|
کدخبر: 47572

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات فشنگی آب خودرو + قیمت

پیشرانه خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که بروز ایراد در هر یک از آن‌ها می‌تواند خرساز باشد. وضعیت دمای آب خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که این دما توسط فشنگی آب یا سنسور دمای مایع به صورت لحظه‌ای سنجیده می‌شود به همین دلیل باید به این قطعه توجه ویژه‌ای داشت.

گسترش‌نیوز: سنسور دمای مایع یا فشنگی آب در اکثر خودروها وجود دارد و محل قرارگیری ان کنار ترموستات است. این قطعه در حقیقت نوعی مقاومت است که جریان برق از آن عبور می‌کند و با تغییر دما میزان جریان برق نیز کم و زیاد می‌شود. به طور کلی با افزایش دمای آب در پیشرانه، میزان مقاومت کم می‌شود و آمپر آب بالا می‌رود و با کاهش دما عکس این قضیه رخ می‌دهد. در نهایت فشنگی آب با چنین عملکردی ما را متوجه بالا و پایین رفتن دمای پیشرانه می‌سازد.

feshangi1.jpg

تبادل با ECU

در صورتی که فشنگی آب دچار مشکل شود یک سری اتفاق‌ها می‌افتد که با دست به دست هم دادن می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناکی شود. فشنگی آب علاوه بر این که ما را از بالا یا پایین بودن دمای آب مطلع می‌سازد اطلاعات دما را به کامپیوتر یا ECU می‌فرستد. در نتیجه کامپیوتر نیز با توج به اطلاعات داده شده فن خودرو را کنترل می‌کند ضمن این که دور تند و کند فن نیز توسط با توجه به درجه آب تنظیم می‌شود. در صورتی که فشنگی آب دچار مشکل شود در کارکرد فن خودرو اختلال ایجاد می‌شود و ممکن است منجر به جوش آوردن شود.

علائم خرابی

فشنگی آب خودرو نیز همانند سایر قطعات خراب شود و مجبور خواهید شد آن را تعویض کنید. تمامی قطعات پیش از خرابی یک سری علائم از خود بروز می‌دهند بنابراین بهتر است با آن‌ها آشنا شوید تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. از جمله علائم خرابی فشنگی آب می‌توان به درست نشان ندادن دمای آب، تفاوت دمای آب پشت آمپر با ECU، افزایش مصرف سوخت و‌ بد روشن شدن خودرو اشاره کرد. همیشه توجه داشته باشید پیش از تعویض سنسور ابتدا سوکت‌ها را بررسی کنید تا سولفاته نشده باشند ضمن این که میزان آب رادیاتور را چک کنید.

مظنه بازار

فشنگی آب عملکرد بسیار مهمی در خودرو دارد اما در مقابل قیمت آن بالا نیست. قیمت فشنگی آب با توجه به نوع خودرو و شرکت سازنده آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. در حال حاضر این قطعه در ارزان‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند پراید قیمتی در حدود ۱۱ هزار تومان است. قیمت فشنگی آب برای خودروهای داخلی در حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان است. این قطعه برای خودروهای وارداتی قیمت بالاتری دارد و تا ۱۰۰ هزار تومان نیز ممکن است برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها