|
کدخبر: 43515

راهنمای تشخیص خرابی و خرید کویل خودرو + قیمت

در بخش مرتبط با برق خودرو قطعه‌ای به نام کویل وجود دارد که وظیفه مهمی در سیستم جرقه‌زنی انجام می‌دهد. خرابی این قطعه باعث بروز یک سری ایرادات در خودرو می‌شود بنابراین باید به عملکرد آن دقت کرد.

گسترش‌نیوز: در خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، درون هر سیلندر چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و نخلیه رخ می‌دهد. در مرحله تراکم توسط شمع‌ها جرقه‌ای زده می‌شود که باعث انفجار در سیلندر خواهد شد. این جرقه باید دارای ولتاژ مناسب ( بیش از ۲۰ هزار ولت) باشد که ابتدا توسط باتری تامین می‌شود. باتری خودرو تنها می‌تواند ۱۲ ولت را تامین کند بنابراین ولتاژ از باتری به کویل می‌رسد و در آنجا تقویت شده و باعث می‌شود که شمع‌ها ولتاژ مناسب برای جرقه‌زنی را داشته باشند.

coil3.jpg

انواع کویل

کویل‌ها دارای انواع مختلفی هستند و برخی از آنها به خصوص در نمونه‌های اولیه تنها یک کویل برای تمامی سیلندرها استفاده می‌شود. در خودرویی مانند پراید تنها از یک کویل برای تمامی سیلندرها استفاده می‌شود و مشکل اساسی این است که در پی خرابی آن صدمات جدی به پیشرانه وارد خواهد شد. در برخی خودروهای دیگر از جمله پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ برای هر سیلندر یک کویل وجود دارد بنابراین با خرابی یکی از کویل‌ها نیازی برای تعویض دیگری وجود ندارد.

coil.jpg

coil2.jpg

علائم خرابی

با خراب شدن یا نیم‌سوز شدن کویل اتفاقاتی می‌افتد که از جمله آنها می‌توان به کاهش راندمان پیشرانه، افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش جرقه و روشن نشدن خودرو اشاره کرد. از جمله دیگر موارد، ایجاد جرقه نامناسب و احتراق ناقص و در نهایتا بد کار کردن پیشرانه و بروز خطای ناک است. نداشتن جرقه در یک یا ۲ سیلندر به صورت همزمان نیز می‌تواند یکی از مواردی باشد که نشان‌دهنده خرابی کویل است. در صورت همزمان نبودن زمان شارژ‌ کویل‌ها، خودرو در دور موتور بالای ۲ هزار اصطلاحا کپ می‌کند. در این حالت با مراجعه به تعمیرگاه‌ها می‌توان از سلامت یا خرابی کویل مطمئن شد و در نهایت باید یک یا چند تا از کویل‌ها را تعویض کرد.

coil4.jpg

قیمت

قیمت کویل در بازار به میزان قابل توجهی به نوع خودرو بستگی دارد. عمر کویل‌ها به طور دقیق مشخص نیست و زمانی که شاهد ایراداتی در پیشرانه خودرو شدید که مرتبط با این قطعه بود مجبور به تعویض‌ آن هستید. درحال‌حاضر قیمت کویل در ارزان‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند پراید و پژو ۴۰۵ از حدود ۱۹۰ هزار تومان شروع می‌شود. قیمت کویل برای سایر خودروها نظیر محصولات جک، و لیفان بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها همانطور که گفته شد کاملا بر حسب نوع خودرو متغییر است و برای خودرویی مانند ب‌ام‌و قیمت کویل به حدود ۵۰۰ هزار تومان و بالاتر نیز می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها