|
کدخبر: 45787

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

افزایش ۳۰ درصدی قیمت وارداتی‌ها / وضعیت نامعلوم ۱۵ هزار خودرو

ترخیص خودروهای موجود در گمرک مسئله‌ای است که این روزها به یک معضل بزرگ تبدیل شده و هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است. در این رابطه بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی به دلیل عدم تحویل خودروهایشان ناراضی هستند.

گسترش‌نیوز: مدتی از بسته شدن واردات و سایت ثبت سفارش خودرو می‌گذرد و تعدادی خودرو پشت درهای گمرک محبوس شده‌اند. شرکت‌های واردکننده در این شرایط نمی‌توانند خودروهای مردم را تحویل دهند و در مقابل مردم نیز از شرایط موجود رضایت ندارند. طی هفته‌های گذشته دستورالعملی در خصوص ترخیص خودروها از گمرک تدوین شده اما همچنان نتیجه‌ای در پی نداشته است. لازم به ذکر است که در این شرایط برخی از افراد بین خرید یا نخریدن خودرو وارداتی از بازار آزاد سر در گم هستند. برای پاسخگویی به این سوالات گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar123.jpg

دادفر در ابتدا به بحث ترخیص خودروها از گمرک چنین پرداخت: در حال حاضر هیچ اتفاقی برای ترخیص هیچ‌یک از خودروها انجام نشده است. در خصوص ثبت سفارش‌های قانونی و یا غیرقانونی اتفاقی نیفتاده و وضعیت همانند ۶ ماه گذشته است. امیدوار بودیم و قرار بود بر اساس تصمیمات، ترخیص خودروها از گمرک صورت پذیرد اما همچنان وضعیت تغییری پیدا نکرده و تمامی این موارد از عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف سرچشمه می‌گیرد.

وضعیت نامعلوم ۱۵ هزار خودرو

وی در خصوص مشکلاتی که گریبانگیر واردکنندگان و همچنین مردم شده است اظهار کرد: سوال بنده و تمامی واردکنندگان و افراد مرتبط با زمینه تجارت این است که چرا با افرادی که باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی در زمینه واردات شده‌اند برخورد نشده است؟ سامانه ثبت سفارش بسته شد و در نتیجه این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات گوناگون در زمینه واردات خودرو شد. در حال حاضر بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه در گمرک وجود دارد که وضعیت آن‌ها نامعلوم است. در خصوص ترخیص خودروها تا پایان سال در صورتی که هماهنگی وجود نداشته باشد اتفاقی نخواهد افتاد. لازم به ذکر است دستورالعملی که تدوین شده به نتیجه نرسیده ضمن این که علی‌رغم تلاش‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت اتفاقی در زمینه ترخیص صورت نگرفته است.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

gomrokkhodro.jpg

دادفر در رابطه با پیش‌بینی بازار خودروهای وارداتی در سال آینده گفت: پیش‌بینی برای سال آینده این است که قیمت خودروهای وارداتی افزایش ۳۰ درصدی خواهد داشت. حتی با فرض ورود خودروهای وارداتی و ترخیص آن‌ها از گمرک نیز با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود. لازم به ذکر است که اگر به دنبال خرید خودرو هستید همین حالا نیز دیر شده است و پیشنهاد این است که اقدام به خرید کنید.

واردات خودرو در سال آینده

وی در مورد احتمال از سرگیری واردات در سال آینده گفت: احتمال واردات خودرو در سال آینده نیز وجود نخواد داشت چرا که بخشی از بازار اقتصادی و ارزی را نمی‌توانیم کنترل کنیم. به همین دلیل از مزیت منابع ذکر شده نمی‌توانیم استفاده کنیم و در صورتی که شرایط ایمن و قابل اطمینان شود سرمایه‌ها به چرخه باز می‌گردد. سال آینده نیز در صورتی که درآمدهای نفتی به همین روال باشد نه تنها در خصوص خودرو بلکه سایر بخش‌های نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

راه‌حل‌های بازگشایی واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به راه‌حل‌های این انجمن برای آینده اشاره کرد: انجمن واردکنندگان به دنبال بازگشایی واردات خودرو از طریق درآمد حاصل از فروش نفت نیست بلکه به دنبال بازگشایی از طریق منابع ارزی ایرانیان خارج یا موجود در داخل کشور است. علاوه بر موارد ذکر شده می‌‌توان از اعتبارهای اعطایی از سمت کارخانجات تولیدکنندگان خودروهای خارجی به نمایندگان نیز استفاده کرد. تمام این موارد شکننده تحریم‌ها است و منجر به افزایش ارتباط تجاری و ارزی با کشور‌های دیگر خواهد بود. راهکار و فرآیند تعیین شده است و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه وجود دارد.

تعطیلی شرکت‌های واردکننده

دادفر در پایان به وضعیت شرکت‌های واردکننده و پول مردم پرداخت: در صورتی که ترخیص‌ها انجام نشود امکان بازگرداندن پول مردم وجود ندارد. این جریان همانند این می‌ماند که تمامی افراد به یک‌باره سراغ بانکی بروند و طلب پول کنند و بانک نیز نمی‌تواند پول را برگرداند. تمامی افراد در حال حاضر به سطح نارضایتی رساندند و پولی نیز در این زمینه وجود ندارد. خودروها در گمرک وجود دارد و باید اجازه برای ترخیص داده شود. لازم به ذکر است که در صورتی که وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند شرکت‌های واردکننده به سمت تعطیلی خواهند رفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها