|
کدخبر: 44039

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات شاتون + قیمت

پیشرانه خودرو از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها شاتون است. این قطعه در ارتباط با میل‌لنگ و پیستون به فعالت خود ادامه مي‌دهد. در برخی موارد ممکن است شاتون خراب شود و در نتیجه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

گسترش‌نیوز: در پیشرانه خودرو، قطعه‌ای که پیستون را به میل‌لنگ متصل می‌کند شاتون نام دارد. این قطعه به گونه‌ای ساخته می‌شود که تا حد امکان سبک باشد اما در عین حال استحکام قابل قبولی نیز دارد. با توجه به این موارد جنس شاتون معمولا از فولاد ساخته می‌شود. استحکام در این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که شاتون باید ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند و به سپس به میل‌لنگ انتقال دهد. در پیشرانه‌های مجهز به پیستون حرکت ایجاد شده بر اثر سوختن سوخت به صورت بالا و پایین رفتن است و پیشرانه‌ها به توان چرخشی نیاز دارند. برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی به چرخشی در پیشرانه از شاتون استفاده می‌شود.

shaton2-1.jpg

شکل و اجزا

شاتون به صورت کلی دارای دو سر و یک ساقه است. ساقه به شکلی ساخته می‌شود که در وسط آن فرورفتگی و در دو طرف آن برجستگی وجود دارد. سرهای شاتون با یکدیگر اختلاف اندازه دارند به صورتی که یکی از سرها کوچک و دیگری بزرگ است. سر کوچک در بخش بالایی قرار دارد که به پستون متصل می‌شود و سر بزرگ در پایین و متصل به میل‌لنگ قرار دارد.

خرابی شاتون

ایجاد خرابی در شاتون به ندرت پیش می‌آید اما همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو این قطعه نیز ممکن است با مشکل مواجه شود. به صورت کلی امکان دو نوع خرابی برای شاتون وجود دارد که یکی از آن‌ها بریدن یا شکستن و دیگری شل شدن پیچ‌های شاتون است. در حالتی که شاتون شکسته شود به سیلندر نیز آسیب می‌رسد و پیشرانه به صورت کامل از کار می‌افتد. در حالت دیگر که پیچ‌های شاتون ممکن است شل شده باشد زمانی که پدال گاز را به آرامی فشار می‌دهید صدای لق لق خفیف از پیشرانه شنیده می‌شود. خرابی در این موارد می‌تواند به دلیل نامرغوب بودن آلیاز، نرسیدن روغن به اتصالات و وارد شدن فشار بیش از حد به پیشرانه باشد.

توجه در هنگام خرید

shaton3.jpg

در هنگام خرید شاتون یک سری مسائل وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. سر بزرگ و کوچک شاتون دقیقا باید هم‌اندازه شاتون قبلی باشد. در شاتون‌های تعمیری باید به این نکته توجه داشته باشید که وزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تفاوت وزنی بیش از ۵ گرم مجاز نیست. افزایش یا کاهش وزن می‌تواند باعث ایجاد لرزش در پیشرانه شود.

قیمت

قیمت شاتون با توجه به نوع خودرو متفاوت است و معمولا یکی از شاتون‌ها ممکن است با خرابی مواجه شود بنابراین نیاز به تعویض تمامی آن‌ها نخواهید داشت. شاتون با توجه به این که باید با دقت بالا و با استفاده از آلیاژ مناسب ساخته شود قیمت نسبتا بالایی نیز دارد. به عنوان مثال شاتون خودرویی مانند ام‌وی‌ام ۳۱۵ حدود ۴۳۰ هزار تومان قیمت دارد. برای خودروهای تولید داخل نیز قیمت هر عدد شاتون در همین حدود قرار دارد. همانطور که ذکر شد با توجه به نوع خودرو قیمت شاتون می‌تواند حتی به بیش از یک میلیون تومان نیز برسد.

ارسال نظر