|
کدخبر: 46034

در گفت‌و‌گو گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران مطرح شد:

کمبود قطعات برای شب عید / افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت لوازم یدکی

این روزها تامین قطعات توسط خودروسازان و در بازار لوازم یدکی با مشکل مواجه شده است. نزدیک شدن به شب عید باعث می‌شود این مشکل خود را بیش از پیش نشان دهد چرا که افراد برای چکاپ‌های پیش از سفر به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

گسترش‌نیوز: صنعت خودروسازی و قعطه‌سازی کشوری مدتی است که به سختی در حال عبور از موانع است و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. اگر سری به بازار لوازم یدکی خودرو بزنید متوجه خواهید شد که علی‌رغم افزایش شدید قیمت‌ها با کمبود قطعه و وجود قطعات تقلبی مواجه هستیم. در خصوص موارد مرتبط به خصوص تامین قطعات برای بازار شب عید گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

nikayin1.jpg

تحویل قطعات استوک به جای نو

نیک آئین ابتدا به معظل تامین قطعه در بازار چنین پرداخت: ما بازار شب عید را در پیش رو داریم اما متاسفانه قطعه در بازار کم هست و قطعات زیادی واردکنندگان وارد کردند که پشت دروازه‌های گمرک دپو شده و اجازه ورود ندارند. کمبود قطعه باعث شده که یک عده سودجو تقلب کنند و قطعات استوک را به عنوان نو بسته‌بندی و روانه بازار کردند. این قطعات در سیستم تعلیق، فرمان و ترمز بسیار خطرناک است. طبق صحبت‌هایی که با تاجرهای مختلف انجام شده، قطعات به فراوانی وارد شده اما باید اجازه ورود داده شود.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت

وی در رابطه با قیمت قطعات یدکی و تامین بازار توسط خودروسازان گفت: متاسفانه خودروسازان که متولی خدمات پس از فروش نیز هستند قرار است که قطعات را در بازار تامین کنند اما فاقد قطعه هستند و تامین به صورت قطره چکانی انجام می‌شود. در حال رسیدن به بازار پر مصرف شب عید هستیم و چون مسافرت‌های نوروزی شروع می‌شود و در نتیجه اکثر صاحبان خودرو برای تعمیرات قبل از سفر و چکاپ مراجعه می‌کنند. این موارد در حال تبدیل شدن به معضل هستند ضمن این که تشخیص قطعه یدکی اصل از تقلبی نیز بسیار سخت شده است. لازم به ذکر است که قیمت قطعات یدکی امسال بالای ۳۰۰ درصد افزایش یافت اما برای سال آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

قطعات تقلبی به ضرر تعمیرکاران است

tamirgah2.jpg

نیک‌آئین از بروز مشکل جدید برای تعمیرکاران گفت: به دلیل این که تعمیر به درستی انجام نمی‌شود در نتیجه تعداد تعمیرات یک خودرو بالا می‌رود. زمانی که قطعات استاندارد و ارجینال در بازار وجود داشت به عنوان مثال فردی یک دیسک و صفحه خریداری می‌کرد و مدت‌ها از مراجعه به تعمیرگاه در این خصوص بی نیاز بود. متاسفانه قطعاتی که به صورت تقلبی در بازار است و هیچ‌گونه گارانتی ندارد به ضرر تعمیرکار می‌شود. معمولا امروزه به این صورت شده که قطعات نیز توسط تعمیرکاران تهیه می‌شود و زمانی که قطعه توسط تعمیرکار بسته می‌شود و پس از آن به مشکل بر می‌خورد مجبور هستند هزینه تعمیرات دوباره را از جیب خود بدهند. در صورتی که تعمیرکار نیز این کار را انجام ندهد پای تعزیرات به میان می‌آید و حق صد در صد به مشتری داده می‌شود.

اعتراض به نرخ اجرت‌ها

وی در خصوص تغییر نرخ اجرت‌ها تا پایان سال و مشکل اساسی تعمیرکاران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل تعمیرکاران در حال حاضر فقط قطعات و روغن تقلبی است. سوختی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم و در خودروهای جدید و گران‌قیمت مصرف می‌شود باعث بروز مشکل شده است. لازم به ذکر است که تعمیرکاران در زمینه افزایش نرخ‌ها اعتراضات بسیار زیادی دارند اما به هیچ عنوان افزایش قیمت تا پایان سال نخواهیم داشت. بر حسب اضافه شدن درصد دستمزد که از طرف دولت اعلام می‌شود و همچنین بحث اضافه شدن بیمه و مالیات، قیمت‌ها به مراتب باید در سال آینده تغییر کند.

اطمینان از مبلغ دستمزدها

نیک‌آئین در پایان به روش‌های تشخیص نرخ اجرت‌ها اشاره کرد: اتحادیه در زمینه قیمت‌های اعلام شده به عنوان اجرت پاسخگو خواهد بود ضمن این که در تمام واحدهای صنفی دارای جواز نرخ‌نامه‌ها نصب شده است. علاوه بر این موارد افراد مختلف می‌توانند نرخ اجرت هر خودرویی را در اپلیکیشن اتحادیه مشاهده کنند و تمام افراد دارای جواز در این اپلیکیشن اعلام شده‌اند. مردم می‌توانند به تعمیرکاران ستاره بدهند و با این رقابتی که در حال ایجاد آن هستیم کیفیت کار به نوعی در حال بالا رفتن است. در حال حاضر ۱۲۰ بازرس توسط اتحادیه تعیین شده که بر اساس منطقه‌بندی به نظارت واحد‌ها می‌پردازند. هرگونه تخلفی ایجاد شود به شدت با فرد متخلف برخورد خواهد شد همچنین با توجه به نزدیک شدن به شب عید گشت‌ها بیشتر شده است.

ارسال نظر