|
کدخبر: 43708

راهنمای تشخیص ایراد و خرید سوزن انژکتور + قیمت

انژکتور امروزه در اکثر پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستمی که برای نخستین بار توسط کمپانی به کار گرفته شد. در این زمینه باید به سوزن‌های انژکتور و تمیزی آن توجه لازم را داشته باشید چرا که کثیف بودن آن می‌تواند مشکلاتی را در خودرو ایجاد کند.

گسترش‌نیوز: از سال ۱۹۹۲ میلادی شرکت‌های مختلف خودروسازی در سراسر جهان از سیستم انژکتور در تولید محصولات خود استفاده کردند. ابتدا سوزن انژکتور در پیشرانه‌های دیزل به کار برده شد و در حال حاضر اکثر محصولات موجود در کشور به این سیستم مجهز هستند. آخرین خودرویی که دارای پیشرانه کاربراتوری بود پراید بود که از سال ۱۳۸۳ به سیستم انژکتوری مجهز شد. وظیفه سوزن انژکتور پاشش سوخت به صورت پودری بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش است. میزان پاشش سوخت توسط کامپیوتر خودرو یا ecu انجام می‌شود و از همین طریق زمان‌بندی آن نیز صورت می‌پذیرد. هر چقدر که هوا به صورت گرده‌های ریزتری تبدیل شود به نحو مناسب‌تری با هوا مختلط خواهد شد و احتراق کامل‌تری به وجود می‌آید. این قطعه به شکل‌های مختلف تک سوراخ یا چند سوراخ وجود دارد و بر حسب نوع خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

injector1.jpg

علائم خرابی و تمیز نبودن

زمانی که سوزن انژکتور دچار مشکل شود، مواردی از جمله ریپ زدن و ایجاد مکث، احتراق نامنظم، کاهش شتاب، کاهش دور و افزایش مصرف بنزین در خودرو ایجاد می‌شود. در صورتی که موارد بالا را مشاهده کردید یکی از این نشانه‌ها می‌تواند ناشی از کثیف بودن سوزن‌های انژکتور باشد. به طور کلی بنزین ترکیبی از هیدروکربن‌های مختلف است که ترکیبات مومی شکل و سنگین دارد. بنزین پس از مدتی در سوزن‌های انژکتور رسوب می‌کند و این رسوبات موجب گرفتگی سوزن می‌شود. بر همین اساس افزودن مواد پاک‌کننده به بنزین می‌تواند باعث تمیز ماندن سوزن‌ها بشود.

injector2.jpg

افزایش عمر و شست‌وشو

پیشنهاد می‌شود با مراجعه به تعمیرگاه‌ها در هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر یک بار،‌ شست‌وشوی سوزن‌های انژکتور انجام شود. دستگاه‌هایی وجود دارد که سوزن‌های انژکتور را تمیز می‌کنند که این حالت مربوط به زمانی است که سوزن‌ها بسیار کثیف شده باشند و ۳۵ الی ۴۵ دقیقه شست‌وشو با این دستگاه‌ها زمان می‌برد. در مواردی که سوزن انژکتور بیش از حد کثیف باشد پیشنهاد می‌شود که سوزن‌ها را به صورت کامل تعویض کنید. بهتر است تعویض سوزن‌ها به صورت همگانی و نه تکی انجام شود. برای افزایش عمر سوزن‌ها علاوه بر شست‌وشو به تعویض به موقع صافی بنزین نیز تنوجه کنید و در زمان بنزین زدن نیز سعی کنید تا جایی که می‌شود نگذارید باک خودرو به صورت کامل خالی شود. چرا که در این حالت سوخت دارای رسوب وارد سوزن انژکتور می‌شود.

injector3.jpeg

قیمت

نرخ سوزن انژکتور در بازار با توجه به نوع سوزن تک سوراخه یا چند سوراخه و نوع خودرو متفاوت است. سوزن انژکتور در ارزان‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند پراید حدود ۱۱۰ هزار تومان است. سوزن انژکتور ذکر شده به صورت سه سوراخه و ساخت کشور چین است. قیمت سوزن انژکتور برای خودروی دیگری مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت سوزن انژکتور به صورت دانه‌ای برای تمام خودروهای داخلی موجود در کشور در همین حدود قرار دارد.

ارسال نظر