|
کدخبر: 47477

گزارش گسترش‌نیوز از نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو / ۳

راهی جز افزایش داخلی سازی نداریم

در نشست خبری امروز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو حسین نجاری، مدیر عامل شرکت ساپکو به صحبت در خصوص مشکلات صنعت قطعه‌سازی و راه‌های پیش‌رو پرداخت. وی گفت: برای افزایش تولید هیچ راهی جز افزایش میزان داخلی‌سازی نداریم.

گسترش‌نیوز: حسین نجاری به عنوان مدیر عامل شرکت ساپکو در خصوص پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و مشکلات صنعت قطعه‌سازی اظهار کرد: در مورد پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و باقی‌مانده نیز باید تا پایان سال پرداخت شود. امسال شرایط تحریم به گونه‌ای است که با سال‌های ۹۱ و ۹۲ کاملا متفاوت است. ما در سال جاری با تحریم در بخش قطعات الکترونیکی مواجه هستیم و حتی قطعاتی که خریداری کردیم را نتوانستیم دریافت کنیم. در این خصوص باید به کمک قطعه‌سازان داخلی، قطعات را جایگزین کنیم. با توجه به روند تغییرات صنعت خودرو در دنیا باید بازنگری در خصوص ساخت قطعات صورت پذیرد. لازم به ذکر است که مشکل نقدینگی خودرو با ورود با ورود ۲ هزار میلیارد تومان تا حدودی برطرف شده است.

ghetesazan234.jpg

وی در رابطه با فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت ساپکو ادامه داد: نمایشگاهی برگزار کردیم تا بتوانیم میانگین خودکفایی در تولید قطعات خودرو را به واسطه آن از ۶۸ درصد به بیش از ۸۵ درصد برسانیم. اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم و محصولات جدیدتر عرضه کنیم هیچ راهی جز افزایش عمق داخلی‌سازی نداریم. این برنامه را داریم که هر سال کاهش ۱۰ درصدی ارزبری را داشته باشیم. باید این نکته را عنوان کرد که قیمت تمام شده قطعات ۵۰ درصد قیمت مواد اولیه است و اگر بخواهیم عمق داخلی‌سازی را افزایش دهیم لازم است روی مواد اولیه برنامه‌ریزی کنیم.

نجاری در رابطه با جزئیات داخلی‌سازی قطعات اعلام کرد: تا کنون قطعات خودرو را به پنج مگاماژول و ۵۷ سیستم تقسیم کرده‌ایم و خودکفایی را در زمینه‌های مختلف انجام داده‌ایم. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که ظرف ۳ سال تا رقم ۳۰ درصد عمق ساخت داخل انواع قطعات افزایش پیدا کند. از جمله قطعاتی که نیاز به افزایش داخلی‌سازی دارند می‌توان به ایربگ و سیستم abs اشاره کرد. لازم به ذکر است که در حوزه قطعات پلیمری باید به شدت کار شود چرا که قطعات تزئینی خودرو از این جنس هستند.

وی در پایان نکاتی در خصوص تولید پژو ۳۰۱ اعلام کرد: پژو ایران را ترک کرده است بنابراین مطابق با قرارداد سه جانبه‌ای که بین ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان ایجاد شده باید ۷ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند. با توجه به قراردادهایی که منعقد شده پژو نمی‌تواند مانع از تولید ۳۰۱ در ایران شود و تولید آزمایشی از اواخر سال ۹۸ شروع می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت ژو ۳۰۱ همچنان مشخص نیست اما در رده خودرویی مانند دنا پلاس قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها