|
کدخبر: 43686

گردهمایی خودرویی‌ها در آمریکای شمالی

در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۹ چه می‌گذرد؟

نمایشگاه‌های خودرویی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین رویدادها در سطح بین‌المللی دانست که طرفداران و مخاطبان زیادی دارد. یکی از نمایشگاه‌های پر مخاطب خودرویی که هر سال برگزار می‌شود نمایشگاه خودرو دیترویت است که علاقه‌مندان خودرویی و خودروسازان مختلفی را از سراسر جهان در آمریکا گردهم می‌آورد.

گسترش‌نیوز: نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی که صورت انگلیسی آن North American International Auto show است و به صورت اختصاری NAIAS نوشته می‌شود سالیانه و معمولا در ماه ژانویه در دیترویت میشیگان برگزار می‌شود. این نمایشگاه از جمله بزرگترین نمایشگاه‌هایی خودرویی است که در ایالت متحده آمریکا برپا می‌شود و خودروسازان برتر آمریکایی نظیر فورد و کرایسلر عموما در نمایشگاه حاضر هستند.

تاریخچه نمایشگاه

detroithistory.jpg

در سال ۱۸۹۹ شخصی به نام ویلیام متزگر تصمیم به سازمان‌دهی نمایشگاه خودرو برای دیترویت کرد و در نهایت در سال ۱۹۰۷ این نمایشگاه برای نخستین بار در دیترویت برپا شد. از سال ۱۹۰۷ به بعد رویداد خودرویی مهم آمریکای شمالی فعالیت خود را به صورت سالیانه ادامه داد اما در طول این مدت در دو سال ۱۹۴۱ و ۱۹۵۳ نمایشگاه ذکر شده برگزار نشد. در مدت زمانی که این نمایشگاه فعالیت می‌کرد در دهه اول تنها تمرکز بر روی خودروسازان داخلی آمریکا بود اما از سال ۱۹۵۷ به بعد خودروسازان سایر کشورها نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. لازم به ذکر است که از سال ۱۹۶۵ نمایشگاه خودرو دیترویت در CUBO CENTER برگزار می‌شود؛ محلی که بالغ بر ۹۳ هزار متر مربع فضا در اختیار خودروسازان و غرفه‌داران قرار می‌دهد . علی‌رغم این که خودروسازان مختلفی در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند اما سازندگان آلمانی از جمله بنز، ب‌ام‌و، آئودی و پورشه تمایل زیادی برای شرکت در این نمایشگاه را ندارند.

در سال ۲۰۱۸ چه گذشت؟

دوره قبل نمایشگاه خودرو دیترویت همانند سایر دوره‌ها با حضور جذاب و پر رنگ بسیاری از خودروسازان آمریکایی و سایر کشورها اجرا شد. اگر بخواهیم به مهم‌ترین خودروهایی که در دوره قبل این نمایشگاه به نمایش درآمد اشاره کنیم می‌توان خودرهای فورد ماستنگ بولیت،‌ نیسان Xmotion، هیوندای ولاستر N، لکسوس LF۱-Timeless، اینفینیتی Q Inspiration، مرسدس‌بنر CLS ۵۳ AMG، فولکس‌واگن جتا، مرسدس‌بنز G CLASS، فورد رنجر، فورد اج ST، جیپ چروکی و جی‌ام‌سی سیرا را نام برد. همانطور که انتظار می‌رود نمایشگاه خودرویی که در آمریکا واقع است با حضور پرقدرت خودروسازان این کشور برگزار می‌شود؛ خودروسازانی که تبحر بالایی در ساخت محصولات در انواع سگمنت‌ها دارند.

جزئیات و محل برگزاری نمایشگاه امسال

detroitautoshow.jpg

نمایشگاه خودرو دیترویت امسال فعالیت خود را از تاریخ ۱۴ ژانویه مصادف با ۲۴ دی ماه آغاز کرده است و تا ۲۷ ژانویه مصادف با ۷ بهمن ماه ادامه دارد. لازم به ذکر است که دو روز اول مربوط به خبرنگاران است و رونمایی‌ها در روز اول انجام می‌شود. بازدید برای عموم از تاریخ ۱۹ ژانویه مصادف با ۲۹ دی آغاز خواهد شد و نمایشگاه از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب پذیرای بازدیدکنندگان است. قیمت بلیط برای بزرگسالان، افراد بالای ۶۵ سال و کودکان به ترتیب ۱۴ و ۷ دلار است همچنین بازدید برای کودکان کمتر از ۶ سال رایگان است.

رونمایی‌ها

همانند سایر نمایشگاه‌ها، چند روز پیش از آغاز برگزاری، گمانه‌زنی‌هایی در مورد خودروهایی که رونمایی خواهد شد زده می‌شود. یک روز از برگزاری می‌گذرد بنابراین می‌توان به رونمایی‌های مهمی که در این نمایشگاه صورت گرفته است پرداخت. همانند برخی از دوره‌های قبل در نمایشگاه امسال دیترویت خودروسازانی از جمله ولوو، پورشه،‌ لندروور، جگوار، مرسدس‌بنز، آئودی و ب‌ام‌و حضور ندارند. اکثر خودروسازان ذکر شده از کشور آلمان هستند و در این میان تنها فولکس‌واگن سعی کرده با حضور خود در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را به رخ رقیبان بکشد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین خودروهای حاضر در این نمایشگاه می‌پردازیم.

کیا تلوراید

telluride-1.jpg

telluride-2.jpg

مدت‌ها است که کیا یک شاسی‌بلند سایز بزرگ را در محصولات خود نمی‌بیند و تمرکز را بر روی کراس‌اوورها گذاشته است. اگر بخواهیم به یکی از شاسي‌بلندهای سایز بزرگ این برند کره‌ای اشاره کنیم می‌توان مدل موهاوی را ذکر کرد که در کشورمان نیز حضور دارد. از سال گذشته کیا به دنبال عرضه یک مدل خاص با نام تلوراید بود که تصاویر مختلفی نیز از آن منتشر شد. در این مدت نمونه‌های پیش تولید شده از تلوراید در محافل مختلف به نمایش گذاشته شد اما در نمایشگاه خودرو دیترویت امسال نمونه تولید شده و آماده فروش این خودرو به نمایش درآمد. خودرو ذکر شده در بخش فنی از پیشرانه ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر با حداکثر توان ۲۹۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن.متر بهره می‌برد.

لکسوس RCF و LC کروک

rcf-2.jpg

lcconvertible1.jpg

لکسوس ( تلفظ صحیح: لکسس ) که از جمله برندهای مطرح ژاپنی به خصوص در زمینه ساخت خودروهای لوکس و اسپرت به شمار می‌رود در نمایشگاه خودرو امسال دیترویت حضور پر رنگی داشته است. این برند از مدل ۲۰۲۰ RCF‌ رونمایی کرد همچنین نسخه مفهومی و البته کروک مدل LC‌ را نیز به نمایش گذاشت. لکسوس برای RCF پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر با حداکثر توان ۴۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۳۵ نیوتن.متر در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که وزن این خودرو به دلیل استفاده از فیبر کربن در بخش‌های مختلف تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. در مورد قیمت RCF رقم اعلام شده برای اواسط امسال ۶۴۷۵۰ دلار است. در مورد مدل کروک LC نیز شاهد تغییرات بسیار گسترده‌ای نیستیم و تنها در بخش طراحی داخلی عقب خودرو تغییراتی ایجاد شد. به نظر می‌رسد این خودرو با پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر یا ۳.۵ لیتری هایبرید ۶ سیلندر در آینده عرضه شود.

کادیلاک XT۶

xt6-1.jpg

xt6-2.jpg

کادیلاک ( تلفظ صحیح: کَدیلاک )‌ به صورت رسمی از کراس‌اوور و پرچمدار جدید خود با نام XT۶ در نمایشگاه خودرو دیترویت پرده‌برداری کرد. این کراس‌اوور که دارای سه ردیف صندلی است در حقیقت فضای خالی بین دو مدل XT۵ و اسکلید را در سبد محصولات این برند پر می‌کند. یکی از نکات جذاب این خودرو زبان طراحی منحصر به فرد آن است که در محصولات جدید کادیلاک شاهد آن خواهیم بود. XT۶ با پیشرانه معروف جنرال موتورز یعنی مدل ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر عرضه می‌شود که حداکثر توان ۳۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۷۳ نیوتن.متر را ارائه می‌دهد.

تویوتا سوپرا

supra-1.jpg

supra-2.jpg

مدت زمان زیادی است که طرفداران تویوتا منتظر معرفی و رونمایی نسل جدید سوپرا هستند. نزدیک به ۱۷ سال از تولید آخرین نسل این خودرو یعنی نسل چهارم آن می‌گذرد و پنج سال پس از معرف نمونه مفهومی حال تویوتا از نسل جدید سوپرا در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی کرده است. در ظاهر نمی‌توان هیچ‌گونه شباهتی میان نسل جدید سوپرا با نسل قبلی آن پیدا کرد. این خودرو بر روی پلتفرم مشترک با ب‌امو Z۴ قرار دارد و در طراحی داخلی خودرو نیز شاهد شباهت به محصولات ب‌ام‌و هستیم. سوپرا در بخش فنی به پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربو ساخته شده توسط ب‌ام‌و مجهز شده که توانایی تولید حداکثر توان ۳۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۹۵ نیوتن.متر را دارد. لازم به ذکر است که تنها مدت زمان ۴.۱ ثانیه طول می‌کشد تا سوپرا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها