت خودروها نخواهد گذاشت چرا که کسی با اسکناس بازار خودرو وارد نمی‌کند. خودروی وارداتی چون عرضه ندارد تابع ارز آزاد نخواهد بود. در مورد خودروهای داخلی نیز چون از ارز نیمایی استفاده می‌کنند تغییر خاصی به وجود نمی‌آید.

تعیین تعرفه برای هیبریدی‌ها

زاوه در خصوص تعیین تعرفه برای نمونه‌های هیبریدی و واردات آن‌ها اعلام کرد: تا آنجایی که اطلاع دارم تعیین تعرفه در مجلس انجام نمی‌شود بلکه این کار مربوط به کمیسیون ماده یک است. حتی اگر بگوییم انجام این فرآیند در مجلس قانونی بوده اولا واردات خودرو ممنوع است و زمانی که این کار قابل انجام نیست تعرفه به هر میزان نیز که باشد تاثیری نخواهد داشت. تمامی مشکلاتی که در بازار خودرو با آن مواجه شده‌ایم ناشی از کاهش درآمدهای ارزی است. اگر ارزی وجود داشت قیمت خودروها به این میزان بالا نمی‌رفت ضمن این که اعداد و ارقام ذکر شده در مورد خودروهای هیبریدی نادرست است. این خودروها قیمت ۵ الی ۱۰ هزار دلاری ندارند بلکه قیمت آن‌ها از کف ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود که با دلار نیمایی نیز حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد. مبالغ دیگری مانند ارزش افزوده و هزینه‌های گمرکی نیز به آن اضافه می‌شود و در نهایت کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان نخواهند شد.

واردات خودروهای کارکرده

زاوه در پایان اشاره‌ای به واردات خودروهای کارکرده کرد و گفت: واردات خودروهای کارکرده نیز با مشکل تامین ارز مواجه است. قیمت این خودروها پایین‌تر است و به مراتب کیفیت مناسب‌تری پس از کارکردهای ۵ الی ۶ هزار کیلومتر نسبت به نمونه‌های داخلی دارند و استفاده از آن‌ها یکی از روش‌های مناسب برای نوسازی ناوگان است. واردات خودروهای کارکرده در تمامی کشورهای دنیا آزاد است و یک سری قوانین خاص دارند. کشورهای که ممنوعیت در این زمینه دارند کشورهایی هستند که مشکلات بزرگ ارزی دارند یا خود از جمله تامین‌کنندگان عظیم خودرو هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها