|
کدخبر: 46115

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو:

ضرورتی برای تولید پلتفرم ملی نیست / سراغ طراحان درجه ۱۰ چینی رفته‌ایم

امروزه شرکت‌ها و خودروسازان مختلف در سراسر دنیا با همکاری یکدیگر اقدام به ساخت پلتفرم می‌کنند. در خصوص طراحی و تولید پلتفرم در صنعت خودروسازی ایران نیز بحث‌های مختلفی صورت گرفته و دلایلی در خصوص عدم اقدام در این زمینه وجود دارد.

گسترش‌نیوز: شاید کلمه پلتفرم را تا کنون شنیده‌اید اما بسیاری از افراد درک کاملی از این لغت ندارند. پلتفرم شامل قطعاتی نظیر پیشرانه، گیربکس، شاسی و سیستم انتقال قدرت می‌شود که البته پیشرانه توسط خودروسازان تغییر می‌کند و به طور کلی نمی‌توان آن را جزئی از پلفترم دانست. در برخی مواقع یک خودرو با دو یا چند پیشرانه عرضه می‌شود به همین دلیل نمی‌توان به صورت کامل پیشرانه را جزء اصلی پلتفرم دانست. در خصوص تولید پلتفرم در ایران فعالیت‌هایی در حال انجام است اما همچنان در زمینه طراحی مشکلاتی وجود دارد. در خصوص هزینه‌های طراحی و تولید پلتفرم و مشکلات ایران در این زمینه گفت‌وگویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

ZAVE.jpg

زاوه ابتدا در خصوص طراحی پلتفرم در ایران چنین گفت: یک سری حرکات انجام شد اما بعدا مشخص شد که با توجه به تعداد تیراژ، طراحی پلتفرم به صرفه نیست و به سمت کشورهای خارجی رفتیم. لازم به ذکر است که اخیرا سایپا پلتفرم تویوتا یاریس را خریداری کرد و اقدام به تولید آن کرده است. به طور کلی می‌توان گفت پلتفرمی که از ابتدا کار طراحی و تولید آن را انجام بدهیم در ایران صورت نگرفته است.

ضرورتی برای تولید پلتفرم نیست

وی در رابطه با سودآوری و تعداد تیراژ پلتفرم‌های ایران اعلام کرد: ضررورتی برای تولید پلتفرم نداریم و عقاید صحیح در این زمینه وجود ندارد چرا که ما باید به ارزش افزوده توجه کنیم. به همین دلیل می‌توان گفت که اگر دانش فنی بسیار بالایی که در زمینه تولید پلتفرم به کار می‌رود تبدیل به سودآوری نشود فایده‌ای نخواهد داشت. غیر از این که یک الی دو میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد باید تیراژ مناسبی نیز شرکت‌ها داشته باشند تا تولید پلتفرم مقرون به صرفه شود. مدیرعامل فیات اشاره می‌کرد که اگر یک پلتفرم کمتر از تعداد ۵ میلیون در سال تولید شود غیر اقتصادی است. اعدادی که در ایران در رابطه با پلتفرم‌های مشترک وجود دارد نهایتا به ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار رقم می‌رسد و طراحی پلتفرم در این زمینه اقتصادی نیست.

همکاری با سایر کشورها

platform1.jpg

زاوه در خصوص راه‌حل موجود در زمینه طراحی پلتفرم اشاره کرد: عادلانه این است که با یک ساب‌پلتفرم مشارکت کنیم که مسئله عجیبی نیست و شرکت‌های خودروساز مطرح نیز در این زمینه با یکدیگر همکاری و فعالیت دارند. به عنوان مثال خودروسازان فورد و مزدا پلتفرم‌های مشترک از یکدیگر می‌گیرند و نباید بر روی ساخت پلتفرم تاکید فراوانی داشت. درحال‌حاضر از لحاظ فنی توانایی تولید پلتفرم را داریم چرا که پلتفرم انواع خودروهای موجود، در ایران تولید می‌شود. این مورد از لحاظ فنی است اما در زمینه طراحی نیز می‌توان طراح پلتفرم را خریداری کرد حال آن که می‌توان به سراغ طراحان درجه یک اروپایی یا طراحان درجه ۱۰ چینی رفت که ایران به سمت طراحان چینی رفته است.

صرف هزینه ۲۰۰ میلیون الی ۲ میلیارد دلار

این کارشناس حوزه خودرو در مورد هزینه‌های مرتبط با ساخت و طراحی گفت: از لحاظ هزینه بستگی دارد که در تعریف پلتفرم بخواهیم تا کجا پیش برویم. مواردی نظیر قوای متحرکه، سیستم تهویه، صندلی‌ها و... در خصوص میزان هزینه ساخت پلتفرم مطرح می‌شود. برای ساخت پلتفرم کف هزینه از حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار برای زیرساخت و مهندسی شروع می‌شود و در نهایت می‌تواند به حدود یک الی دو میلیارد دلار نیز برسد. همانطور که گفته شد می‌توانیم با برندهایی جوینت شویم چرا که هم برای آنها و هم برای ما کاری به صرفه است.

عمر پلتفرم‌ها چقدر است؟

وی در پایان به عمر پلتفرم‌ها اشاره کرد: عمر پلتفرم بین ۲۰ الی ۳۰ سال است و اتفاق عجیبی نیست که از یک پلتفرم به عنوان مثال با عمر ۱۵ سال در صنعت خودروسازی استفاده شود. تمامی موارد از جمله ایمنی نیز در یک پلتفرم نسبتا قدیمی قابل ارتقا است و لازم نیست که تمامی بخش‌های آن تغییر پیدا کند. در خصوص پلتفرم با توجه به این که عمر حداقل ۲۰ ساله دارد این امکان نیز وجود دارد که بتوان سه اتاق را بر روی آن سوار کرد مگر این که استانداردها تغییر بسیار اساسی کند اما معمولا با تغییر استانداردها نیز می‌توان پلتفرم را منطبق کرد.

ارسال نظر