|
کدخبر: 47817

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات بلبرینگ چرخ خودرو + قیمت

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود و باید نسبت به هریک از این قطعات اقدامات خاصی را به صورت دوره‌ای انجام داد. بلبرینگ چرخ نیز از جمله قطعاتی است که ممکن است روزی دچار مشکل شود بنابراین بهتر است با علائم خرابی آن آشنا شد.

گسترش‌نیوز: بلبرینگ در وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن تسهیل چرخش و کاهش اصطکاک بین دو سطح است. زمانی که اصطکاک کاهش یابد این اتفاق باعث می‌شود که میزان تولید صدا نیز کاهش یابد. یکی از پر اهمیت‌ترین قطعات چرخ خودرو و به طور کلی جلوبندی بلبرینگ است که بروز مشکل در آن می‌تواند خطرناک باشد. از جمله مشکلاتی که خراب شدن بلبرینگ در پی دارد را می‌توان قفل شدن تایرها، لق زدن و در نهایت در رفتن چرخ‌ها دانست. به همین دلیل است که باید به علائم خرابی بلبرینگ چرخ دقت و آن را در زمان مناسب تعویض کرد. برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ‌ها بهتر است نکاتی را رعایت کنید که مهم‌ترین آن عبور از روی دست‌اندازها با سرعت کم است.

bullbearing1.jpg

علائم خرابی

تمامی قطعات خودرو پیش از آن که به صورت کامل خراب شوند نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهند و بهتر است نسبت به این نشانه‌ها حساس بود و علائم خرابی هر قطعه‌ای را شناخت. خرابی بلبرینگ چرخ نیز علائم مختلفی دارد که مهم‌ترین آن لرزش فرمان و شنیده شدن صدا از چرخ‌ها است. همانطور که گفته شد یکی از وظایف بلبرینگ، کاهش صدا بین دو قطعه است بنابراین اگر صدای ناهنجار از چرخ‌ها به گوش رسید احتمال دارد بلبرینگ‌ها دچار مشکل شده باشند. در حقیقت این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیر کرده و با افزایش سرعت خودرو، ریتم صدا نیز تندتر می‌شود.

نصب نامناسب

هر قطعه‌ای در خودرو پس از مدتی دچار خرابی یا ایراد می‌شود اما عواملی نیز وجود دارند که خرابی زودهنگام به وجود می‌آورند. در مورد بلبرینگ چرخ، نصب نامناسب یکی از مهم‌ترین عواملی است که منجر به خراب شدن این قطعه می‌شود. برای نصب صحیح بلبرینگ‌ها روش‌های گوناگون مکانیکی،‌هیدرولیکی و گرمایی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن، خرابی زود هنگام به وجود می‌آید. علاوه بر این مورد، روان‌کاری نادرست، آلودگی و خستگی نیز می‌تواند منجر به خرابی این قطعه شود. اگر عایق‌کاری به صورت صحیح انجام نشود و فشار بیش از حد به بلبرینگ‌ها وارد شود ممکن است این قطعه دچار ایراد شود.

مظنه بازار

بلبرینگ چرخ خودرو قیمت بسیار بالایی ندارد اما بهتر است هر ۵ هزار کیلومتر یک بار نسبت به بررسی آن اقدام کنید. قیمت این قطعه با توجه به شرکت سازنده و مدل خودرو می‌تواند کاملا متفاوت باشد. بلبرینگ چرخ جلو برای محصولات داخلی به طور متوسط قیمتی بین ۶۰ الی ۲۰۰ هزار تومان دارد. این قطعه در ارزان‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند پراید ۶۰ هزار تومان است. در گران‌ترین حالت نیز قیمت بلبرینگ چرخ ممکن است به حدود ۳ میلیون تومان نیز برای خودروهای وارداتی برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها