|
کدخبر: 43947

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفتگو با گسترش‌نیوز:

تامین‌کنندگان مواد اولیه سود خود را کاهش دهند

این روزها صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و همگان به فکر راه حلی برای خروج از این وضعیت هستند. در زمینه تولید و واردات قطعه نیز معضلات مختلفی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

گسترش‌نیوز: یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه قطعات خودرو وجود دارد واردات قطعه از خارج است. تمامی قطعات در داخل کشور امکان تولید ندارند که این مورد به دانش و تکنولوژی، دستیابی به مواد اولیه و صرفه اقتصادی تولید باز می‌گردد. در شرایط حال حاضر مواد اولیه چه در بحث تامین در داخل و چه واردات آن‌ها با مشکل مواجه است. قیمت مواد اولیه توسط تامین‌کنندگان داخلی افزایش یافته است و واردات مواد اولیه از گمرک نیز با موانعی صورت می‌پذیرد. در خصوص مشکلات مرتبط با زمینه‌های ذکر شده گفت‌و‌گویی با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن نیرو محرکه صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

najafimanesh.jpg

مشکل اصلی مقررات گمرک است

نجفی‌منش در خصوص ترخیص قطعات از گمرک گفت: مقداری ترخیص صورت گرفته است و جدیدا کمک‌هایی برای بهبود روند ترخیص قطعات صورت گرفته است. مشکل اصلی گمرک نیست بلکه مجموعه مقررات قبل از گمرک است که این موارد نیز در حال حاضر تا حدی بهبود یافته و تسهیلاتی عرضه شده است. دولت به این نتیجه رسیده است که این مشکلات و موانعی که بر سر راه گذاشتند ضرر بیشتری نسبت به منفعت دارد. تسهیلاتی به نفع تولید تدوین شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به واردات بدون انتقال ارز اشاره کرد. مشکل عمده ثبت سفارش است که به استان‌ها منتقل شده و امیدواریم کارها روان‌تر انجام می‌شود.

قیمت، بزرگترین معضل قطعه‌سازان

ghete.jpg

وی در خصوص مشکلات اصلی قطعه‌سازان نکاتی را اظهار کرد: به ترتیب اولویت اگر بخواهیم در مورد بزرگترین مشکل قطعه‌سازان صحبت کنیم، نخست با مشکل قیمت مواجه هستیم. مواد اولیه بیش از نرخ ارز افزایش قیمت پیدا کرده است و قیمت قطعات افزایشی نداشته است. این مورد باعث شده که رقبتی برای تولید قطعه وجود نداشته باشد ضمن این که امکان تولید نیز نخواهد بود. مشکل دوم بحث نقدینگی است و خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود. در این حالت اگر بخواهیم خریدها را به صورت نقدی انجام دهیم و پس از آن قطعه به خودروساز تحویل داده شود اما مبلغ آن ۵ الی ۶ ماه پس از آن به قطعه‌ساز تحویل داده شود امکان‌پذیر نیست. قطعه‌سازان توان فعالیت بدین صورت را ندارند و در نتیجه ۳۷ درصد تعدیل نیرو بین قطعه‌سازان رخ داده است. مشکل بعدی نیز این است که قیمت خودروسازان ثابت مانده بود و خیلی دیر قیمت‌ها توسط خودروسازان افزایش یافت.

برگزاری نمایشگاه انتظارات

نجفی‌منش در رابطه با داخلی‌سازی قطعات و برگزاری نوع خاصی از نمایشگاه‌ها اظهار کرد: چندین ماه پیش این ایده را دادیم که نمایشگاهی از نداشته‌ها در صنعت خودرو و قطعه برگزار شود. به چنین نمایشگاه‌ها می‌توان نام نمایشگاه انتظاری یا انتظارات را داد بدین صورت که خودروسازان و قطعه‌سازان انتظارات خود را از تولید قطعات در داخل کشور بیان می‌کنند. ساپکو در نمایشگاه خودرو چنین حرکتی را انجام داد و در حال حاضر نیز نمایشگاهی به صورت جداگانه برگزار می‌کند. در این نمایشگاه قطعات مختلف و نمونه‌های آن‌ها به تفکیک قرار داده شده و دست یاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان دراز شده است تا اگر توانایی لازم وجود دارد به داخلی‌سازی کمک شود. افرادی که صاحب فکر و صنعت هستند بهتر است از چنین نمایشگاه‌هایی بازدید کنند که این مورد باعث ایجاد اشتغال می‌شود ضمن این که نیازمندی‌های ارزی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

توانایی هند در داخلی‌سازی

وی در زمینه تولید قطعه در داخل کشور این‌گونه مثال زد: هند حداقل ۸۰ درصد از قطعات را خود کشور تولید می‌کند به عنوان مثال در خودرویی مانند کویید ۹۷ درصد از قطعات ساخت کشور هند است. ما نیز از هند چیزی کم نداریم اما پیش از اتفاقات اخیر با توجه به این که نرخ ارز پایین بود، واردات قطعه مقرون به صرفه‌تر نسبت به تولید در می‌آمد. بنابراین اکثرا تمایل به واردات داشتند ضمن این که واردات نیز به راحتی انجام می‌شد. ساخت داخل کردن مشکلات مختص به خود را دارد اما ارشمند است. با توجه به کمبود ارز و نیاز کشور به این موراد بهترین موقعیت است که از این فرصت استفاده کنیم که حداکثر داخلی‌سازی انجام شود.

تامین‌کنندگان داخلی سود خود را کم کنند

نجفی‌منش در پایان به مسئله تامین مواد اولیه در داخل کشور چنین پرداخت: بهتر است شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه داخلی مانند فولاد و شرکت‌های پتروشیمی نیاز را به صورتی تامین کنند که شرکت‌های پایین‌دستی نیز توانایی رقابت با یکدیگر را داشته باشند. فعالیت بدین صورت که شرکت‌های تامین‌کننده ۵۰ الی ۶۰ درصد سود کنند اما صنایع دیگر ضرر کنند مناسب نیست و می‌توانند سود خود را کمی کاهش دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها