|
کدخبر: 43587

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

بنزین یورو ۴ بهتر از سوپر است / مکمل‌ها کار خاصی نمی‌کنند

در حال حاضر سوالات مختلفی در رابطه با انتخاب بنزین مناسب به خصوص برای خودروهای وارداتی وجود دارد که هر فردی پاسخ خاصی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این وجود و عرضه مکمل در جایگاه‌ها نیز به مشکلی تبدیل شده و افراد مختلف اطلاعات صحیحی در این مورد ندارند.

گسترش‌نیوز: با توجه به این که تعداد خودروهای وارداتی در کشور کم نیست و پیشرانه این خودروها به نوع سوخت مصرفی حساس است، بسیاری از افراد در انتخاب بین بنزین معمولی، سوپر و یورو ۴ دچار تردید شده‌اند. ضمن این که حضور خودروهای مجهز به پیشرانه توربو در کشور نیز بیش از گذشته شده که حساسیت این نوع پیشرانه‌ها به سوخت مصرفی بالاتر می‌رود و در صورت عدم توجه لازم هزینه‌های گزافی را روی دست صاحب خودرو خواهد گذاشت. علاوه بر موارد ذکر شده،‌مکمل‌های سوخت نیز در بازار و جایگاه‌ها به وفور یافت می‌شود که نوعی ابهام در رابطه با مصرف آن‌ها وجود دارد. به همین بهانه و با طرح چنین مسائلی گفت‌و‌گویی با بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

hajmohammadreza.jpg

فروش مکمل در جایگاه‌ها غیر قانونی است

حاج‌محمدرضا در خصوص مکمل‌های بنزین نکاتی را اظهار کرد: مکمل‌های تولید داخل اصولا مکمل خاصی نیستند بلکه بنزین به صورت بدون بو هستند که به آن‌ها رنگ‌های مختلف اضافه می‌شود و این مکمل‌ها هیچ اثر خاصی ندارند. شرکت ملی پخش اعلام کرد که بنزین تولید شده به صورت کامل است و نیاز به هیچ‌گونه مکملی ندارد. در نتیجه در جایگاه‌ها تخلفات مختلفی در زمینه مکمل‌ها صورت می‌گرفت به عنوان مثال فرد متصدی می‌توانست مکمل را پس از خالی شدن با چند سی‌سی بنزین پر کند و به مشتری بعدی بدهد.

benzin-23.jpg

هیچ راهی برای برخورد با این قضیه وجود نداشت در نتیجه از حدود ۲ سال پیش عرضه مکمل در جایگاه‌های سوخت ممنوع شد و اکثر جایگاه‌ها ارائه نمی‌کنند. با این وجود همچنان ممکن است در برخی جایگاه‌ها مکمل عرضه شود که در صورت بازرسی به صورت جدی با آن‌ها برخورد خواهد شد. در مورد مکمل‌هایی که توسط شرکت‌های خارجی عرضه می‌شود نیز شرکت ملی پخش آن‌ها را قبول ندارد و هیچ‌گونه تاییدیه توسط شرکت نفت به این نوع مکمل‌ها داده نشده است.

بنزین یورو ۴ یا سوپر؟

benzinsuper.jpg

وی در خصوص انتخاب بین بنزین سوپر و یورو ۴ اعلام کرد: به طور کلی بنزین یورو ۴ بهتر از سوپر است. بنزین سوپری که در کشور تولید می‌شود بنزین بدون سرب است و اصل کیفیت بنزین سوپر در وجود سرب است. زمانی که سرب از بنزین سوپر گرفته شود تاثیر گسترده‌ای نخواهد داشت ضمن این که در حال حاضر رقم اکتان این بنزین در حدود ۸۵ الی ۸۷ است اما بنزین یورو ۴ اکتان بالای ۹۴ دارد. بنابراین می‌توان گفت انتخاب بنزین یورو۴ بهتر از سوپر است اما با این وجود قیمت بنزین سوپر بالاتر از یورو است که ما دخالتی در نحوه قیمت‌گذاری نداریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها