|
کدخبر: 52529

در میزگرد گسترش‌نیوز با اعضا هیئت‌مدیره انجمن لنت ترمز و کلاچ مطرح شد: (۲)

راهکار تشخیص لنت‌ اصلی چیست؟ / سود ۲۰۰ درصدی از فروش نمونه‌های تقلبی

این روزها تشخیص قطعات اصلی از تقلبی به‌خصوص درزمینه خودرو سخت شده است. با توجه به ممنوعیت واردات لنت ترمز تنها قطعات از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود و خریداران نمی‌دانند که به نمونه‌های خارجی اعتماد کنند یا ایرانی؟

گسترش نیوز: لنت ترمز ازجمله قطعات پرمصرف و بااهمیت بالا در خودرو محسوب می‌شود که باید در هنگام خرید توجه ویژه‌ای به آن داشت. نه‌تنها در مورد این قطعه بلکه بسیاری از قطعات دیگر باوجود نمونه‌های تقلبی فراوان در بازار، امکان تشخیص محصولات اصلی برای خریداران به‌شدت سخت شده است. در خصوص خرید لنت ترمز، تشخیص نمونه‌های اصلی و وضعیت تولیدکنندگان در داخل کشور گفت‌و‌گویی با سید حسین لاجوردی، رئیس انجمن، حمیدرضا امیری مقدم، عضو هیئت‌مدیره، محمود عسگری، دبیر انجمن و محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه در قالب یک میزگرد صورت گرفت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید. لازم به ذکر است که به طور کلی طی صحبت‌هایی که توسط اعضا انجمن لنت ترمز در این میزگرد صورت گرفت، خرید لنت ترمز ایرانی مطمئن‌تر از نمونه‌های خارجی و تقلبی موجود در بازار است چرا که امکان تقلبی بودن بالا است.

mizegerd1.JPG

رئیس انجمن لنت ترمز ابتدا در خصوص وضعیت شرکت‌های تولیدی در داخل کشور گفت: زمانی که با ممنوعیت واردات لنت ترمز، فرصت برای شرکت‌های داخلی ایجاد شد همه به فکر افتادند در جهت این‌که دانش را ارتقا دهند و بادانش روز دنیا وارد شوند. اعضا این صنایع به دنبال دانش، تهیه مواد مرغوب و ماشین‌آلات به‌روز هستند که ماشین‌آلات گوناگون در این زمینه به کشور واردشده است. اگر محدودیت واردات ایجاد نمی‌شد، سرمایه‌گذاری در این زمینه به وجود نمی‌آمد. لازم به ذکر است که تا چند ماه آینده هیچ مشکلی در صنعت لنت ایران ازلحاظ تأمین وجود نخواهد داشت.

سود کلان شرکت‌های زیرپله‌ای

lenttormoz.jpg

وی در خصوص وجود قطعات تقلبی در بازار گفت: موضوع اساسی مربوط به فروشندگانی است که به سود ۱۰ الی ۱۵ درصد قانع نیستند و شرایط را برای زیر پله‌ای‌ها فراهم می‌کنند. سود اصلی نصیب فردی می‌شود که بستر را برای این کالا فراهم کرده است. تحریک توسط فروشنده لوازم‌یدکی صورت می‌پذیرد تا لنت با جعبه و مشخصات یک برند خارجی معتبر که در کشور جاافتاده توسط زیر پله‌ای‌ها تولید شود. در این صورت انحصار لنت موردنظر در اختیار خودشان قرار می‌گیرد اما لنت‌های داخلی تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد به آن‌ها سود می‌دهد. در این شرایط فروشندگان با استفاده از لنت تقلبی شاید تا ۲۰۰ درصد سود نیز کسب کنند.

لاجوردی ادامه داد: دسته‌بندی لنت‌های تولید داخل همگی به‌صورت یکسان نیست و هر شرکتی فرمولاسیون خاص خود را دارد. تمامی لنت‌های داخلی استاندارد را دارد و اگر استاندارد نداشته باشند حق تولید را ندارند. حداکثر سرعت در کشور ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است و همه لنت‌های ترمز تولید داخل ترمز گیری لازم رادارند و قیمت بالای برخی از لنت‌ها فقط عملکرد مناسب در شرایط جاده‌ای و آب‌وهوایی سخت است. تولیدکنندگان در حال رسیدن به اهداف ذکرشده هستند تا بتوانند بهترین قابلیت ترمز گیری را بدهند.

در زمان نصب لنت به این نکات توجه کنید

امیری مقدم، عضو هیئت‌مدیره در خصوص فعالیت شرکت‌های زیر پله‌ای گفت: در حال حاضر زیر پله‌ای‌ها و کارگاه‌های تولیدی، سوار بر عدم آگاهی مشتریان می‌شوند. مشتری چون اهمیت لنت را نمی‌داند و شناسنامه‌ای از محصول را نمی‌خواهد به همین دلیل ظرفیت تولید به سمت تولیدات نامرغوب می‌رود. وقتی‌که تولید غیر مرغوب توسط مصرف‌کننده ناآگاه تبدیل به یک حادثه می‌شود آن‌وقت است که باید برندهای بزرگ این حادثه را جمع کنند. لازم به ذکر است که هزینه بازرسی از زیر پله‌ای‌ها و مراکز را نیز توسط انجمن انجام خواهد شد. مشتری زمانی که برای تعویض لنت به تعمیرگاه مراجعه می‌کند باید لیبل و مشخصات دیگر را مشاهده کند و پس‌ازآن اجازه نصب را بدهد. در حوادث رانندگی متأسفانه راهنمایی رانندگی و بیمه‌ها توجهی به قطعات مانند ترمز ندارند. قطعاتی مانند لنت ترمز زمانی که تعویض می‌شوند باید در دفترچه خودرو با مشخصات کامل ثبت شوند.

راه تشخیص لنت اصلی

وی در خصوص انتخاب لنت اصلی گفت: کنترل کیفیت تولید لنت در داخل کشور چندین مرحله دارد که از بازدید خط تولید شروع می‌شود و تا زمان ارائه قطعه به بازار ادامه دارد. زمانی که لنت ترمز وارد بازار می‌شود چندین مرتبه به‌صورت تصادفی لنت‌ها از بازار جمع‌آوری می‌شوند و مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند. بازرسی‌های ادواری از کارخانه‌ها نیز هر ۲ الی ۳ ماه یک‌بار انجام می‌شود و فرآیند را کنترل می‌کنند. بدین‌صورت است که شرایط لنت‌های تولید داخل از لنت‌های زیر پله‌ای که در قالب نمونه‌های خارجی فروخته می‌شود کاملاً متفاوت است. درنهایت هر لنتی که مشتریان خریداری می‌کنند باید اسم، مشخصات تولید‌کننده و شناسنامه کارخانه داخل آن موجود و یا روی بسته‌بندی حک‌شده باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها