|
کدخبر: 44119

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات میل‌لنگ + قیمت

میل لنگ قطعه‌ای است که به شاتون و نهایتا به پیستون متصل شده است. این قطعه ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که پیشرانه خودرو و کارکرد آن به خطر می‌افتد.

گسترش‌نیوز: میل‌لنگ از جمله قطعاتی است که در پیشرانه خودرو وظیفه مهمی را بر عهده دارد و حرکت خودرو به آن وابسته است. اختلال در عملکرد یکی از قطعات پیشرانه منجر به ایجاد مشکل در کل سیستم می‌شود. میل‌لنگ در واقع حرکت خطی پیستون‌ها را که از طریق شاتون به آن منتقل می‌شود را به حرکت دورانی تبدیل می‌کند. در پیشرانه‌های خطی به تعداد سیلندر‌ها لنگ داریم و در پیشرانه‌های خورجینی این عدد نصف تعداد سیلندر است. لازم به ذکر است که در یک انتهای میل‌لنگ، قطعه‌ای به نام فلایویل وجود دارد؛ قطعه‌ای که موجب گرفتن لرزش میل‌لنگ می‌شود همچنین در طرف دیگر چرخ‌دنده‌ای به نام میل بادامک وجود دارد. جنس میل‌لنگ عموما از ترکیب فولاد و کربن یا ترکیب فولاد و آلیاژهایی مانند نیکل و کروم است.

millang1.jpg

علائم خرابی

همانند هر قطعه دیگر در خودرو، این احتمال وجود دارد که میل‌لنگ نیز دچار مشکل شود. از جمله علائم مهم خرابی میل‌لنگ می‌توان به شنیدن صدای تق‌تق شدید از پیشرانه هنگام گاز دادن اشاره کرد. به این حالت یاتاقان زدن نیز گفته می‌شود که در ادامه توضیحاتی درباره آن داده می‌شود. یکی دیگر از علائم که می‌تواند نشان‌دهنده خرابی میل‌لنگ باشد قفل شدن پیشرانه یا روشن نشدن آن است.

یاتاقان زدن

یاتاقان در حقیقت ورقه‌ای نیم‌دایره و نازک است که بین میل‌لنگ و سیلندر و میل‌لنگ و شاتون قرار دارد. از جمله وظایف مهم یاتاقان می‌توان به تنظیم لقی عمودی بین میل‌لنگ و سیلندر، کم کردن اصطکاک میان میل‌لنگ و سیلندر و کم کردن اصطکاک بین میل‌لنگ و شاتون اشاره کرد. علت خرابی یاتاقان نیز عموما نرسیدن روغن به آن و بروز ایراد در سیستم روغنکاری پیشرانه است. زمانی که پیشرانه یاتاقان میزند بلافاصله باید پیشرانه را خاموش کنید در غیر این صورت باعث کج شدن میل‌لنگ می‌شود. استفاده از روغن نامرغوب و همچنین تعویض دیرهنگام آن باعث بروز حالت خاص و به اصطلاح لجنی در پیشرانه می‌شود. در نهایت با بروز این حالت، سیستم روغن‌کاری با مشکل مواجه می‌شود و روغن‌کاری یاتاقان به درستی صورت نمی‌پذیرد.

قیمت

قیمت میل‌لنگ با توجه به نوع خودرو می‌تواند کاملا متفاوت باشد. هر چند که احتمال خرابی میل‌لنگ بالا نیست اما ممکن است روزی نیاز به تعویض آن پیدا کنید. در صورتی که به پیشرانه فشار بیش از حد وارد نکنید و سیستم روغن‌کاری را نیز به صورت مرتب چک کنید و به آن توجه داشته باشید احتمال خرابی به شدت پایین می‌آید. درحال‌حاضر قیم میل‌لنگ پژو ۴۰۵ حدود ۵۷۵ هزار تومان است. این نرخ برای خودروهای داخلی همین حدود است و برای خودروهای ام‌وی‌ام بین ۱.۵ الی ۳ میلیون تومان متغیر است.

ارسال نظر