|
کدخبر: 47561

راهنمای خرید و تعویض سوپاپ + قیمت

خودرو از قطعات متعددی تشکیل می‌شود که هر یک از این قطعات ممکن است روزی دچار مشکل شوند. یکی از قطعاتی که وظیفه مهمی در پیشرانه بر عهده دارد سوپاپ است و بهتر است پیش از بروز مشکل‌های جدی با علائم خرابی آن آشنا شوید.

گسترش‌نیوز: سوپاپ از جمله قطعاتی است که در پیشرانه خودرو وظیفه مهمی را بر دوش دارد. نام این قطعه در زبان انگلیسی valve است و معنی آن دریچه می‌شود. سوپاپ‌ها به طور کلی وظیفه کنترل ورود و خروج مواد را بر عهده دارند که این قطعه در پیشرانه خودرو ورود و خروج هوا و سوخت را تنظیم می‌کند. این قطعه معمولا از آلیاژهای فولادی مخصوص ساخته و آبکاری می‌شود. در پیشرانه خودرو دو نوع سوپاپ دود و سوپاپ سوخت وجود دارد. سوپاپ اول، دود را از محفظه احتراق خارج می‌کند و از لحاظ ابعادی نسبت به سوپاپ هوا کوچکتر است. سوپاپ دوم نیز هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق وارد می‌کند.

soopap.jpg

علل خرابی

سوپاپ‌ها نیز همانند هر قطعه دیگری ممکن است دچار خرابی شوند اما خرابی این قطعه می‌تواند به دلایل مختلفی صورت پذیرد. معمولا روی سوپاپ‌ها یک حلقه استوانه‌ای شکل وجود دارد که به آن گیت گفته می‌شود و ممکن است این حلقه دچار لقی شود. لقی گیت باعث می‌شود سوپاپ در مسیر اصلی خود به درستی حرکت نکند و از حالت عمودی خارج شود. در صورتی که کوچکترین انحنا در مسیر حرکت سوپاپ به وجود آید منجر به خرابی یا شکست سوپاپ خواهد شد. معمولا سوپاپ‌ها باید پس از دو سال فعالیت تعویض شوند چرا که باز و بسته شدن مداوم و ساییدگی قطعات باعث خراب شدن این قطعه می‌شود. لازم به ذکر است که اگر به مدت طولانی با دور موتور بالا رانندگی کنید، عمر سوپاپ‌ها کاهش می‌یابد.

تاثیر بنزین و آلیاژ سوپاپ

یکی از مواردی که به شدت بر روی عملکرد سوپاپ‌ها تاثیر می‌گذارد کیفیت بنزین است. در صورتی که کاربراتور یا انژکتور کثیف باشد باعث می‌شود که سوخت رقیق شود. رقیق بودن سوخت نیز از جمله دلایل خرابی سوپاپ‌ها است بنابراین بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن سوپاپ‌ها به صوردت دوره‌ای اقدام به تمیز کردن کاربراتور یا انژکتور کنید. لازم به ذکر است که آلیاژ سوپاپ‌ها نیز در عمر آن‌‌ها تاثیر به سزایی دارد. به طور کلی سوپاپ دود زودتر از سوپاپ هوا خراب می‌شود چرا که تماس بیشتری با دمای حاصل از انفجار در محفظه احتراق دارد.

مظنه بازار

قیمت سوپاپ‌ها در بازار بستگی زیادی به نوع سوپاپ، نوع خودرو و شرکت سازنده آن‌ها دارد. مجموعه سوپاپ کامل خودرویی مانند پراید در حال حاضر قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار تومان دارد. قیمت مجموعه سوپاپ برای خودروهای داخلی عمدتا بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان است. در گران‌ترین حالت ممکن قیمت مجموعه سوپاپ می‌تواند به ۹۰۰ هزار تومان نیز برسد که بستگی به نوع خودرو دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها