|
کدخبر: 43630

هر ماه ۷۶ اتوبوس در تهران مچاله می‌شود!

به نظر می‌رسد وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از حالت هشدار خارج شده و به شرایط اضطراری خود رسیده است.

گسترش‌نیوز : آنطور که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در گذشته اعلام کرده است: هر ماه ۷۶ دستگاه اتوبوس در شهر تهران به سن فرسودگی می‌رسند، این در حالی است که هر سه ماه چیزی در حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از چرخه خدمات رسانی کنار گذاشته می‌شود.

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران یکی از هشدارهای همیشگی‌ای است که پیمان سنندجی درباره آن تاکید دارد. سال ۹۲ بود که وی به این واقعیت تلخ در یکی از گفت‌وگو‌های رسانه‌ای خود اشاره کرد که هر ماه ۷۶ دستگاه اتوبوس در شهر تهران به سن فرسودگی می‌رسند.

هر چند در آن زمان مسئولان و متولیان دولتی به این هشدارها توجه نکردند، اما اکنون آمار اتوبوسس‌های فرسوده شهر تهران به ۴۵۰۰ دستگاه رسیده است. در واقع این بخش از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ۱۰ سال در حوزه خدمات رسانی فعالیت کرده‌اند و برابر قوانین بالادستی مانند مصوبه هیات وزیران فرسوده هستند و باید از حوزه خدمات رسانی در معابر پایتخت کنار گذاشته شوند.

از سال ۸۶ بود که دولت تصمیم گرفت تا سهم خود را در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نپردازد. این در حالی بود که برابر قوانین سهم دولت در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ۸۲.۵ درصد و سهم شهرداری‌ها ۱۷.۵ درصد تعیین شده است.

با عدم ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اکنون مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران واقعیت دیگری را در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افشا می‌کند.

به گفته پیمان سنندجی، هر سه ماه یک بار چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از چرخه خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی کنار گذاشته می‌شوند.

آنطور که از صحبت‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران استنباط می‌شود، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان فرسوده شهر تهران به دلیل عدم کارآیی لازم برای خدمات رسانی ایمن به شهروندان باید کنار گذاشته شود و این موضوع در کوتاه مدت این بخش از حمل‌ونقل عمومی را با بحران کمبود ناوگان روبه رو می‌کند.

برآوردهای کارشناسان حوزه حمل‌ونقل نشان می‌دهد که در شرایط کنونی تهران به ۱۱ تا ۱۳ هزار دستگاه اتوبوس تازه نفس نیاز دارد و حتی ناوگان کنونی شهر تهران نیز کفاف میزان استقبال پایتخت نشینان را برای استفاده از این مد حمل‌ونقلی نمی‌دهد.

با وجود شرایط بحرانی ایکه اکنون شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با آن مواجهه است، اما برای آنکه سیستم خدمات رسانی به شهروندان مختل نشود، معاینه فنی اتوبوس‌ها در اولویت برنامه‌های این مجموعه قرار دارد.

این در حالی است که به گفته سنندجی، تعمیرات اتوبوس‌های فرسوده برای اخذ معاینه فنی هزینه زیادی را برای شرکت واحد اتوبوسرانی و بخش خصوصی به همراه دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده درحال‌حاضر به اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی اعم از گازسوز و یا دیزلی اجازه تردد در شهر داده نمی‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ای که از ابتدای سال تا کنون انجام شده ۹۰ درصد اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی دارای برگه معاینه فنی هستند.

منبع: تیتر شهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها