|
کدخبر: 45552

راهنمای خرید و انتخاب ساب‌ووفر + قیمت

سیستم صوتی خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. یکی از این بخش‌ها که در برخی از خودروها وجود دارد ساب‌ووفر است و برای خرید آن باید به یک سری نکات دقت کرد.

گسترش‌نیوز: امروزه با توجه به گران شدن قیمت خودروهای وارداتی امکان خرید چنین خودروهای برای بسیاری از افراد سخت شده است. خودروهای داخلی نیز عموما سیستم‌های صوتی پرقدرتی ندارند به همین دلیل قشرهای مختلف به خصوص جوان به سراغ تقویت سیستم صوتی خواهند رفت. برای تقیوت سیستم صوتی باید اجزای مختلفی را خریداری کرد. از جمله این اجزا می‌توان به کامپوننت، تیوتر، ساب‌ووفر، آمپلی‌فایر و ... اشاره کرد. ساب‌ووفر نیز از جمله مواردی است که می‌تواند کیفیت صدا در سیستم‌های صوتی را بهبود ببخشد و صدای بم بالایی تولید کند.

subwoofer2.jpg

ساب‌ووفر چیست؟

دو جزء مختلف با نام‌های تیوتر و ساب‌ووفر در سیستم‌های صوتی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی را انجام می دهند و در حقیقت تکمیل‌کننده یکدیگر هستند. تیوتر وظیفه تولید فرکانس‌های پایین یا به عبارتی صداهای زیر و ووفر صداهای فرکانس بالا و بم را تولید می‌کند. لازم به ذکر است که اسپیکرهای خودرو چه در حالت فابریک و چه زمانی که تعویض شوند تا حدودی صداهای زیر و بم را تولید می‌کنند اما اگر به دنبال سیستم صوتی حرفه‌ای باشید نیاز به خریدارای دستگاه‌های جداگانه برای تفکیک بهتر صدا خواهید داشت.

راه‌اندازی و نصب

subwoofer3.jpg

برای راه‌اندازی ساب‌ووفر نیاز به آمپلی‌فایر خواهید داشت چرا که باید صدا تقویت شود. در خصوص آمپلی‌فایر و راهنمایی خرید گزارشی در این زمینه منتشر شده است که به صورت جداگانه می‌توانید آن را مطالعه کنید. به صورت کلی آمپلی‌فایرها در انواع مختلف دو، چهار و شش کانال در بازار عرضه می‌شوند و باید بر حسب تعداد اسپیکرها و سایر تجهیزات اقدام به انتخاب آن کنید. به عنوان مثال یک آمپلی‌فایر چهار کانال مناسب برای یک جفت اسپیکر و یک ساب‌ووفر است. پس از انتخاب آمپلی‌فایر، ساب‌ووفر را باید بر روی طاقچه یا داخل باکس تعبیه کنید تا صدای مناسب را بدهد. برای برخی از ساب‌ووفرها پیشنهاد می‌شود که حتما داخل باکس قرار بگیرند تا بهترین بازدهی را داشته باشند.

انواع ساب‌ووفر

به صورت کلی دو نوع ساب‌ووفر در بازار وجود دارد که با نام‌های اکتیو یا فعال و ساب‌پسیو یا غیر فعال شناخته می‌شوند. ساب‌ووفر اکتیو یا فعال دارای آمپلی‌فایر داخلی است و نیازی به خرید آمپلی‌فایر جداگانه نخواهید داشت اما در مورد ساب‌ووفر غیرفعال باید آمپلی‌فایر به صورت جداگانه خریداری شود. از لحاظ کیفیت و خروجی صدا بین دو نمونه مشابه تفاوت خاصی وجود ندراد اما ساب‌ووفرهای اکتیو دردسرهای کمتری برای نصب خواهند داشت. لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها ساب‌ووفرهای خود را به صورت اکتیو طراحی و تولید می‌کنند تا نصب آن‌ها راحت‌تر باشد.

قیمت و برندهای مطرح

از جمله برندهای مطرح در زمینه ساخت ساب‌ووفر می‌توان به سونی، پایونیر، جی‌بی‌ال و کنوود اشاره کرد. برخی از برندها فاقد گارانتی هستند بنابراین بهتر است در زمان خرید نمونه‌های دارای گارنتی را بخرید. قیمت ساب‌ووفر با توجه به شرکت سازنده و نوع آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. در ارزان‌ترین حالت ممکن قیمت ساب‌ووفر از حدود ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. اگر بخواهید نمونه‌های بسیار حرفه‌ای را خریداری کنید قیمت‌ها تا حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها