|
کدخبر: 44204

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات سنسور اکسیژن + قیمت

در خودرو سنسور‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام وظایف خاص خود را انجام می‌دهند. یکی از این سنسورها اکسیژن یا لامبدا نام دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد چرا که در میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر به سزایی دارد.

گسترش‌نیوز: حسگر یا سنسور اکسیژن یکی از قطعات الکترونیکی موجود در خودرو است که نسبت اکسیژن موجود در گاز یا مایع را اندازه‌گیری می‌کند. در پیشرانه‌های احتراق داخلی، سنسور مورد نظر نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از این اندازه‌گیری اطلاعات به ECU یا کامپیوتر خودرو فرستاده می‌شود و سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری نحوه سوخت‌رسانی را به درستی کنترل می‌کنند. سنسور اکسیژن برای نخستین بار توسط شرکت بوش بداع شد و در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. در برخی از خودروها تنها یک عدد و در برخی دیگر دو عدد سنسور اکسیژن وجود دارد که یکی از آن‌ها قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از آن است.

oxygen1.jpg

میزان عمر

عوامل مختلفی باعث کاهش عمر سنسور اکسیژن و آسیب رساندن به آن می‌شود که از جمله آن‌ها می توان به وجود آلودگی بیش از حد در گازهای خروجی اگزوز، وجود بخار آب و ضربه مکانیکی اشاره کرد. این موارد عملکرد سنسور اکسیژن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طول عمر آن را کم می‌کند. میزان عمر سنسور اکسیژن به طور دقیق مشخص نیست اما زمانی که عمر آن رو به پایان باشد عکس‌العمل آن نسبت به گذشته سریع نخواهد بود. به طور کلی سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی است و با گذر زمان کیفیت عملکرد آن کاهش می‌یابد و معمولا پیشنهاد می‌شود در کارکرد ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید.

نشانه‌های خرابی سنسور

چندین نشانه وجود دارد که با مشاهده آن‌ها می‌توان پی برد که احتمالا سنسور اکسیژن با مشکل مواجه شده است. از جمله این عوامل می‌توان به روشن شدن چراغ چک، مصرف سوخت بالا،‌ بد کارکردن پیشرانه و دور موتور بالا در حالت درجا اشاره کرد. از آنجایی که سنسور اکسیژن میزان سوخت نسبت به هوا را بررسی می‌کند در صورت خرابی آن می‌توانید شاهد بد کار کردن پیشرانه یا دور موتور بالا در حالت درجا باشید. یکی از مهم‌ترین موارد همانطور که ذکر شد مربوط به چراغ چک پیشرانه است بدین صورت که اگر چراغ چک روشن شد به اختمال زیاد مشکل از سنسور اکسیژن است. در صورتی که چراغ چک روشن شد حتما به مکانیک ماهر مراجعه کنید چرا که ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد.

oxygen2.jpg

قیمت

سنسور اکسیژن با توجه به نوع خودرو و برند سازنده آن می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. در ارزان‌ترین حالت ممکن، قیمت سنسور اکسيژن برای خودرویی مانند پراید حدود ۲۳۰ هزار تومان است. قیمت سنسور اکسیژن ساخت شرکت بوش برای پژو ۲۰۶ و رانا حدود ۳۰۰ هزار تومان است. عمدتا سنسور اکسیژن محصولات تولید داخل در همین حدود قیمت قرار دارند. در گران‌ترین حالت ممکن سنسور اکسیژن می‌تواند تا ۷۰۰ هزار تومان نیز قیمت داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها