|
کدخبر: 43794

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات پلوس + قیمت

توان و گشتارو پیشرانه خودرو از طریق بخش‌های مختلف و با همکاری چندین قطعه نهایتا به چرخ‌ها منتقل می‌شود. پلوس از جمله قطعاتی است که وظیفه مهمی را در انتقال گشتاور به چرخ‌ها بر عهده دارد. باید به این قطعه توجه لازم را داشت به همین دلیل قصد داریم در این نوشتار به معرفی علائم خرابی پلوس بپردازیم.

گسترش‌نیوز: در خوردوهایی که محور محرک جلو هستند توان و گشتاور پیشرانه باید به نحوی به چرخ‌ها منتقل شود. توان و گشتاور ابتدا از طریق پیشرانه به جعبه‌دنده و سپس از طریق جعبه دنده به پلوس و در نهایت به چرخ‌‌ها منتقل می‌شود. بنابراین وظیفه مهم پلوس همینجا مشخص شد که حرکت چرخ‌ها و در نهایت خودرو به این قطعه وابسته است. با توجه به این که چرخ‌ها در سر پیچ‌ها گردش دارند باید پلوس نیز قابلیت چرخش و خم شدن را داشته باشد. علاوه بر این حرکت، اندکی حرکت طولی نیز باید این قطعه داشته باشد چرا که در هنگام عبور از دست‌اندازها تکان‌هایی به آن وارد می‌شود. حرکت پیچشی پلوس از طریق سر پلوس و حرکت طولی توسط سه شاخه پلوس و کاسه پلوس انجام می‌وشد. لازم به ذکر است که جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از زنگ‌زدگی از گردگیر پلوس استفاده می‌شود که نحوه اتصال و سلامت این مجموعه به صورت دوره‌ای باید چک شود.

polos1.jpg

خرابی پلوس

عوامل مختلفی در خراب شدن پلوس تاثیر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خشک کار کردن و یا پارگی گردگیر، انجام حرکات ناگهانی مانند تیکاف، بالانس نبودن میله پلوس، عدم وجود واسکازین در گیربکس و انجام بکس کردن‌های بیش از حد اشاره کرد. خراب بودن پلوس نیز نشانه‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شنیدن صدای تق تق از سر چرخ‌ها هنگام دور زدن است. یکی دیگر از مواردی که نشان‌دهنده خرابی پلوس است، ایجاد لرزش در اتاق و سر دنده است که برخی مواقع منجر به تقه زدن نیز می‌شود.

رفع عیوب

زمان خاصی برای تعویض پلوس و متعلفات آن وجود ندارد و بهتر است به صورت دوره‌ای اقدام به بازدید این قطعه کنید. با توجه به این که قطعه مورد نظر از چندین قطعه کوچک‌تر تشکیل شده است پیشنهاد می‌شود یک یا چند قطعه را به صورت جداگانه تعویض نکنید بلکه تمامی قطعات را به صورت یکجا تعویض کنید چرا که برخی از عیوب به صورت ظاهری قابل تشخیص نیستند. پس از مشاهده هر یک از علائمی که در بالا ذکر شده به تعمیرگاه مراجعه کنید و در صورت نیاز تمامی قطعات لازم را تعویض کنید.

polos3.jpg

قیمت

همانطور که گفته شد پلوس از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود و قیمت هر یک از این قطعات با توجه به نوع خودرو می‌تواند متفاوت باشد. در این میان ارزان‌ترین قطعه سه شاخه پلوس است که برای خودرویی مانند پراید حدود ۳۳۵ هزار تومان قیمت دارد و سر پلوس پراید ۱۵۰ هزار تومان است. گردگیر پلوس برای محصولی مانند تندر ۹۰ قیمتی در حدود ۲۲۰ هزار تومان دارد. این قطعه و متعلقات آن در صورتی که نیاز به تعویض کامل داشته باشد قیمت نسبتا بالایی دارد. در گران‌ترین حالت ممکن قیمت پلوس می‌تواند به حدود ۱.۵ میلیون تومان نیز برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها