|
کدخبر: 52513

اختصاصی گسترش‌نیوز:

فشار باد تایر را جدی بگیرید / تضمین عمر لاستیک با رعایت ۶ نکته

فشار باد تایر نکته‌ای است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند در صورتی‌که اگر این نکته رعایت شود تاثیرات قابل توجهی بر خودرو خواهد داشت.

گسترش‌نیوز: زمانی که تایرهای خودرو با فشار صحیحی از هوا پر شوند ایمنی، کارایی و رانندگی راحت را تضمین می‌کند. انجام این کار باعث می‌شود که عمر تایر نیز تا حد قابل قبولی بالا رود و در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا نیاز به تعویض لاستیک و هزینه کردن پیدا کنید. برای تنظیم باد تایر به صورت دقیق باید چند نکته را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

tire1.jpg

۱-بهترین میزان فشار باد چقدر است؟

در اکثر خودروهای جدید یک پلاک کنار در راننده قرار دارد که در آن فشار مناسب برای هریک از تایرها ذکر شده است. در صورتی که خودروی مورد نظر شما فاقد این پلاک باشد به احتمال زیاد، اطلاعات در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است. لازم به ذکر است که برخی از خودروها در نسخه‌های مختلف و با تایرها و رینگ‌های مختلف توسط کارخانه عرضه می‌شوند و به همین منظرو معمولا فشار تایر برای هریک از سایزها را جداگانه در پلاک ذکر می‌کنند. اعداد نوشته شده در پلاک مربوط به اندازه‌گیری و تنظیم فشار در اوایل صبح و زمانی که تایرها سرد است مربوط می‌شود. این مورد به این دلیل است که پس از رانندگی تایرها گرم می‌شوند و فشار تا حدودی افزایش می‌یابد.

۲-چرا فشار دقیق مهم است؟

tire5.jpg

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید فشار تایرها به صورت دقیق بررسی شود مربوط به ایمنی خودرو است. زمانی که فشار تایر کم یا زیاد باشد احتمال بروز مشکلاتی مانند ترکیدن و یا پنچر شدن و در نهایت از دست دادن کنترل خودرو وجود خواهد داشت. بسیاری از سیستم‌های ایمنی خودرو نیز در صورتی که فشار تایرها دقیق نباشد عملکرد درستی نخواهند داشت. اگر فشار تایرها به صورت دقیق و طبق اعلام کارخانه باشد یک ترکیب ایده‌آل از ایمنی، سواری نرم و مصرف سوخت متعادل به دست خواهید آورد.

۳- هنگام حمل بار سنگین

tirabar.jpg

برخی از تولیدکنندگان تایر، فشار بیشتر از حد معمول را توصیه می‌کنند برای زمانی که بار سنگین را با خودرو حمل می‌کنید. این نکته معمولا برای وانت‌ها و خودروهای سنگین کاربرد دارد. بازهم در چنین شرایطی باید دستورالعمل شرکت سازنده را رعایت کنید که معمولا در دفترچه راهنما نوشته شده است. لازم به ذکر است که در برخی خودروها در این حالت فشار باد تایرهای جلو با عقب متفاوت است.

۴- استثنائاتی هم وجود دارد

tireoffroad.jpg

برای هر قانونی یک سری استثناء نیز وجود دارد. زمانی که در برف یا گل گیر کرده‌اید کاهش فشار تایر می‌تواند با افزایش سطح تماس شما را از مشکل نجات دهد. در برخی از نقاط نیز که شن وجود دارد و اجازه رانندگی داده می‌شود نیز می‌توان فشار تایرها را تا حدی کاهش داد. مشکل اینجاست که اگر این شرایط بخواهید به جاده بازگردید باید بتوانید فشار تایر را دوباره به حالت اولیه بازگردانید.

۵-شرایط در زمستان

tirewinter.jpg

برخی از خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که فشار تایر را در زمستان تا حدودی باید بالاتر برد که البته این مورد برای تایرهای مخصوص این فصل ذکر شده است. پیشنهاد می‌شود فشار تایر در این فصل بین ۳ الی ۵ psi افزایش یابد چرا که تایرها در این فصل به اندازه سایر فصول گرم نمی‌شود.

۶-حفظ فشار

این مورد را بسیاری از صحبان خودرو انجام می دهند و به صورت مداوم نسبت به بررسی فشار تایر اقدام می‌کنند. به طور کلی باید ماهیانه فشار باد تایرها چک شود. این کار را می‌توان توسط دستگاه‌های جیبی نیز که این روزها در بازار وجود دارد انجام داد هرچند که از دقیق بودن آن‌ها باید مطمئن شد.

ارسال نظر