|
کدخبر: 48001

گسترش نیوز از عدم پاسخگویی یک شرکت هواپیمایی و بی‌توجهی به افکارعمومی گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی؛ عیدی هواپیمایی«ماهان» به مردم! + تصاویر

شرکت ماهان بلیط‌های متعددی را به مسافرین پاریس با تاریخ‌های یک ساله و چند ماهه و چند روزه فروخته است که برگشت بیشتر آنها بعد از ۱ آوریل است.

گسترش نیوز - به دنبال اعلام خبر قطع پروازهای هواپیمایی شرکت ماهان از اول آوریل به کشور فرانسه در بعد ازظهر روزسه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ که مصادف با تعطیلی آژانس‌های هواپیمایی بود، متاسفانه علاوه بر بی‌حوصلگی و پاسخ ندادن آژانس‌های مسافرتی، شرکت هواپیمایی ماهان نیز ترجیح داد که هیچ پاسخی به مسافرین ندهد.

mahaneyr7.jpg

دولت فرانسه بدنبال تحریم هواپیمایی ماهان توسط امریکا و لغو پروازهایش به کشور آلمان، اعلام کرد که پروازهای تهران به پاریس از اول ماه آوریل یعنی ۱۱ فروردین ۹۸ قطع می‌گردد، این اعلام، در حالی است که

شرکت ماهان بلیط‌های متعددی را به مسافرین پاریس با تاریخ‌های یک ساله و چند ماهه و چند روزه فروخته است که برگشت بیشتر آنها بعد از ۱ آوریل است.

‏در تماس با فروشندگان بلیط هواپیما، بعضی آژانس‌ها اعلام می‌کردند که مسافرین پاریس می‌توانند از شهرهای بارسلون و مادرید به تهران برگردند، زیرا هنوز ایتالیا و اسپانیا، شرکت‌ماهان را تحریم نکرده است. که البته بدون شک یک طنز ماهانی است، تنظیم زمان و تهیه بلیط هواپیمای داخلی اروپا و یا قطار و اسکان و بالا و پایین شدن و دیر و زود رسیدن و ده‌ها مشکل دیگر، این پیشنهاد را به همان شوخی ماهانی تبدیل می‌کند.

متاسفانه در ۲۴ ساعتی که از شروع این خبر گذشته است، این شرکت هیچگونه پاسخی به مسافرین نداده و نمی‌دهد و معلوم نیست که مردم چه باید بکنند.

در برابر این سوال که چه کسی هزینه بلیط پاریس تا میلان یا بارسلون را باید بپردازد، یکی از آژانس‌ها به جدی یا شوخی می‌گفت که بلیط بارسلون تهران از پاریس تهران گرانتر است و همین که اضافه نرخ از شما گرفته نمی‌شود، خوشحال باشید.

mahanair03.jpg

در حال که طبق قوانین بین‌المللی و یاتا، شرکت‌های فروشنده بلیط در اینگونه موارد، می‌بایست، خودشان پرواز جایگزین معرفی کنند و هرگونه هزینه باید توسط شرکت ماهان پرداخت گردد.

اما متاسفانه در پیام هایی که برای مدیرعامل محترم شرکت ماهان و مدیر روابط عمومی آن ارسال کردیم، هیچکدام پاسخ ندادند.

و حتی در تماس با روابط عمومی هواپیمایی کشوری و ریاست آن جناب آقای جعفرزاده هم به پاسخ مناسب به عنوان دستگاه ناظر روبه‌رو نشدیم.

بنظر می‌رسد که ما تنها از برجام و شرکای اروپایی نیست که ضربه می‌خوریم، ضربه اساسی تر را از مدیریت ضعیف در سیستم هوایی کشور خورده‌ایم.

من نمیدانم آقای وزیر راه چگونه براین شرکت‌ها نظارت می‌کند و اساسا می‌داند که در شرکت‌های هواپیمایی چه می‌گذرد؟

این شرکت‌ها گاو شتر پلنگ شده اند، هر وقت پول میاز دارند دولتی هستند، هر وقت که باید پاسخگو باشند، ظاهر خصوصی به خود می‌گیرند و هر روز به رنگی در می‌آیند.

در پرواز ماهان ۵۱۰۶ روز چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ هواپیمای ایرباس A۳۴۰_۶۰۰ که ظاهرا ۳۰۸ صندلی داشت، بطور دقیق براساس اعلام میهماندار و عکس هایی که به ضمیمه است حدود۱۴۴ نفر مسافر وجود داشت، در حالی که از یک ماه قبل سایت ماهان و دفاتر فروش اعلام می‌کردند که در این پرواز جا وجود ندارد.

بازی بزرگ شرکت‌های هواپیمایی در داستان رتبه‌بندی صندلی‌ها که باید از ان به عنوان کمدی( کلاس بازی )این شرکت‌ها نام برده شود، حکایت دردناک دیگری است که به جای ارزان فروشی و رقابت سالم برای صرفه جویی دربنزین هواپیما، صندلی‌های خالی را عرضه نمی‌کنند و در عوض با دوز و کلک به عنوان کلاس برتر، همان صندلی ارزان را به نرخ خون پدرشان به مردمی که چاره‌ای جز استفاده از این یکی دوشرکت ندارند، می‌فروشند.

همانطور که درعکس‌ها مشاهده می‌کنید بیش از نیمی از هواپیما خالی است، اما شرکت ماهان حتی به مسافرینی که حاضر بودند با توجه به این تحریم، بلیط خود را یکی دو روز زودتر تغییر دهند، جا عرضه نمی‌کند.

mahanair05.jpg

آنچه که امروز بر شرکت‌های هوایی می‌گذرد تنها زیان انباشت از گذشته و فرسودگی ناوگان و یا تحریم اروپا و امریکا نیست، که بدون شک آنها هم تاثیر دارد، درد بزرگ در مدیریت ضعیف این چند شرکت هوایی از سطوح کلان تا کارمندان ساده زمینی و هوایی و حتی فروشندگان بلیط هواپیما است.

آژانس‌های هواپیمایی که برای فروش چند بلیط و دریافت سود چند درصدی خود از هیچگونه تلاشی روی گردان نیستند، در زمان روی دادن یک بحران، کوچکترین کمک و راهنمایی به مشتریان خود نمی‌کنند و همه بار گناه را به گردن شرکت هواپیمایی می‌اندازند، در حالیکه واسط اصلی بین مشتری و شرکت‌های هوایی، آژانس‌های مسافرتی هستند.

بنطر می‌رسد در چنین شرایطی باید هواپیمایی کشوری، رهنمود و یا دستورالعمل و قوانینی وضع واعلام نماید که پاسخگوی مردم باشد.

قوانین بین‌المللی پیشکش، حداقل رفتار انسانی و اسلامی داشته باشیم و به فکر هموطنی باشیم که یک‌سرپرواز را انجام داده است و الان نمی‌داند چه باید بکند.

ساده‌ترین کار، تهیه بلیط جایگزین توسط شرکت ماهان از شرکت‌های دیگر و یا استفاده از شرکت برادر یا خواهرش یعنی همین شرکت هما است که می‌تواند مسافرین ایرانی ماهان رابرگرداند. در این مواقع منافع ملی باید در خدمت مردم قرار گیرد و بحث رقابت به رفاقت تبدیل شود. اما متاسفانه علاوه بر شرایط نامطلوب روی داده؛ عدم پاسخگویی شرکت ماهان و مدیران ارشد آن مزید بر علت و ناراحتی مسافرین است.

در نخستین پرواز پاریس بعد از اعلام تحریم، حتی یک نفر برای راهنمایی مردم در فرودگاه حاضر نشده بود و هیچکس نمی‌دانست چه اتفاقی رخ داده و چه باید بگوید و تلفن ۴۸ ۳۸ ۴۸ ۴۸ رزرولسیون ماهان به خواب تعطیلات نوروزی رفته بود.

حالاتعطیلی ۵ روزه عید و بعد هم عملا ۲۰ روزه را در نظر بگیرید و ببینید مسافر ماهان در پاریس چه باید بکند؟

امیدوارم آقای وزیر راه و دولت تدبیر و امید در نگرش به مدیران شرکت‌های هواپیمایی، خارج از چهارچوب متداول و رانت‌های فامیلی و رفاقتی عمل کرده و شرکت هایی را که تصویر بخشی از ملت و دولت ما در ویترین جهانی هستند را با تغییر و انتخاب مدیرانی خردمند به شرایط مطلوب سوق دهد.

با مدیریت‌های کوتوله نمی‌توان جهان را فتح کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها