|
کدخبر: 49928

نگاهی به سیستم‌های کمکی ایمنی و رفاهی خاص خودروها

از سیستم تعلیق جادویی تا کروزکنترل هوشمند

در چند دهه اخیر با افزایش تولید خودروها و به تبع آن افزایش تصادفات، خودروسازان به فکر ارائه سیستم-های مختلفی جهت کاهش تصادفات و حفظ ایمنی سرنشینان افتاده‌اند. بیشتر سیستم‌های ایمنی از رادارها یا دوربین‌های مخصوصی استفاده می‌کنند اما برخی از خودروسازان از همین رادارها جهت افزایش رفاه حال سرنیشنان نیز استفاده کرده‌اند.

گسترش‌نیوز: گرانی برخی از این سیستم‌ها باعث شده است تا تنها در برخی از محصولات خاص از آنها استفاده شود اما امروزه بیشتر خودروسازان سعی در گنجاندن این امکانات در بیشتر محصولاتشان دارند به همین بهانه در این نوشتار قصد داریم به معرفی تعدادی از سیستم‌ها بپردازیم.

system1.jpg

سیستم تعلیق جادویی MAGIC BODY CONTROL

کمپانی مرسدس‌بنز برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ سیستمی با نام PRE-SCAN SUSPENSION را در خودروی مفهومی F۷۰۰خود رونمایی کرد؛ سیستمی که نمونه‌ای آزمایش از سیستم ABC یا ACTIVE BODY CONTROL بود. در نهایت در سال ۲۰۱۳ مرسدس بنز نسخه کامل سیستم جادویی خود را با نام MAGIC BODY CONTROL بر روی مدل اس کلاس خود قرار داد و به صورت کامل آن را به نمایش گذاشت. مرسدس‌بنز، مدل اس‌کلاس را به نوعی به قالیچه پرنده تشبیه کرده است چرا که با بهره‌گیری از یک دوربین سه بعدی که در قسمت جلو خودرو قرار دارد، اس‌کلاس آنچنان هوشمندانه نسبت به ناهمواری‌های سطح جاده واکنش نشان می‌دهد که می‌توان چنین تشبیهی را کاملا به جا دانست. قسمت اصلی سامانه MBC در قسمت شیشه جلو و نزدیک به آینه مرکزی قرار دارد و با استفاده از یک دوربین هوشمند تمامی ناهمواری‌های سطح را در فاصله ۵ الی ۱۵ متری با دقت ۱۰ الی ۲۰ میلی‌متر اسکن می‌کند. این اطلاعات مستقیما به کامپیوتر مرکزی فرستاده و پس از آن به سامانه ACTIVE BODY CONTROL فرستاده می‌شود. سامانه ABC نیز وظیفه تنظیم نرمی و سفتی سیستم تعلیق را پیش از رسیدن به ناهمواری‌ها بر عهده دارد تا آب از آب در داخل کابین اس‌کلاس تکان نخورد. سامانه MBC دارای دو حالت راحت و اسپرت است که در حالت اسپرت از کارایی سیستم تعلیق جادویی کمی کاسته می‌شود تا با تحرک کابین حس اسپرت بودن بیشتری به راننده منتقل شود.

system2.jpg

سیستم دستیار ترمز BRAKE ASSIST SYSTEM

تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از رانندگان در شرایط بحرانی به دلیل عدم تجربه از تمام ظرفیت ترمزی خودرو به دلیل عدم فشردن پدال ترمز به مقدار کافی استفاده نمی‌کنندو در نتیجه تصادفات زیادی در این زمینه رخ می‌دهد. سیستم دستیار ترمز که به اختصار BA یا BAS خوانده می‌شود بر اساس سرعت فشردن پدال ترمز و نیروی وارده بر آن مقدار فوریت ترمزگیری را تشخیص می‌دهد و ادامه مراحل را به منظور رسیدن به حداکثر توان سیستم ترمزگیری انجام می‌دهد. این سیستم با استفاده از سنسوری به نام PEDAL TRAVEL SENSOR که در بوستر ترمز قرار دارد اطلاعات دریافتی در رابطه سرعت فشردن پدال ترمز را به سیستم ABS ارسال می‌کندو چنانچه ترمز اضطراری احساس شود ECU فرمان باز شدن یک سوپاپ سلونوئیدی در داخل بوستر را می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا محفظه فشار بوستر بلافاصله به فشار اتمسفر متصل شود و باعث ایجاد حداثر نیروی ترمز و توقف در کوتاه‌ترین مسیر می‌شود بنابراین در شرایط اضطرار بستگی ندارد که پدال گاز را تا انتها فشار دهید یا خیر بلکه تنها با احساس شدن افزایش سرعت در فشردن پدال این سیستم وارد مدار می‌شود و پس از آن به صورت خودکار به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

system3.jpg

سیستم حرکت بین خطوط LANDE DEPARTURE WARNING

این سیستم در کمپانی‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد به عنوان مثال کمپانی‌های آئودی و فولکس‌واگن از نام LANE ASSIST استفاده کرده است اما ب‌ام‌و از نام LANE DEPARTURE WARNING استفاده کرده است. علاوه بر دو مورد ذکر شده نام‌های دیگری نظیر LANE KEEPING SYSTEM و ACTIVE LANE KEEPING نیز برای این سیستم توسط برخی برندها استفاده شده است اما همانند بیشتر سیستم‌های کمکی ایمنی علیرغم تفاوت نام، عملکرد یکسانی را در این سیستم‌ها شاهد هستیم. در این سیستم از یک دوربین زاویه باز که در شیشه جلو و پشت آینه قرار دارد استفاده می‌شود و معمولا از سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت فعالیت خود را آغاز می‌کند. این دوربین محل خطوط جاده را تشخیص می‌دهد و با وضعیت قرارگیری خودرو مقایسه می‌کند. در صورتی که خودرو بدون راهنما زدن از خط خارج شود با ایجاد یک پیام صوتی یا لرزش بر روی غربیلک فرمان راننده را از وضعیت آگاه می‌کند. علاوه بر سیستم‌های ذکر شده با حضور سیستمی مکمل به نام ACTIVE LANE ASSIST فرمان خودرو به صورت خودکار کنترل و از خروج از خط جلوگیری می-شود.‌ در برخی از خودروها با استفاده از سیستم هیدرولیکی و الکترونیکی و در برخی دیگر با استفاده از اعمال نیروی ترمز بر روی یکی از چرخ‌ها هدایت خودرو به داخل خط اعمال می‌شود.

system4.jpg

سیستم کروز کنترل هوشمند یا انطباقی ADAPTIVE CRUISE CONTROL

امروزه در بسیاری از خودروها شاهد حضور سیستم کروز‌کنترل هستیم که با استفاده از آن و تعیین سرعت مورد نظر، خودرو به صورت یکنواخت با سرعت تعیین شده به حرکت خود ادامه می‌دهد. در برخی خودروهای پیشرفته سیستمی با نام کروز‌کنترل هوشمند یا تطبیقی قرار دارد که می‌تواند سرعت خودرو را با خودرو مقابل هماهنگ کند و چنانچه سرعت خودرو مقابل کاهش یابد این سیستم نیز سرعت خودرو را به صورت خودکار کاهش می‌دهد. برای این سیستم از مجموعه‌ای از رادارها، سنسور‌ها و در برخی موارد دوربین‌هایی استفاده می‌شود تا مسیر پیش‌رو و تغییرات سرعت خودرو مقابل تحت نظر گرفته شود. هرچند که تا چندی پیش این سیستم تنها در خودروهای لوکس حضور داشت اما درحال‌حاضر با افزایش رقابت شاهد حضور این سیستم بر روی خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت نیز هستیم. یکی از معایب این سیستم را نیز می‌توان در کثیف شدن سنسورها دانست که در این صورت باعث اختلال در عملکرد و به طور کلی از کار افتادن این سیستم می‌شود.

system5.jpg

ارسال نظر